Évről évre csökken a felsőoktatásba bejutó szakközépiskolás elővégzettségű diákok aránya, csak az elmúlt öt évben hat százalékkal esett vissza. Eközben rohamosan nő a külföldi hallgatók száma a magyar intézményekben – derül ki az Oktatási Hivatal Magyar Nemzet által megismert adataiból. Míg a 2012/2013-as tanévben a felsőoktatásba belépő diákok közel 20,5 százaléka szakközépiskolából jött, ez a tavaly ősszel kezdődő tanévre 14,5 százalékra csökkent. Ez azt jelenti, hogy tavaly kevesebb mint 6900 szakképző intézményből érkező diák kezdett felsőoktatási tanulmányokat.
Kérdés, hogyan alakul a szakmát tanuló diákok sorsa a jövőben, hiszen sokan azért kritizálták a szakképzés tavalyi átalakítását, mert attól tartottak, hogy az odajáró fiatalok még nehezebben jutnak majd be a felsőoktatásba. A szakgimnáziumokban (korábbi nevén: szakközépiskola) jelentősen csökkentették a közismereti, illetve a természettudományos órák számát.
A diákok már nem tanulnak külön-külön földrajzot, fizikát, biológiát és kémiát az iskolákban, csak a tárgyak közül azt az egyet, amely szakmájukhoz kötődik, illetve egy, a tantárgyakból összegyúrt komplex, természettudományos tantárgyat. Ezenfelül ha szeretnék, választható tantárgyként még hallgathatnak egy további természettudományos tárgyat. Például egy vegyipari ágazatban tanuló diák számára a kerettanterv a komplex természettudományos tantárgyon túl csak kémia tanulását írja elő, ezenfelül pedig választhat fizikát is.
Vagyis ha a diák olyan felsőoktatási szakon tanulna tovább, ahova például szükség van biológiaérettségire, akkor kénytelen önerőből maga felkészülni.
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke egyébként megkönnyítené a szakgimnazisták továbbtanulását. Nemrégiben azt nyilatkozta lapunknak: ha egy tanuló jól tudja a szakmáját a természettudományos területeken, akkor könnyebben kellene a felsőoktatási mérnökképzésbe jutnia, mint annak, aki gimnáziumból jön.
A gimnáziumi elővégzettséggel rendelkező, felsőoktatásba jutott hallgatók aránya az elmúlt években 58–60 százalék között stagnált, míg a felsőoktatási intézményekben már korábban végzettséget szerző tanulóké 13 százalék alá csökkent. Így az egyetlen dinamikusan növekvő hallgatói csoport mára a külföldieké lett, akiknek aránya évről évre folyamatosan nő, és az elmúlt öt évben szinte megduplázódott. A tavalyi tanévben összesen 41 ezer magyar hallgató lépett be újonnan a felsőoktatásba, míg több mint 6300 tanuló más országból érkezett.