Csak a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (Nkoh) keresztül több mint kilencmilliárd forintot költött kommunikációra az állami szféra a második negyedévben. A Magyar Nemzet összesítése alapján 2017 áprilisa és júniusa között összesen 19 szerződést köthetett az Nkoh. Egészen biztosat azért nem lehet mondani, mert két olyan közbeszerzés is volt, amelyen ugyan még az előző hónapban eredményt hirdettek, de a szerződéskötési moratórium részben júliusra esett, így előfordulhat, hogy ezek a kontraktusok már átlógtak a harmadik negyedévre.
Ráadásul az egyik ilyen épp a legnagyobb összegű megrendelés volt. „Az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására” most éppen egy 5,6 milliárdos keretet nyitott a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda. Azért most éppen, mert ez már a negyedik tender volt ebben a témában (ez valójában a nemzeti konzultációval összefüggő kommunikációs feladatokat takarja).
Tavaly november óta összesen 16,5 milliárd forintnyi közpénz ment el a Soros György, Brüsszel és mások elleni propagandára.
Az újabb kormányzati gigamegrendelésen kívül a második negyedévben csak egy hasonló nagyságrendű közbeszerzés volt: a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. kül- és belföldi kommunikációs feladataira írtak ki kétmilliárdos tendert. A többi kisebb megbízás között is akadnak azonban szép számmal szórakoztatók. Az Államadósság Kezelő Központ például 10 milliót különített el dekorációs eszközökre és reklámajándékokra (ráadásul a szerződésben véletlenül elírtak egy nullát, így itt 100 milliós keretösszeg szerepel), az adóhatóság e-szja-kommunikációs kampánya pedig 330 millió forintba került. Hirdették még 40 millióért a Főgáz e-gázszámláját, illetve az állami közműholding ezen felül is adott egy 370 milliós megbízást idei kommunikációs tevékenységeinek az ellátására.
Bár valószínűleg magukon a közbeszerzéseken is el lehetne csámcsogni, talán ennél is érdekesebb, hogy első ránézésre igencsak átalakulóban vannak a piaci erőviszonyok. Az Nkoh beszerzési gyakorlatáról azt érdemes tudni, hogy több szakaszból áll. Első körben egy keretmegállapodásra írtak ki tendert, amin három győztest választottak. Az érintett cégeket azonban ez még csak arra jogosította fel, hogy újra megküzdhessenek egymással a konkrét megbízásokért. Ez utóbbi zajlik most, csak éppen más eredménnyel, mint amit megszokhattunk.