Százezren követik a fotós mozdonyvezetőt

Rizsavi Tamás a művészi sikerek mellett sem hagyja el igazi szerelmét, a vonatokat. Interjú.

Molnár Csaba
2017. 02. 19. 15:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Azért beszélünk most délután, mert délelőtt mozdonyt vezetett. Hová vitte ma a vonatot?
– Budapestről Szombathelyre.

– A mindennapjait inkább a vasút vagy a fotózás tölti ki?
– Nekem a vonatvezetés a főállásom, a fotózást csak a szabadidőmben tudom csinálni. Persze ez már nem csupán hobbi, mint régen, ma már professzionális felkéréseket is elvállalok.

– A fotózásba vagy a mozdonyvezetésbe szeretett bele korábban?
– A vonatok szeretete minden mást megelőzött az életemben. Azt mondják – bár persze én nem emlékszem rá –, hogy már kétéves koromban is rajongtam a vonatokért. Az mindenesetre biztos, hogy mióta az eszemet tudom, érdekel a vasút. Később a gyermekvasúton (úttörővasúton) is szolgáltam, majd a továbbtanuláskor is ilyen iskolát választottam.

– Kisgyerekkorban szinte minden fiú odavan a vonatokért, de a legtöbben ezt idővel kinövik. Mi döntötte el, hogy az ön elkötelezettsége megmaradt?
– Nem is tudom, talán az, hogy soha nem ért olyan benyomás, ami miatt változtatnom kellett volna az érdeklődésemen. Már gyerekkoromban is belülről ismertem a vasutaséletet, bár nem volt vasutas a családomban, de a baráti körömben sokan voltak. Akkor is nagyon jó közösségnek tűnt, és ma már tudom, hogy vasutasnak lenni még annál is jobb, mint ahogy gyerekként elképzeltem.

– És a vonatok iránti rajongása hozta magával a fényképezést?
– Kezdetben csak vonatokat és egyéb járműveket fotóztam. Ez odáig fajult, hogy az elmúlt évtized végén lefotóztuk egy-két kivételtől eltekintve az összes közlekedő mozdonyt. Később egyre tudatosabban kezdtem megtervezni a képeket, igyekeztem minél magasabb helyekről, tévétornyokról, hidakról fényképezni.

– Ez hány mozdonyt jelent?
– Nem tudom pontosan, de hét-nyolcszázat biztos.

– De ezek néhány típus teljesen ugyanolyan példányai, ha jól gondolom...
– Szakmai szemmel sok különbség van közöttük, főleg a festésben. De akkoriban nem is a szakmai szempontok vezettek, nagyon fanatikus módon csináltam. Volt egy füzetem, amelyben fel volt sorolva az összes Magyarországon közlekedő mozdony száma, és amikor lefényképeztem egyet, azt kihúztam a listáról.

– Hogy sikerült elkapnia az összeset?
– Rengeteg időmet vette igénybe. Hamar fontossá vált számomra, hogy ne csak kipipálhassam az adott mozdonyt, de az a kép jó is legyen. Kerestük azokat a helyszíneket és időpontokat, ahol alacsony napállásnál, megfelelően magas pontról tudjuk lefotózni a járművet. Sokszor előfordult, hogy utaztunk négyszáz kilométert a fényképezésért, de az egész nap végén csak egy használható képet sikerült készíteni. Kilométereket sétáltunk ki a nyílt vonalra, majd magaslati fotóhelyet kerestünk. Ezek lehettek fák, kémények vagy bármi más. Ezután pedig ki kellett várni a pillanatot. A menetrendre támaszkodtunk, és kiszámoltuk, hogy hol lesz napfelkelte vagy naplemente idején – tehát ideális fényviszonyok közepette – az adott vonat.

– Sokszor előkerülnek a képeit böngészve a magaslati fotópontok. Mi vonzza a magas hidakban, darukban és kéményekben?
– Kerestem valamit, ami különlegessé teszi a képeimet. Emellett pedig aktívan keresem az adrenalinserkentő helyzeteket. És amikor az ember lenéz egy sok emelet magas híd pilléréről, az bizony erősen termeli az adrenalint.

– Nincs tériszonya?
– Nem, az nincs. Viszont nagyon élvezem ilyen helyzetekben a fényképezést, és az elkészült képek is olyanok lesznek, amelyeket az emberek többsége még sohasem láthatott.

– Legnépszerűbb képei ma már nem vonatokat ábrázolnak, hanem leginkább Budapestről készíti őket, szokatlan perspektívából. Hogyan találta meg ezt a témát?
– A magaslati pontokról készített vonatos képeim eléggé népszerűek lettek vasutas körökben, így adta magát az ötlet, hogy ugyanezekkel a módszerekkel egyéb városképeket is lehetne készíteni. Annál is inkább, mert fotósokkal Dunát lehet rekeszteni, és nagyon nehéz kitűnni a tömegből. De ilyen, magasból készített fotósorozat akkoriban, 2010 környékén még nem készült a városról. A másik kedvenc technikám a hosszú záridő alkalmazása, főleg éjszaka, amikor a fényes pontok, például az autók fényszórói hosszú fénycsíkká változnak az utcákon. E kettő körülmény – a magaslat és a hosszú záridő –akkoriban, amikor kezdtem, valóban teljesen egyedivé tette a képeimet.

– A legismertebb, például éjszakai csillagképeket vagy viharokat ábrázoló képei elkészítésében mekkora szerepe van a tehetségnek, a szakmai tudásnak és a fényképezőgép drága voltának?
– A fényképezőgépnek nem feltétlenül kell profinak lennie. Én egy Canon 450D-vel kezdtem, ami nem olyan drága, jóllehet, ma már nem azt használom. A nagyobb felbontású, több beállítási lehetőséget kínáló gépek csak akkor kellenek, amikor nyomtatási célra megy az anyag. Ami fontos – persze a szakmai tudáson kívül –, az nem is a tehetség, inkább a látásmód. Hogy az ember el tudja képzelni, hogyan kellene kinéznie a képnek, és meg is tudja ezt valósítani.

– Fotósként dolgozott már közlekedési cégeknek, egyik Budapestet ábrázoló képével magyar utazásokat reklámoznak majd Angliában, rengetegen követik a Facebookon. Feltételezhetően meg tudna élni profi fotósként, talán még jobban is, mint mozdonyvezetőként. Nem gondolt még arra, hogy teljes munkaidőben fényképészként dolgozzon?
– Nem, mert én nagyon szeretem a mozdonyvezetést. És el is fér egymás mellett a kettő. Egy hónapban 14 napot dolgozom, egy-egy nap 12 órás műszakokban, a pihenőnapokon pedig van időm fotózni.

Rizsavi Tamás Facebook-oldalának címe (és a bemutatott képek forrása): facebook.com/rizsavitamas

 

 

 

 

 ###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.