Megépülhet a budapesti felhőkarcoló

Garancsiék fűt-fát ígértek, meg is lett az eredménye.

2016. 12. 07. 11:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többórás metróvita alakult ki a Fővárosi Közgyűlés idei utolsó tanácskozása előtt, s a kedélyeket borzolta, hogy azokban a percekben ismét „elfüstölt” egy szerelvény a 3-as vonalon. Ugyan sem a kormánypárti városvezetés által benyújtott előzetes előterjesztések, sem a később elfogadott napirendi pontok között nem szerepeltek az utóbbi napokban és hetekben a földalattivonalakon történtek, az ellenzéki pártok csak ezzel foglalkoztak.

A Jobbik elsősorban a 3-as metró felújításának késése miatt javasolta egy vizsgálóbizottság létrehozását, Tokody Marcell fővárosi képviselő a felelősök megtalálását tűzte ki célul. Leszögezte: a 2-es metrón történt hétfői, sérüléseket okozó ütközés és a 4-es metró közelmúltbeli leállása jelzi: nincs pénz a karbantartásra sem, s ezért legfőképpen a jelenlegi kormány okolható.

Horváth Csaba (MSZP) a metróesetek között rendszerszintű összefüggést lát, s ő is az Orbán-kormányokat hibáztatta. Ezzel egyetértettek a DK és az LMP képviselői is. Leginkább azt hangoztatták, hogy az előző években tíz- és százmilliárdokat vontak el Budapesttől és a BKV-tól, miközben az utasbiztonsággal nem törődtek. A szocialisták részéről fellépett Kunhalmi Ágnes, a párt budapesti elnöke is, aki szerint

Orbán Viktor „gyűlöli és beszakítja” a fővárost, miközben „emberek életével játszik”.

Végül még mindig csak a napirend elfogadása előtt verbális adok-kapokká fajult a vita, amelyben Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester a 3-as metró körüli helyzetről a kabinetnek is címezve leszögezte: „szarakodás megy”, míg Horváth Csabát „szakmai antitalentumnak” nevezte. – Ön egykori főpolgármester-helyettesként azt állította, hogy megoldotta a BKV finanszírozását, majd nem sokkal később a közlekedési cég 73 milliárd forintos adósságára ingyenes közlekedést ígért – emlékeztetett a múltra is, azt nem visszamutogatásként, hanem a tények valósághű csoportosításaként emlegetve. Az MSZP-s képviselő dühödten úgy vágott vissza Tarlósnak: „Ön lumpenproletár, aki eltapsolja a főváros pénzét.”

Az indulatok lecsillapodásával a Fővárosi Közgyűlés fideszes többsége elutasította mind a Jobbik, mind az MSZP javaslatát a metrós vizsgálóbizottságokról.

Minimális többséggel, de elfogadta a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti többsége azt a rendeletmódosítási csomagot, amelynek alapján minden korábbi aggály ellenére felépülhet a Kopaszi-gát mellé, a Dombóvári útra tervezett százhúsz méteres felhőkarcoló. Ilyen magas épület nincs Budapesten, s mivel a toronyház köré egy új iroda-, lakó- és szórakoztatónegyed is felépülne, annak hatásai az ellenzék szerint kiszámíthatatlanok. 

Ezért kifogásolták már az ülés előtt, hogy napirenden szerepelt a kérdés, miután a fővárosi városfejlesztési bizottság nemrég gyakorlatilag piros jelzést adott a megalomán elképzelésnek. A Garancsi Istvánhoz, a kormányfőhöz közel álló vállalkozóhoz köthető kiemelt beruházás építészei csaknem a duplájára emelték a beépítési sűrűséget,  nemzetközi szakemberek szerint a felhőkarcoló Pestről és a Lánchídról nézve zavarná a Gellért-hegy látképét és a világörökségi panorámát. A fideszes Riz Levente, aki a XVII. kerület polgármestere, bizottsági elnökként ezért is tett javaslatot a terv átdolgozására, s a végszavazásban nem is vett részt.

Az aggályokat Szeneczey Balázs külsős főpolgármester-helyettes próbálta meg eloszlatni „menet közben”. Ugyanis a napirendi pontok tárgyalása közben érkezett még egy sok tíz oldalas helyszíni előterjesztés a szabályozáshoz. Ellenzéki kérésre legalább egy órás „olvasási szünetet” is kellett tartani. A javaslatban a Fidesz-közeli vállalkozóhoz, Garancsi Istvánhoz köthető beruházástól – a gyors hozzájárulás reményében – közcélú vállalásokat kért és kapott a városvezetés. Garancsiék a városképrontó toronyházért cserébe a budai fonódó villamoshálózat meghosszabbításának tervezését, kerékpárút építését, féltucatnyi jelzőlámpás csomópont kialakítását és a Mol–Bubi kerékpárkölcsönző hálózat bővítését ígérték, összesen csaknem 3,5 milliárd forint értékben. Ezt végül a fővárosi rendezési szabályzat, a településszerkezeti terv megszavazásán túl a háromoldalú, a fővárosi és az újbudai önkormányzat, valamint a beruházó által létrehozott Kopaszi Gát Kft. között létrejövő településrendezési szerződés megszavazásával szentesítette.

A BudaPartnak nevezett terület zsúfolásig való beépítésének tervéről kipattant vitában a szocialista Horváth Csaba leszögezte: a legalább 300 milliárdos beruházáshoz képest ez az összeg nem nagy, ráadásul a felajánlott összeg kétharmada a beruházási terület infrastruktúráját fejleszti. Az eljárást a DK és az LMP is élesen bírálta, különösen, hogy az illetékesek még a környezeti hatástanulmánytól is eltekintettek.

Hoffmann Tamás (Fidesz–KDNP), Újbuda polgármestere közölte, a kerület támogatja a rozsdaövezeti fejlesztést, amely korábban a hőerőmű része, iparterület volt. – A magasház nem zavarja a világörökségi panorámát, hiszen a Gellért-hegy védőövezetétől is csaknem egy kilométerre épülhet fel. A beépítési terület azért nőtt csaknem a duplájára, mert a hatalmas területre parkolók, mélygarázsok épülnek – tette hozzá Hoffmann Tamás. 

Szeneczey Balázs egyébként megválaszolt a bírálóknak, ekképpen: „jogszabályokon alapuló ellenérv nem fogalmazódott meg”. Majd azt is kifejtette: „Egy modern városnak meg kell látnia és hallania a városfejlesztési igényeket. Ettől fejlődik a város!”

A Fővárosi Közgyűlés a továbbiakban még számos fontos kérdést tárgyalt, így a budapesti háziorvosok és védőnők iparűzési adómentességéről. Ezt azonban csak azok kaphatják meg, akiknek adóalapjuk nem éri el az évi 20 millió forintot. – Ezt a törvény írja elő – magyarázta Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes. Döntés született többek között a 2017-es vizes világbajnoksághoz kiadott fővárosi garanciavállalásról, városrehabilitációs támogatási szerződések megkötéséről a kerületekkel. 

Ugyanakkor a képviselők a taxisrendelet módosításáról és a Sziget Fesztivál szervezőivel kötött ötéves megállapodásról nem határoztak, januárra halasztották a döntést. Tarlós István pedig a közbeszerzési eljárásokat az eredeti tervekkel szemben nem felgyorsító, hanem lassító önkormányzati céggel kapcsolatban bejelentette: annak tevékenységét fél év múlva felülvizsgálják, és szükség esetén lépnek az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.