Vitanapot akar a Jobbik a BKV-ról

Kormánypárti bojkott miatt meghiúsulhat a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése.

2016. 01. 20. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csupán a Budapest és az agglomeráció közötti tömegközlekedés évente 16 milliárd forintos működési költsége a legfeszítőbb kérdés BKV-ügyben, a kormányzatnak átadandó vagyon értéke a HÉV-ekkel együtt elérheti a kétezermilliárdot is – indokolta Horváth Csaba (MSZP) fővárosi képviselő, miért is kezdeményezték a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülését. Hozzátette: számításaik szerint Budapest működtetéséből legalább 50 milliárd forint hiányzik, és ez olyan alapszolgáltatásokat is érinthet, mint a közterületek takarítása, a közvilágítás, a parkgondozás, a kéményseprés, a szociális ellátások vagy a színházak fenntartása. A szocialista kezdeményezést aláírták a közgyűlés DK-s, LMP-s, PM-es és más baloldali támogatású tagjai, akik attól tartanak, hogy Budapest Esztergom korábbi sorsára jut, és sötétbe borul a város. Információnk szerint ilyen drasztikus lépések nem fenyegetik a várost, és a kormánypárti többség el sem megy a tanácskozásra.

Emlékezetes azonban, hogy tavaly szeptemberben kerületi fideszes polgármesterek és a városvezetők közös levélben írták Orbán Viktornak: ha nem oldják meg a BKV finanszírozását, akkor megszorítások is jöhetnek. Ezek között szerepelt a tömegközlekedés tarifáinak drasztikus emelése, a nyugdíjasok, a diákok és a mozgáskorlátozottak kedvezményeinek megszüntetése, járatok csökkentése, valamint a Demszky-korszakban a 4-es metró uniós támogatásáért cserébe vállalt dugódíj bevezetése.

A BKV működtetésének kérdése azért vált akuttá, mert a kormány novemberig a központi költségvetésben szereplő 24 milliárd forintos állami forrást sem utalta át. A közgyűlés egyébként tavalyi költségvetésének elfogadásakor is jelezte: a BKV működtetéséhez további 15 milliárd hiányzik. Decemberre kiderült, a hiány 2016-ban meghaladhatja a 30 milliárd forintot, és ennek alig egytizedén javítana, hogy fideszes javaslatra a parlament átcsoportosította az iparűzésiadó-bevételeket, és kimondta: a fővárosi önkormányzatnak abból kell finanszíroznia a BKV-t. Ez a gyakorlatban forráselvonást jelent, és ekkor jelentette be Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester, hogy állami finanszírozás híján akár le is állhatnak a HÉV-ek és a buszok a főváros közigazgatási határán. A hatályos törvények alapján ugyanis az agglomerációs közlekedés megszervezése állami feladat. Lázár János kancelláriaminiszter múlt héten bejelentette, az állam visszaveszi a feladatot.

Tarlós István hétfőn kezdte meg tárgyalásait Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel arról, hogy a főváros milyen feltételekkel adja át a kormánynak az agglomerációs buszközlekedés működtetését, a HÉV-vonalakat, azok teljes infrastruktúráját és járműveit.

Tokody Marcell (Jobbik) fővárosi képviselő lapunknak elmondta: ő elmegy az ülésre, amelynek határozatképtelensége esetén vitanapot javasol. – A változások azt is jelentik, hogy a városnak több pénze lesz, így ki kell zárni a megszorításokat, a járatritkítást vagy a tarifák drágítását. Ma már nemcsak az agglomerációban élők jönnek ide, hanem budapestiek sokasága jár dolgozni a főváros környéki ipari parkokba, bevásárlóközpontokba is – hangsúlyozta Tokody Marcell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.