Hazánkat korábban is számos alkalommal fenyegették kötelezettségszegési eljárással Brüsszelből, azonban komoly ügy nem sokból lett, ezek az esetek jellemzően a belpolitikai csatározások retorikai kelléktárában jelentek meg. Az Európai Unió Bíróságán eddig az Európai Bizottság tucatnyi beadványa landolt, közöttük pedig csak elvétve akad olyan, amelyben Magyarországot jogerősen elmarasztalták.
Nemrég két eljárás is indult hazánk ellen, s ennek apropóján összeszedtünk egy csokorra valót az eddigiekből. Összességében elmondható, hogy ezek főként a törvényhozók figyelmetlensége miatt indultak el, azaz általában olyan esetekről lesz szó, amikor egy uniós irányelvet nem ültettünk át a magyar jogrendbe. Íme:
Az EU-s jog szerint tagállami feladat a jogharmonizáció határidőn belül. A kötelezettségszegés azt jelenti, hogy valamely tagállam nem vagy nem megfelelően teljesíti a közösségi jogszabályokból fakadó kötelezettségeit, lehet ez aktív vagy mulasztásos jogsértés. Ha egy tagállam nem tartja tiszteletben a közösségi jogszabályokat, a bizottságnak jogában áll lépéseket tenni a jogsértés megszüntetése felé. Kötelezettségszegés esetén az EB elsőként jogsértési eljárást indíthat, lehetőséget nyújtva a tagállamnak arra, hogy nemzeti jogát önként a közösségi jog követelményeihez igazítsa. Ezt információgyűjtés előzheti meg. A bírósági eljárást megelőző lépésként a bizottság „hivatalos figyelmeztetőlevelet” küld a tagállamnak, amelyben felkéri, hogy adott határidőn – rendszerint két hónapon – belül észrevételezze, hogy mi a gond. Ezután a tagállami választól függ, hogy indoklással ellátott vélemény jön-e vissza a bizottságtól, ha igen, ez további dátumokat is tartalmaz. Amennyiben a tagállam túllépi a határidőt, az EB bevonja az Európai Unió Bíróságát, és az dönt.
Az eljárásokkal kapcsolatos friss híreket ITT találja.
1) és 2) 2007-ben két olyan ügyben indult eljárás, amelyekben később a bizottság elállt a bírósági úttól: az első esetben Magyarország nem teljesítette a harmadik (unión kívüli) országok huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező állampolgárainak jogállásáról szóló irányelv szerinti kötelezettségeit, a másodikban a médiatörvény kábeltelevíziózásra vonatkozó hiányosságai miatt kívánt elmarasztalást a bizottság. Miután a vitatott ügyekben megszülettek a megfelelő magyar törvények, a bizottság maga állította le a folyamatot.