Kritizálták a közoktatási rendszert az MTA tudósai

Rendkívül hibás, súlyos következményekkel járó lépésnek nevezték a szakképzés átalakításának módját.

Hutter Marianna
2017. 02. 28. 14:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan romlani fognak a szakközépiskolai és szakgimnáziumi diákok foglalkoztatási esélyei a 2010 óta életbe lépett oktatási reformok hatására – erről beszélt Varga Júlia, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézet tudományos főmunkatársa a hazai közoktatás problémáiról szóló hétfői fórumon. A rendezvényt a Stádium 28 Kör szervezte, amely az MTA köztestületi tagjaiból alakult.

Varga szerint a szakképzésbeli átalakítások azt is eredményezik, hogy csökken a felsőoktatás merítési bázisa. A szakember úgy véli, komoly problémák lehetnek a diákok általános készségeivel, miután a reformok keretében jelentősen csökkentek a közismereti óraszámok. Varga így a reformokat rendkívül hibás, súlyos következményekkel járó lépésnek nevezte, melyek rontják majd a magyar növekedési potenciált.

– Bár a közoktatás központosításának célja az volt, hogy a szegény térségek diákjainak is egyenlő esélyeket biztosítson, a kialakult rendszer nem alkalmas ennek a célnak az elérésére – erről már Kertesi Gábor, az MTA tudományos tanácsadója beszélt. Ennek oka egyrészt az, hogy csökkent a lehetséges források mértéke. Másik problémaként azt nevezte meg, hogy nem ott hozzák meg a döntéseket, ahol megfelelő információ áll rendelkezésre, míg ahol ezek birtokában vannak, ott nincs meg a megfelelő hatáskör. Kertesi úgy látja, a tankerületi intézmények több nehézséggel is küzdenek. Például nem a helyi közösségek felé van felelősségük, hanem a Klebelsberg Központ, illetve az illetékes miniszter felé. Ugyancsak a problémák között szerepelt az iskolák autonómiájának hiánya, ami nélkül nem létezhet innováció.

– Az oktatásnak nem egy vagy néhány nagy átalakításra van szüksége, hanem sok tudományosan megalapozott beavatkozásra a problémás területeken – mondta Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének vezetője. Felhívta a figyelmet az oktatáson belül tapasztalható ellentmondásokra is. Többek közt azt említette, hogy bár voltak alapvetően jó elgondolások az oktatásban végrehajtott változtatások között, sokat ezek közül szakszerűtlenül kiviteleztek. Ilyen volt például a bolognai rendszer bevezetése a felsőoktatásba vagy a tanárok munkájának értékelése. Csapó hangsúlyozta, az oktatás helyzetének megváltoztatásához a teljes tudományos közösség aktív támogatása szükséges.

Az előadásokat követően bármely résztvevő megoszthatta az oktatással kapcsolatos felvetéseit. Elsőként Palkovics László oktatási államtitkár szólalt fel. Bár arról beszélt, hogy egy-két kivételtől eltekintve alapvetően egyetért az elhangzottakkal, nem részletezte, ezek mely kérdések voltak. Többek közt arra hívta fel a figyelmet, hogy nemcsak az számít, mennyit költünk az oktatásra, hanem az is, hogyan költjük el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.