A szakképzés rendszeréről vitáztak

Felháborodás fogadta Parragh László iparkamarai elnök tanárokat degradáló megjegyzését

Hutter Marianna
2016. 06. 22. 8:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas lemorzsolódás, a jelentkezők csökkenő száma, felesleges iskolai férőhelyek, alacsony végzettségen belüli elhelyezkedés és gyengülő minőség – többek között ezeket jelölte meg a szakképzési rendszer nehézségeiként Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke tegnap a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Friedrich Ebert Alapítvány közös szakképzési konferenciáján. Parragh a magyar oktatási rendszer egyik fő problémájának nevezte, hogy az iskolarendszerek nem épülnek egymásra, a digitálisírás-tudás és a nyelvtudás alacsony szintű, élethosszig tartó tanulás pedig nincs. Szerinte a képzésről szóló vitákat nem szabad politikai színtérre vinni, mert a szakmaiság sérüléséhez vezet. Parragh később megjegyezte, „jót mosolyog”, amikor a pedagógusok azt mondják, minden egyes tanórára egy órát kell készülni. Erre a közönség igencsak felháborodott; volt, aki „gusztustalannak” minősítette ezt a kijelentést. Az MKIK elnöke azzal zárta előadását: reméli, senkit nem bántott meg, csak az iparkamara álláspontját ismertette. „Ez az álláspont a gazdaság álláspontja, ahonnan önök is kapják a fizetésüket” – üzente a tanároknak.

Más álláspont is létezik azonban a szakképzés átalakítását illetően. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke például arról beszélt: nagy a bizonytalanság, holott elvárható lenne, hogy a pedagógusok fel tudjanak készülni az új rendszerre. Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere pedig levélben üzente a tanácskozás résztvevőinek, hogy számtalan önkormányzat tiltakozása ellenére is államosítják az iskolák működtetését. „Legalább a szakképzés teljes ellehetetlenítését meg lehet még akadályozni” – írta a polgármester.

Demján Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnöke a munka tiszteletét hangsúlyozta: „Aki dolgozik, azt tisztelni kell, kezet kell neki csókolni” – mondta, majd hozzátette: ha nem tartanak meg egy koncertet egy hétig, azt túléli egy város, de ha a szemetet nem viszik el, akkor lepusztul, így a szakmunkásképzésen múlik az ország boldogulása. Szerinte beszélni kell az „oktatási lobbiról” is, amely miatt lehetséges az, hogy Magyarországon több kinevezett egyetemi tanár van, mint Németországban. Demján közölte: a reálszféra megbecsülését is növelni kellene, ugyanis túlsúlyba kerültek a művészeti foglalkozások az iskolákban, míg a fizikai és kémiai szakkörök eltűntek, tehát mindenki úgy érzi, hogy ért a kultúrához, „és a gyerek személyiségében bekövetkezik a torzulás”.

– Tízszer annyi testnevelésóra van a közoktatásban, mint informatikaóra – mondta Bojár Gábor. A Graphisoft alapítója kiemelte, az oktatásban az informatikának is prioritást kellene élveznie. „Nem biztos, hogy a legfontosabb a szerszámok készítésére vagy a falak építésére oktatni a szakiskolai diákokat” – tette hozzá.

A kormány a szakképzés rendszerét idén szeptembertől kívánja átalakítani. Ám hogy hogyan, arról a mai napig sem született döntés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.