Sipos Imre levelében – amelyet szerdán az MTI-hez is eljuttattak – kiemelte: az állami intézményfenntartó átalakítása január 1-ig befejeződik a kerekasztal javaslatainak megfelelően. Az 58 tankerületi központ önálló költségvetési szervként jön létre, az intézmények OM-azonosítóval és keretgazdálkodással bíró jogi személyek lesznek. Az állami intézményfenntartó központ költségvetési kerete jövőre 589 milliárd forint.
Kitér arra is, hogy az új nemzeti alaptantervet 2017 végéig dolgozzák ki és leghamarabb 2018 szeptemberétől lehet hatályos. Az új tartalmi szabályozást meghatározó dokumentumok kidolgozásával párhuzamosan születik döntés arról, hogy bevezetik-e a kilenc évfolyamos általános iskolát. Már most augusztusra tanmenetjavaslatok készülnek ugyanakkor, hogy mely kerettantervi témák hagyhatók el vagy „súlytalaníthatóak”. Az Emmi a tartalomfejlesztési munkacsoport javaslatára bevezeti első két osztályban a 30 perces tanórákat, hogy a kisdiákok ne legyenek túlzottan leterhelve.
Az intézmények maguk dönthetik majd el, hogy a 2017. szeptember 1-i béremelésre szánt összeget teljesítményarányosan differenciálják vagy egyenlő mértékben osztják szét a pedagógusok között. Ez a változtatás bekerült a köznevelési törvény júniusi módosításába is. Emlékeztetett: a szakszervezetek követelése volt, hogy a pedagógus-előmeneteli rendszeren változtatni kell, hogy lehetőség legyen a többletteljesítmény díjazására.
A pótlékok differenciálása érdekében az állami fenntartó számára elkülönített, kötött felhasználású költségvetési keretet kell biztosítani.
Idén az Emmihez tartozó köznevelési intézményekben dolgozó, pedagógus szakképzettséggel nem rendelkezők kétszer nettó 35 ezer forintos béren kívüli juttatásban részesülnek, és kezdeményezték, hogy ezt más minisztériumoknál is biztosítsák. Januártól generálisan hétszázalékos béremelést is kapnak az érintettek, és további három százalékot az intézményvezetők javaslatára osztanak szét, teljesítménykritériumok alapján.
A tárca jövőre minden eddiginél több, 35 ezer pedagógusnak biztosít lehetőséget minősítésre való jelentkezésre. Az Emmi figyelembe vette a kerekasztal által megfogalmazottakat, a jelentkezéskor előnyt élveznek akik komoly szakmai gyakorlattal vagy pedagógus-szakvizsgával rendelkeznek.