„Eddig egyetlen versenyben sem a lakcímkártyámat kellett indítanom, hanem az ötleteinket és azokat a megoldásokat, amelyek megkülönböztetnek bennünket másoktól” – így hárította el a kritikákat az állami kommunikációs tendereket sorra nyerő Csetényi Csaba, amikor a Magyar Idők arról kérdezte: attól sikeres-e, mert egy társasházban lakik a közbeszerzéseket kiíró Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (NKOH) felügyelő miniszterrel. Bár a szakma ezt sokáig nem hitte el neki – a médiában állandó címkéje lett a „Rogán Antal szomszédja” –, most úgy fest, lakcímkártyája önmagában tényleg nem garantálja a sikert.
Több forrásból is megerősített információink szerint hirtelen naggyá nőtt cége, a Network 360 Reklámügynökség a jövőben nem számíthat túl sok állami megrendelésre, Csetényi kiesett a pikszisből. Pedig nem akárkiről van szó: cégei kulcsszerepet játszottak az elmúlt években az állami reklámpénzek segítségével épített fideszes médiabirodalom finanszírozásában, 2015–2016-ban a Network volt a kormány első számú ügynöksége.
Többek között ők vitték a „kényszer-betelepítés ellen” kezdeményezett népszavazás tavalyi kampányát, népszerűsítették a kormány „reformjait”, reklámozták a paksi bővítést, buzdítottak államkötvények vásárlására. A Magyar Nemzet számításai szerint 2014 óta 23,7 milliárdnyi központi állami megbízást nyertek el.
Csetényi havi, olykor heti rendszerességgel egyeztetett a kampányokat kitaláló és felügyelő miniszterelnöki főtanácsadóval, Habony Árpáddal, a kommunikációs minisztert régóta ismeri, Rogán Antal polgármestersége idején a Network – akkori nevén: HG 360 – dolgozott a belvárosi önkormányzatnak is. A kommunikációs piacon már tavaly ősszel rebesgették, hogy a Networköt le fogják cserélni egy másik ügynökségre. Ám az NKOH tavaly novemberben lezárt tendere még cáfolni látszott a szóbeszédet: a Network újra nyerni tudott konzorciumi társával – a szintén Csetényi tulajdonában lévő Affiliate Kft.-vel – a 25 milliárdos keretösszegű kormányzati gigapályázaton.
Csakhogy ez a közbeszerzési eljárás több szakaszból áll, nem elég túljutni az első körön: az NKOH-val kötött szerződés csak arra jogosít, hogy az azon kihirdetett három nyertes később újra és újra megküzdhessen egymással a konkrét megbízásokért. Az idei belső körös pályázatokon pedig már nem brillírozott a Network. Csetényi cége a 18 megbízásból kettőt nyert el, a 24,7 milliárdos keret mindösszesen 0,7 százalékát szerezte meg. Ez 165 millió forintot jelent, miközben vetélytársa, a Trinity Kft. 10,3 milliárdot, a New Land Media Kft. 14 milliárdot keresett. Előbbi a Szijjártó Péterrel és Seszták Miklóssal is jó kapcsolatot ápoló Kuna Tibor érdekeltsége, míg a New Land Balásy Gyula vállalkozása. Bár utóbbi üzletembernek nincsenek olyan szerteágazó fideszes kapcsolatai, mint Kunának, alvállalkozóként korábban már számos kormányzati kampányban vett részt. Most a New Land a Network helyébe lépett: Balásy cége viszi a Rogán és Habony irányította kormányzati kampányokat.