Tarlós: Az EIB kérte a közlekedési tanulmányt

Félreérthették a közbeszerzők a főváros hitelezőinek kérését, így csak közlekedési tanácsokat várnak.

2017. 01. 02. 16:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem fogják tanácsadó cégek előírni a fővárosnak, hogyan működjön a közösségi közlekedés – közölte lapunkkal Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester a Magyar Nemzet hétfői számában a fővárosi tömegközlekedés átszervezéséről szóló cikket „hibásnak” nevezte. Abban a Fővárosi Közbeszerzési Kft. honlapján nyilvánosságra hozott teljes körű eljárási dokumentáció adatai alapján szerepelt, hogy a Fővárosi Önkormányzat január 13-ig várja azoknak a cégeknek az ajánlatát, amelyektől Budapest tömegközlekedésének és finanszírozásának „reformjára” kérnek stratégiát és cselekvési tervet. A dokumentáció szerint a nyertesnek tanulmányt kell készítenie a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve a BKV működéséről, az elmúlt hét évre visszamenőleg. Ehhez kapcsolódva pedig „egyváltozatú ágazati és cselekvési terv” kidolgozását várják el.

– Valójában arról van szó, hogy az Európai Fejlesztési Bank (EIB) biztosított Budapest számára egy közel 100 milliárd forint értékű fejlesztési hitelkeretet, ami nem korlátozódik a közlekedésre – magyarázta Tarlós István. Hozzátette: „Nem cégek javaslatait kérte a főváros átszervezésre, hanem az EIB korábban is kötelezően előírta a hitelfelhasználások kontrolljára egy külső tanulmányterv elkészíttetését. 2008-ban ilyen tanulmánytervre fizetett ki az akkori városvezetés 1 millió eurót. Ennek a kötelező tanulmánytervnek a tenderét hirdette meg most a főváros.”

Az EIB a Demszky-korszakban is előírt hasonló kötelezettséget, mert szintén ők finanszírozták a 4-es metró építéséhez, a 2-es vonal felújításához, a Combino villamosok beszerzéséhez szükséges fővárosi forrásokat. Az akkori nyertes Boston Consulting Group több mint 300 millió forintért javasolta 2009-ben a BKV-tarifák drasztikus emelését és a jelentős járatritkítást.

Nem csoda, hogy most is zavart okozott a Magyar Nemzet által tényszerűen ismertetett közbeszerzési pályázat, amely kifejezetten csak a közösségi közlekedés területén vár tanácsokat. Arra egyelőre nincs magyarázat, hogy a Fővárosi Közbeszerzési Kft. miért nem kért ilyen tanácsokat ezen kívül a dunai rakpartok kiépítésére, továbbá energiahatékonysági, árvíz- és környezetvédelmi beruházásokra. Ugyanis 2015. december 29-én, amikor Bagdy Gábor (Fidesz–KDNP) főpolgármester-helyettes és Baranyay László, az Európai Beruházási Bank (EIB) alelnöke a városházán aláírta a csaknem százmilliós hitelszerződést, ezeket a célokat is nevesítették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.