Tovább romlott a magyar egészségügy megítélése és helyzete, hazánkat az Európai egészségügyi fogyasztói index (Euro health consumer index – EHCI) legfrissebb, 2016-os évre vonatkozó kiadása szerint már azok az országok is megelőzik, melyek egy évvel korábban még a legrosszabbak közé tartoztak. Ilyen például Szerbia, mely a 30.-ról a 24. helyre lépett előre, és Görögország is, utóbbi továbbra is a 28. helyen szerepel. Hazánk jelentősen hátracsúszott: 2015-ben még a 27.-ek voltunk 578 ponttal, a 2016-ben az elért 575 pont csupán a 30. helyre volt elég. Ez azt jelenti, hogy míg más országok egészségügyi rendszere dinamikusan fejlődik, hazánk ezt a tempót nem tudja tartani. A magyar egészségügynél a mutatók szerint egyedül a lengyel, az albán, a bolgár, a montenegrói és a romániai rosszabb.
Az EHCI 2005-ben indult, harmincöt ország egészségügyi rendszerét vizsgálják és pontozzák. Mérik, hogy milyen a betegjogok érvényesülése, az ellátás hozzáférhetősége, a gyógyítás eredményessége, a rendszer finanszírozottsága, mekkora hangsúly kerül a megelőzésre, milyen a gyógyszerellátás. Hazánk eredményeinél, melyeket a Health Consumer Powerhouse (HCP) szervezet tett közzé, a visegrádi országok közül egyedül Lengyelországé rosszabb, őket egy hellyel előzzük meg, miközben Szlovákia hét, Csehország pedig már tizenhét hellyel van előrébb, mint Magyarország.
Az eredmények szerint Norvégia kiemelkedően jól teljesített, ugyanis maximális pontszámot szerzett a betegjogok érvényesülése terén, akárcsak Belgium, Macedónia és Svájc az ellátás hozzáférhetőségének tekintetében. Magyarország sajnos messze van ezektől az eredményektől. Sőt, a szerzők kiemelték: Lengyelország és Magyarország most is tagadni próbálja, hogy radikális egészségügyi reformra volna szükség.
Hazánk több tekintetben is kifejezetten rossz pontozást kapott. A betegjogok érvényesülése esetében öt piros (nem megfelelő) jelzésünk van a tizenkettőből, és alig több mint a maximális pont felét szereztük meg, 73-at a 125-ből. A jelentés szerint nem megfelelő Magyarországon a műhibák elleni biztosítás elérhetősége, és a betegszervezeteket sem vonják be eléggé a döntésekbe.