Fővárosi feljelentés a BKK internetes botránya miatt

Hűtlen kezelés lehet a gyanú a netes értékesítési rendszer bevezetésénél. Ezrek személyes adatai juthattak ki.

2017. 07. 26. 5:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerdán délelőtt feljelentést teszek hűtlen kezelés megalapozott gyanújával a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) online értékesítési rendszerének bevezetésével összefüggésben – közölte a Magyar Nemzet kérdésére Szaniszló Sándor, a fővárosi pénzügyi és ellenőrző bizottság MSZP-s elnöke. Elmondta: a botrány immár országossá vált, elkerülhetetlen a BKK vezérigazgatójának, Dabóczi Kálmánnak a távozása. A szocialista politikus szerint elfogadhatatlan dolgok derülnek ki óráról órára. Legújabb hír az ügyben, hogy a 24.hu internetes lap birtokába kerültek több mint háromezer ember adatai: nevek, e-mail-címek, személyiigazolvány-számok. Ezekről egyelőre csak egy névtelen forrás nyilatkozott, szerinte valamennyi adat a BKK új online jegyértékesítési rendszeréből származhat. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság-hatóság (NAIH) elnöke ennek kapcsán lapunknak azt mondta: az esetet a héten már elindított vizsgálatához kapcsolva fogja tisztázni, az ügyben egyelőre a BKK hivatalos válaszaira vár.

A napról napra terebélyesedő ügyben a budapesti városházán mindenki Tarlós István főpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatójára vár, ahol elvileg ismerteti a hét végén elrendelt belső vizsgálat eredményeit. A Jobbik pedig azt kezdeményezi, hogy az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága is foglalkozzon az üggyel.

Továbbra is elérhetetlen a BKK e-boltja, s bár az eddig megvásárolt, okostelefonon is visszaigazolt bérleteket és jegyeket elfogadják, információnk szerint a webes értékesítés továbbra sem fog beindulni az egyelőre felbecsülhetetlen anyagi és erkölcsi károk miatt. A havonta csaknem 25 millió forintba kerülő online rendszer bevezetését kísérő tiltakozáshullám az után robbant ki, hogy az üzemeltető T-Systems följelentett egy 18 éves fiút, illetve állításuk szerint ismeretlen tettes ellen tették a feljelentést. A diák úgynevezett etikus hekkerként feltörte a BKK oldalát, és egy közel tízezer forintos bérletért ötven forintot fizetett, majd ezt több e-mailben is jelezte a BKK-nak.

Hiába állította múlt kedden Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, hogy a vizes világbajnokságnak semmi köze az online rendszer bevezetéséhez: a BKK honlapján föllelhető – a T-Systemsszel eredetileg a lila BKK-jegyautomaták gyártására és működtetésére kötött – szerződés 2017. július 13-i módosítása a webes értékesítésről kimondja: „A funkciót a FINA-világbajnokság alatti zökkenőmentes díjtermék-értékesítés megvalósíthatósága érdekében szükséges bevezetni.” Melléklete volt a szerződésnek egy közös jegyzőkönyv is, amelyet a BKK részéről Dabóczi Kálmán, a T-Systems részéről Lakatos András igazgató írt alá. Utóbbi ebben kijelentette: „A BKK Online shop mai napon történő indításának, a felhasználók számára történő hozzáférés megnyitásának semmiféle akadályát nem látja.”

Egy másik, ugyancsak a BKK honlapján található dokumentum szerint a MÁV-val közösen Budapest és a másik vb-helyszín, Balatonfüred között bevezetett, egyedi kedvezményes, ötvenszázalékos áron kínált napijegyeket a vasúttársaság pénztárai mellett a fővárosi cég online shopjában lehet(ne) megvenni.

Belső forrásból származó információink szerint a BKK-nál ennek alapján az ügyben a felelősséget egyértelműen a T-Systemsre terhelnék. A menedzsment átverésnek tartja partnerük tevékenységét, és „csúnya perekre” készülnek.

Korábban egyébként Dabóczi kijelentette: egyebek között azért biztos az online rendszer biztonságosságában, mert a bevezetésben közreműködött az informatikai szakmában elismert Kürt Zrt. is. Ennek nyomán a sajtóban elterjedt, hogy a cég auditálta a szoftvert, ám ezt a Magyar Nemzetnek Kmetty József, a Kürt vezérigazgatója cáfolta. – 234 millió forintos szakértői, támogatói szerződésünk van a BKK-val, a közel húszmilliárd forintos elektronikusjegy-rendszer fejlesztéséhez kapcsolódva. A webbolt létrehozásában nem vettünk részt, de még csak nem is auditálhattuk volna, mert a szolgáltatóval, a T-Systemsszel szerződésünk sincs – emelte ki Kmetty József.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.