Tikkasztó hőség és kókadozó látogatók

A fenntartó Nemzeti Közszolgálati Egyetem nem tud a múzeumi forróságról. A gyakran 30 fokos hőségben élvezhetetlen a kiállítás.

Kuslits Szonja
2017. 06. 30. 4:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztő hőségre panaszkodtak olvasóink a Magyar Természettudományi Múzeumban, állításuk szerint ugyanis az állandó kiállításnak otthont adó úgynevezett Lovardában nem működik semmilyen légkondicionáló. A Ludovika épületegyüttesben álló múzeumban emiatt gyakran 30 fokos a hőség, így élvezhetetlen az amúgy színvonalas kiállítás, a látogatók pedig alig várják, hogy kiérjenek a friss levegőre. Az elviselhetetlen forróságon nem segített az sem, hogy a többméteres belmagasságú termet például ventilátorral próbálták hűteni.

A forróság tényét megerősítette lapunknak Medzihradszky Zsófia, a múzeum általános és közművelődési főigazgató-helyettese is, bár állítása szerint ebben nincs semmi újdonság, hiszen az épületrész 1996-os átadása óta így van. – A légkondicionálás megoldása 50–100 millió forintba kerülne, ezt a pénzt pedig nem tudjuk saját erőből előteremteni – fogalmazott, hozzátéve, hogy évente nagyjából egy hónapig van hőség az épületben.

Kérdéseinkkel megkerestük a fenntartó Nemzeti Közszolgálati Egyetemet (NKE) is, azonban ők azt állították, hogy „ilyen jellegű észrevétel a múzeum részéről nem érkezett” hozzájuk. – A Ludovika épületegyüttesének egy része klimatizált, amelynek jelentős hányada épp a Természettudományi Múzeum által használt területeket érinti, ezért nem teljesen tudjuk értelmezni azt, hogy mit értenek hőség alatt – írták válaszukban. Azt is hozzátették, hogy a meglévő rendszer ellenőrzését, karbantartását az NKE rendszeresen elvégzi, és a korszerűsítést is tervezik, de még nem született döntés arról, hogy mikor valósul majd meg. Jelenleg a beruházás műszaki lehetőségének vizsgálata és előkészítése folyik. Az árkalkulációt csak ezek után lehet elvégezni – írták.

Azért is érdekes, hogy az NKE nem tud a problémáról, mert a hőségre a honlapon, valamint a jegypénztáraknál is felhívják a látogatók figyelmét, így a vendégek már a 800–1600 forintos jegyek megvétele előtt értesülnek a várható hőmérsékletről. A múzeum állandó kiállítási részén vizet kapnak a látogatók.

Olvasóink a budapesti tömegközlekedési járatokon uralkodó hőségre is panaszkodtak, mondván, hiába járnak már modern és légkondicionált buszok a fővárosban, továbbra is fullasztó a meleg néhány járaton. A BKV-nál lapunk kérdésére elárulták, hogy a fővárosban közlekedő járműveknek 90-95 százaléka légkondicionált. Ez a szám – a vállalat állítása szerint – jelentősen emelkedett az elmúlt években, 2016 nyarán ugyanis még csak 85-89 százalék volt a klímás buszok aránya. A légkondi használatát vállalati szabályok rögzítik, ezekben pedig az áll, hogy ha a levegő hőmérséklete eléri a 24 fokot, akkor a fődiszpécser elrendeli az utastéri klímaberendezések használatát. Ez alól a Combino villamosok kivételt képeznek, ezeken a járműveken ugyanis automatikusan bekapcsol a berendezés, amint a levegő hőmérséklete eléri ezt a határértéket. A 444.hu korábbi beszámolója szerint ugyanakkor a körúti villamosok esetében sem működik tökéletesen a rendszer, a lap újságírója ugyanis több alkalommal is 30 fokot mért próbaútján.

– Annak ellenére, hogy a járművezetők az időjárásnak megfelelően, a fődiszpécser utasítását követve igyekeznek szabályozni a klíma-, illetve fűtőberendezéseket, előfordulhat, hogy a beállításokat nem sikerül a „kollektív komfortérzet szempontjából ideális értékeknek megfelelően” meghatározni – írta a BKV, hozzátéve, hogy tapasztalataik szerint „az egyénenként eltérő komfortzóna, illetve a hőérzet gyakran okozhat ellentmondásokat”. Válaszukban azt is megjegyezték, hogy az autóbuszok a szolgálatot minden esetben megfelelően működő klímaberendezéssel és fűtőrendszerrel kezdik meg, azonban az üzemeltetés során, napközben előfordulhat, hogy a rendszer meghibásodik.

Az első nyári hőhullám azonban egy budapesti kormányablakban is okozott kellemetlenséget. Miközben ugyanis az egész országban másodfokú hőségriadó volt érvényben szerdán, és a fővárosban 38 Celsius-fokot is mutatott a kinti hőmérő. Aki néhány percet töltött a budapesti, Margit körúti kormányablak levegőtlen, meleg várótermében, úgy érezhette, még az utcán mért 40 fok körüli hőmérséklet is elviselhetőbb, mint a benti. Hiába a modern berendezés, a légkondicionáló vagy egyáltalán nem működött, vagy annyira minimálisan, hogy azt nem lehetett érzékelni. Így idővel mindenkiről folyt a víz, és az oxigénhiánytól lassan elálmosodtak az emberek. A helyzetet fokozta, hogy bár a kormány ezerszer is beharangozta a kormányablakok gyors és gördülékeny ügyintézését, a valóság az, hogy 1-2 óra várakozás alatt kevesen úszták meg. Néhányan nagyon pici babával érkeztek, és kisgyermekes anyukákból, várandósokból sem volt hiány, ők láthatóan megszenvedték a hosszú „túlélési gyakorlatot”, míg szólították őket. Az elviselhetetlen meleg miatt sokan feladták a várakozást. Sorszámaikat hátrahagyva, bosszúsan távoztak. Hiányukat nehezen dolgozták fel a kormányablak dolgozói is, akik akár 3-4 alkalommal is hívtak olyan számokat, amelyek rég a szemetesben landoltak. Így gond nélkül eltelt akár tizenöt perc is úgy, hogy közben nem haladt a sor. A helyzet egyébként valószínűleg nem csak itt kritikus. Volt egy férfi, akit a Teve utcai kormányablakból küldtek át Budára, mert ott már szinte az utcán állt a sor, számot pedig nem kapott.

Lapunk kereste az ügyben a II. kerületi kormányhivatalt, ahol arról tájékoztattak, kezdeményezték annak az elektromos hálózatnak a felülvizsgálatát, amelyre a kifogásolt klímaberendezés is csatlakozik. Hangsúlyozták: nem folyamatosan előforduló problémáról van szó, de mindent megtesznek a légkondicionáló üzembiztos és folyamatos működéséért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.