Út, busz, TF – milliárdokat dobott a levegőbe Lázár

A Déli pályaudvar kérdésében egyre tisztábban látunk, az európai hadsereg javaslata egyelőre homályos.

2016. 09. 15. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól elhúzódott Lázár János 62. Kormányinfója, köszönhetően az események besűrűsödésének. Amellett, hogy a kormány ülésezett a minap, az Orbán Viktor és Varga Mihály körül tömörülő gazdasági kabinet is fontos irányvonalakat határozott meg 2022-ig, illetve a kormányfő pénteken a brexit utáni teendőket áttekintő EU-csúcson vesz részt, és erről is számot kellett adni.

Ezzel is kezdett a kancelláriaminiszter: a miniszterelnök terepszemlét tartott a török–bolgár határon, ezt követően pedig leszögezte a V4-ek közös álláspontját, miszerint Bulgáriát kell támogatni most, hisz itt dől el Európa jövője. Aláhúzta azt is, hogy Lengyelország, Csehország, Szlovákia és hazánk a nemzetek Európája alapelv mellé állt, a részletek egyeztetése pedig még folyamatosan zajlik Pozsony előtt. Megismételte azt a korábbi kezdeményezést, miszerint európai hadsereget javasol az EU-nak Magyarország, ennek részleteiről viszont csak személyes véleményét tudta elmondani Lázár: egységes egyenruha és gyakorlatozás, nem pedig nemzeti csapatok összeadása lenne az elképzelés. A NATO-tagságot ugyanakkor nem érintené a dolog, azzal párhuzamos volna, és éppen Nagy-Britannia EU-ból való kiválása kényszeríti ki a közös hadsereget, hisz Európa a brexittel jelentősen gyengül.

A hármas – műszaki, polgári erős, jogi – határzár első születésnapján Lázár bejelentette, a kormány megkezdte 3000 határőr toborzását, ami segít fenntartani a balkáni embercsempész-útvonal zárját.

Lázár az október 2-ai népszavazással kapcsolatban megemlítette, tiszteli mindenki véleményét, aki elmegy szavazni – akár igennel, akár nemmel –, aki viszont távolmaradás mellett érvel, azt nem tudja hová tenni. Mint kifejtette, a népszavazás 3200 helyi ügy is, hisz minden település arról is dönt, hogy ott akar-e látni muszlim bevándorlókat vagy sem. Egyébként pedig 2000 település már eleve képviselő-testületi döntést hozott arról, hogy ne menjen oda senki.

A kormánydöntések részleteit ismertetve Lázár bejelentette, 5 év alatt 2500 milliárd forintos keretösszeggel útfejlesztési program indul, ennek súlyponti elemei, hogy minden autópálya a határig ér majd, a megyei jogú városok pedig be lesznek kötve a sztrádahálóba. 57 milliárdért teljesen elkészül a Budapestet Váccal összekötő M2-es, ezt külön kiemelte. Ha már így belejött, elbüszkélkedett a Volán 180 új buszával is, amire 24 milliárdot fordít a kormány, Lázár ezzel kapcsolatban reméli, hogy a magyar gyártók is aktivizálják magukat.

Vasútfejlesztési program is lesz 1100 milliárdért, ennek keretei között tovább folytatódik a már megkezdődött felújítási munka – például ráncfelvarráson esik át a Nyugati és a Keleti pályaudvar is –, és létrehoznak egy Balaton-körvasutat is.

A Déli pályaudvarról új infókat tudhattunk meg Lázártól, ugyanis a használaton kívüli telekrészt sportpálya-létesítésre (20 milliárdért) megkapja a szomszédos Testnevelési Egyetem, amelyet – nem mellesleg – a Mocsai Lajos rektorral történt egyeztetést követően 40 milliárdból, fiatal építészek bevonásával teljesen újjávarázsolnak, hogy a világ legjobb ilyen intézménye legyen. Ha már a sportnál tartottunk, azt is bejelentette, októberben kormánygarancia születik a 2024-es budapesti olimpia megrendezésére.

A gazdasági kabinet megállapította, hogy a magyar gazdaság folyamatosan gyorsabban növekszik, mint az EU-átlag (2,5-3 százalék), 2010 óta 660 ezerrel nőtt a munkavállalók száma (5 százalék alatti a munkanélküliség), folyamatosan bővül a kiskereskedelem és a turizmus, és soha annyi adó még nem folyt be időarányosan, mint 2016-ban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.