Tovább huzakodik Tarlós és Orbán

Nem jutott dűlőre a BKV finanszírozásáról a miniszterelnök és a főpolgármester.

MNO
2015. 12. 22. 7:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem született megállapodás pénteken az Orbán Viktor–Tarlós István találkozón a BKV finanszírozásáról – értesült a Népszava. A lap úgy tudja, a miniszterelnök és a főpolgármester 3,5 órás találkozójából 1,5 óra négyszemközt zajlott, majd később Orbán és Tarlós is egy-egy kollégájával kibővülve zajlott a tanácskozás. Forrásuk szerint a Tarlóst kísérő Kocsis Máté – a Fidesz budapesti elnöke – meglehetősen passzív volt a tárgyalások alatt. A lap úgy tudja, nem közeledett a felek álláspontja, pusztán annyi elmozdulás történt, ami segíthet Tarlósnak presztízsveszteség nélkül megúsznia a fővárost hátrányosan érintő múlt heti kormányzati, illetve parlamenti döntést.

A lap arra utalt, hogy kedden fogadta el a parlament azt az előző nap benyújtott törvénymódosítást, amely arra utasítja a fővárost, hogy az iparűzési adóból származó bevételét elsősorban a tömegközlekedésre fordítsa. Budapesthez évente 200-210 milliárd forint iparűzési adó folyik be, amelyet a forrásmegosztási törvény szerint eddig 51-49 százalékos arányban osztottak szét a főváros és a 23 kerület között. Mostantól a főváros másfél százalékponttal nagyobb részt, 52,5 százalékot kap a kerületek rovására, ez 2017-ben már 54 százalék lesz. Ugyanakkor a döntés értelmében az önkormányzatok az iparűzési adóból származó bevételeiket gyakorlatilag csak szociális feladatokra és közösségi közlekedésre fordíthatják ezután. A törvénymódosítás nem írja elő ugyan, hogy kizárólag e két feladatra költhetik a pénzt, de a törvényhozók a „különösen” és az „első helyen” szófordulatokkal nyomatékot adtak a felhasználás irányának.

Igen ám, de a fővárosi közösségi közlekedés 150-160 milliárd forintot emészt fel évente. Jegy és bérletbevételből 55-60 milliárd forint keletkezik, a főváros is nagyjából ugyanennyit költ a BKV-ra. A kormánytól az idén 24, jövőre 18, utána 15, majd 12 milliárd forint normatív támogatás érkezik. Ezenfelül azonban a rendszerből még nagyjából 20 milliárd hiányzik, ez az a pénz, amit minden évben külön tárgyalások után, ad hoc módon ad az állam. Ezt a hiányzó összeget a száz-egynéhány milliárdos iparűzési adóból nyilván ki tudja fizetni a főváros, csakhogy a kormány így megkötötte Tarlós kezét. Nyilván ez volt az oka, hogy a parlamenti döntéskor Szentpéterváron tartózkodó főpolgármester első reakciójában megüzente a válaszlépést: az agglomerációs közlekedést leállíthatja a főváros – emlékeztetett a Népszava.

Ma egyébként rendkívüli közgyűlést tart a főváros vezető testülete, Tarlós István pedig tájékoztatón számol be – várhatóan – az Orbánnal folytatott megbeszélésről is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.