Terrorveszély: valóban engednek az ellenzéknek?

Miben változtatnának az alaptörvény-módosító javaslaton, és valóban közelednek-e az álláspontok?

MNO
2016. 04. 21. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pintér Sándor belügyminiszter és Simicskó István honvédelmi miniszter március 24-én jelentette be, hogy terrorizmus elleni intézkedéscsomag alkotásáról döntött a kormány, módosítanák az alaptörvényt és több kétharmados jogszabályt is. A BM által vitt egyeztetés, úgy tűnik, mostanra célba ért, ám a HM javaslatát a terrorveszélyhelyzet bevezetésével kapcsolatos alkotmánymódosításról nem támogatták az ellenzéki pártok.

A belügyminiszter korábban kifejtette: javaslataikban létszám-, eszköz- és technikai fejlesztéseket kérnek, továbbá a Terrorelhárítási Központ megerősítését, az információáramlás biztosítását szeretnék elérni. Pintér Sándor beszámolt arról is, hogy tervezik egy olyan törvény megalkotását, amelyben előírnák, hogy a magánszolgáltatók – bírói engedélyhez kötve – biztosítsák a rendőrség és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat által lefoglalt adatszolgáltató eszközök dekódolását. Egyebek mellett a pénzáramlás módját is ellenőrizni szeretnék, bizonyos esetekben a bankszámlákba is betekintenének – tette hozzá.

A jobbikos Mirkóczki Ádám április elején a Magyar Nemzet megkeresésére azt mondta a javaslatcsomagról, hogy számos elem támogatható, ám jól láthatóan vannak benne „meglehetősen szakmaiatlan és hatalmi túlkapásokra is lehetőséget adó részek”. Amennyiben ezeken tudnak változtatni, akkor szerinte létrejöhet konszenzus. Az MSZP-s Molnár Zsolt is úgy nyilatkozott, hogy tárgyalási alapnak tekinthető a kiküldött anyag, lesznek kritikai, értelmező javaslataik. Schiffer András, az LMP társelnöke úgy fogalmazott lapunknak, hogy a tervezetben vannak támogatható irányok, de van „néhány érthetetlen túlterjeszkedési kísérlet is”.

A titkosított kommunikáció ellenőrizhetőségének szankcionálásával kapcsolatban a kormány végül elfogadta azt az ellenzéki javaslatot, hogy csak a szolgáltató kötelezettségszegését büntessék, a felhasználókét ne. A titkos kommunikációra alkalmas szoftverek felhasználóit és a szolgáltatókat így már nem fenyegeti börtönnel a javaslat.

A katasztrófavédelemről szóló és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításával lehetővé tennék, hogy a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter rendeletben szabályozza a terrorfenyegetettség szintjéhez igazodva az egyes tevékenységek és rendezvények kapcsán a szükséges többlet-biztonságikövetelményeket, -korlátozásokat. E korlátozások viszont „nem terjednek ki a gyülekezési jog hatálya alá tartozó rendezvényekre” – derül ki a javaslatból.

Ellenzéki felvetés volt a védelmi beszerzések szabályainak módosítása is, és úgy határoztak, ezt ugyancsak kiveszik a törvénycsomagból.

Pintér Sándor kedden benyújtotta az Országgyűlésnek a Belügyminisztérium terrorellenes javaslatcsomagját. Ennek egyik lényegi eleme, hogy az eddigi Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ (Szebekk) a továbbiakban nemzetbiztonsági szolgálatként Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Elemző Központ (TIBEK) néven működik majd tovább.

Egy másik pontjában a javaslat a kódolt telefonos szolgáltatások korlátozásáról rendelkezik. A rendőrségről szóló törvény módosításai között kiterjesztik a terrorizmust elhárító szerv feladatkörét is, így a TEK a jövőben a védett személyekhez kapcsolódó személyvédelmen túl kijelölt létesítményvédelmi feladatok ellátására is jogosult lesz.

Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló törvény módosításával megteremtenék annak a lehetőségét is, hogy a szolgáltató köteles legyen megadni azokat az adatokat, amelyek a titkos információgyűjtés eszközeinek, módszereinek alkalmazásához nélkülözhetetlenek, így a titkosítási szintet érintő információkat is. Továbbá a szolgáltató részére kötelező jelleggel írnák elő a Nemzetbiztonsági Szakszolgálattal való, a titkos információgyűjtés feltételeit érintő megállapodások megkötését.

Megteremtenék annak lehetőségét is, hogy a rendőrség a határterületen speciális képfelvevő és felderítő eszközöket helyezhessen el, és felvételt rögzíthessen. Ezzel együtt elhagyja a javaslat azt a korlátozást, amely szerint a különböző képfelvevők által készített felvételeket csak a rögzítés helyén elkövetett jogsértő cselekmények esetén lehet felhasználni.

A javaslat nyomán felálló TIBEK feladata az alapvető biztonsági érdeket sértő adatok feldolgozásának, elemzésének eredményeként a lehető legátfogóbb kép összeállítása az ország terror-, illetve esetleges más fenyegetettségéről, a belső biztonsági helyzetről, a közbiztonság állapotáról. Minderről tájékoztató rendszert működtet, értékelő jelentéseket készít a kormány számára – derül ki az előterjesztésből.

Azonban a TIBEK nem lesz jogosult titkos információgyűjtő tevékenység végzésére, továbbá hozzáférési jogosultsága nem terjed ki a rendőrség belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési szerve által a védett állománnyal kapcsolatos megbízhatósági vizsgálati adatokra.

Ismert, ezt megelőzően a Honvédelmi Minisztérium is kijött egy javaslattal. A tárca alaptörvényt módosítana, és egy új különleges jogrendet alkotna terrorveszélyhelyzet néven. A januárban nyilvánosságra került tervek még arról szóltak, hogy a kormány maga hirdethetné ki a terrorveszélyhelyzetet, és ezzel számos jogkorlátozó intézkedésre is lehetőséget kapna, például a sajtó vagy az internet ellenőrzésére. Az alaptörvény módosításához azonban kétharmados többségre van szükség, vagyis a kormánypártoknak ellenzéki támogatót kell találniuk. Azt viszont már a Jobbik, az MSZP és az LMP is egyértelművé tette – csakúgy, mint a független parlamenti képviselők –, hogy a honvédelmi tárca már megismert elképzeléseit semmiképpen sem tudja elfogadni.

Az ellenzéki frakciók mellett a Magyar Nemzetnek korábban nyilatkozó független parlamenti képviselők sem támogatták a HM alaptörvény-módosító javaslatát. Egyebek mellett kifogásolták, hogy a kormány önálló hatáskörben dönthetne az új, különleges jogrend hatvan napra való elrendeléséről, amely ráadásul olyan jogkorlátozó intézkedésekre ad lehetőséget, mint például a szerkesztőségek vagy az internet ellenőrzése, kijárási tilalom elrendelése, illetve a külföldiekkel való kapcsolattartás tiltása.

Az Amnesty International közleményében korábban azt írta, hogy a kormány abszolút hatalmat kapna, ha az alaptörvényt valóban úgy módosítaná a parlament, ahogy az a sajtónak kiszivárogtatott tervezetben szerepel. A kabinet olyan alapvető szabadságjogokat korlátozhatna, mint a véleménynyilvánítás, a gyülekezés vagy a szabad mozgás joga – emlékeztet a szervezet. Az Amnesty International – az ellenzéki pártokhoz hasonlóan – azokat a biztosítékokat hiányolja az alkotmánymódosításból, amelyek garantálják, hogy a kormány indokolt esetben hirdet terrorveszélyhelyzetet, és csak az indokolt ideig tartja fenn.

A Honvédelmi Minisztérium is engedhet az ellenzéki nyomásnak, és puhíthatja a terrorellenes harc jegyében tervezett elképzeléseit. A Magyar Nemzet információi szerint a tárca a bő másfél héttel ezelőtti – ötpártira tervezett, végül a kormánypártok mellett csak a Jobbik és az LMP részvételével lezajlott – egyeztetés után kezd elmozdulni korábbi álláspontjától.

Lapunk úgy tudja, amellett továbbra is kitart a tárca, hogy szükség van egy új különleges jogrendre, és nem a már meglévőket egészítenék ki terrorellenes intézkedésekkel, de már nem ragaszkodnak annyi jogkorlátozó lehetőséghez.

A következő többpárti egyeztetést pénteken tartják, hogy addig mindenki alaposan át tudja tanulmányozni a szöveget, és ki tudja alakítani álláspontját. Az MSZP az egyeztetésekből kimaradt, mert képviselői nem mentek el a korábbi, ötpártira hirdetett tanácskozásra. Akkor azt mondták, hogy a HM tervei nem a terrorizmus, hanem a jogállam ellen küzdenek. Tóbiás József MSZP-elnök most azt közölte: hétfőn vitatják meg a javaslatot.

Az Atv.hu csütörtökön ugyancsak arról adott hírt, hogy teljesen átdolgozta a kormány a terrorveszély miatt tervezett alaptörvény-módosítási javaslatát. Szerdán pedig azt írta: Trócsányi László igazságügyi miniszter megüzente a frakciók témafelelőseinek, hogy semmi köze a HM-féle javaslathoz, azt senki se keverje össze az általuk szövegezett BM-es verzióval, és e körülményről legyenek kedvesek tájékoztatni frakciótársaikat is.

A Hvg.hu eközben azt közölte, a HM legújabb javaslata szerint már csak tizenöt napra hirdetné ki a terrorveszélyhelyzetet a kormány. A változásokból több olyan elem is hiányzik, amelyet az ellenzék korábban kifogásolt – teszik hozzá az alaptörvény-módosítás legújabb, birtokukba került változatára hivatkozva. Mint írják, kikerült a légi forgalom korlátozásáról szóló rész, valamint a műsorszórásról és a frekvenciagazdálkodásról szóló rész is hiányzik. Úgy tudják, az internet és posta forgalmának fokozott ellenőrzése és a hazai tévéstúdiók megszállása sincs már benne, valamint a kijárási tilalom részletei sincsenek megemlítve.

Az egyes törvények terrorveszélyhelyzettel kapcsolatos módosításaiban pedig a kormány intézkedései az alapvető jogok lényeges tartalmát nem érintve valósulhatnak csak meg. Nem szerepel az ország biztonságát veszélyeztető személyek, államok, egyebek tulajdonjogának korlátozása, a speciális terrorelhárító intézkedések bevezetése, valamint a közúti, vasúti, egyéb közlekedési forgalom korlátozása, megtiltása. A közterületen tartott nyilvános gyűlések tilalma tizenöt napig tartana csak terrorveszélyhelyzetben, ezután az Országgyűlés támogatásához lenne kötve a folytatás – olvasható a Hvg.hu cikkében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.