Tosics Iván és Csanádi Gábor városszociológusok a következő fejezetben hangsúlyozzák, a természetes zöld iránti igény egyre növekszik a városlakók körében, különösen igaz ez a magasabb státusú és fiatalabb emberekre. Egy nem reprezentatív, a Facebookon készült felmérés 2762 válaszadójának mintegy 90 százaléka mondta azt, hogy a Rómain a fák adta árnyas környezetet, a víz megközelíthetőségét, a természetes, kavicsos partot szereti a legjobban – mindazt tehát, tehetjük hozzá, amit Budapest más részein így egyben lehetetlen megtalálni. 60 százaléknak kétségei vannak afelől, hogy a parton tervezett védmű kellő biztonságot nyújt majd, 30 százalék szerint biztosan nem. Ezek elég egyértelmű számok, akkor is, ha a hivatkozott Maradjanak a Fák a Rómain csoport oldala egyértelműen nem a hivatalos koncepció felé húz.
A két szerző felhívja a figyelmet, hogy a part menti védmű mellett kiálló Római-partért Egyesület fő érve a terület felértékelődése, az, hogy szerintük a vonal kiépítését követően 20 milliárd forintnyi tőke jelenne meg beruházások formájában a – helyenként jelenleg valóban igen elhanyagolt – területen. A másik oldal, így a Rómaifürdő Telep Környezetvédő, Szabadidő és Diák Vízisport Egyesület szerint a part mentén tervezett sérülékeny mobilgát nem tudná megvédeni a lakosságot, a terület elmocsarasodna, a sóderes part eltűnne, és rengeteg fát kellene kivágni. A szervezet által indított aláírásgyűjtés jelenleg is tart.
Közvélemény-kutatásba kezdett a III. kerület is, ez még nem zárult le, de a tanulmány szerint annyi kiszivárgott, hogy a megkérdezettek alapvetően érzelmi oldalról közelítenek a kérdéshez. A kutatók üdvözlik ezt a felmérést, de megjegyzik: kár, hogy az adatok várhatóan a gátról szóló döntés meghozatala után lesznek csak nyilvánosak.
Tosics Iván és Csanádi Gábor nyíltan szembeállítja a drága és uniformizált Kopaszi-gátat a halsütős-kultúrkocsmás, megfizethető Rómaival, előrevetítve, hogy ez a hely is előbbi sorsára juthat, amennyiben a központi tervek valósulnak meg.
Tanulmányuk kitér – az előző kettőnél részletesebben – arra, kik is laknak a figyelem középpontjában lévő területen, közölük kik legálisan, s mit kellene tenni velük. Mint írják, legföljebb 70 család, 105 személy az, aki 1970 előtt, engedéllyel épített házban élnek itt. Esetükben kisajátítást vagy az egy csoportba tömörülő házak külön kis gáttal való megvédését tartják elképzelhetőnek. Az új ingatlanokban élő mintegy 800 embert ez nem érinti, lakásaik a mértékadó árvízszint fölé épültek. Igazi súlyuk szerintük a szállodatulajdonosoknak és az üres vagy alulhasznosított ingatlanok tulajdonosainak van.
Fontos hangsúlyozni, hogy a most is 45 milliárdosra becsült helyi ingatlanvagyon értéke a part menti gát megépülése esetén jelentősen növekedne, vagyis igen erős ingatlanfejlesztői érdek áll a mobilgátas megoldás mögött. Mint fogalmaznak: „Míg a különleges rekreációs adottságok és az ökológiai értékek megőrzése – bátran mondhatjuk – fővárosi érdek, a jelzett funkcióváltás csak a közvetlen haszonélvezők szűk kisebbségének érdekét szolgálná.”
Mivel a Római ügye összbudapesti, sőt országos ügy – a partra járók csupán harmada kerületi lakos –, ráadásul, ahogy egy sportvezető fogalmazott, nemzeti érték, az ország egyik legjobb vízreszállási helye, indokolt lenne, hogy a fejlesztési-védelmi koncepció minél több érdekelt bevonásával szülessen meg. A szerzők szerint ez a követelmény csak nagyon korlátozottan érvényesül. Leszögezik: a kerület lényegében feladta, hogy beleszóljon a terület jövőjébe, a főváros pedig az ügyet kizárólag vízügyi kérdésként beállítva dönt a Római-part jövőjéről. Ahogy vezető fővárosi politikusok többször is említették, „a vízügyi kérdéseket kizárólag vízügyi szakembereknek kell eldönteni”. Tosics Iván és Csanádi Gábor nem kertel, leírja: kísérlet sem történik, hogy tisztázzák az ellentétes érdekek eredőit, csak látszatviták zajlanak, a nyilvánosság kezelése pedig egészen alacsony szinten áll.
Hangsúlyozzák, a parti nyomvonal megtervezésére százmilliós nagyságrendű megbízásokat kaptak egyes tervezők, míg az út menti nyomvonal lehetőségeinek feltárására semmi sem jutott.
Bardóczi Sándor tájépítész második, a jövőképpel, rendezési javaslatokkal foglalkozó írásában acélhálóval egyben tartott, terméskőből álló úgynevezett gabionfal felépítését veti fel a partfal védelmére. Ezenfelül sürgeti az árvizeknek ellenálló kandeláberek, utcabútorok elhelyezését, az illegális vagy használaton kívüli csatornák, csövek eltüntetését, a sétány és bicikliút tartós, új burkolattal való ellátását. A szedett-vetett bódéknak egységes arculatot adna, jelezve, hogy ezt elősegítendő már meg is született egy kézikönyv Partifecske atlasz címmel.
A használaton kívüli ingatlanokat élettel kell megtölteni – ami hasznot is hozna a tulajdonosoknak –, biztosítani kell olyan szolgáltatások, mint öltöző, közvécé, zuhanyzó befogadását. Fel kell készülni arra, hogy a Római-part ismét fürdőzésre alkalmas partszakasszá válik.
Ha van, amire a taópénzeket, valamint az egészségmegőrzési programok forrásait nem kellene sajnálni, az pontosan ez a feladat
– szögezi le.
Az előző tanulmányban is említett kis gátak ügyét kifejtve a tájépítész írásából kiderül: a hullámtéri telkeken részben vagy egészben kiépített földgátak, feltöltések, magaspartok, támfalak rendszerét egyetlen folytonos vonallá kiegészítve, telekről telekre elemezve felvázoltak egy olyan nyomvonalat, amelyen belül az épületek jelentős része védetté válna 850 centiméter alatti árhullámok esetén. (A Dunán levonult legnagyobb feljegyzett árhullám 891 centiméteres volt.) Ez a kialakítás a fővédvonal védekezőképességét is növeli, hiszen azt csak extrém nagy árvizek idején érné terhelés.
Bardóczi Sándor javaslatcsomagjában szerepel egy a Pók utcai lakótelep közelében lévő nagy, üres állami ingatlan fejlesztése, ahol parkot és büfékkel, tisztasági helyiségekkel szegélyezett kavicsos tavat lehetne kialakítani, amely már a dunai fürdési tilalom feloldásáig is strandként szolgálhatna. A Béke csónakházakat oszlopokra rögzített légkamrákra helyezné, amelyek biztosítanák, hogy az épületek a folyó áradása esetén is a víz felszínén maradjanak. Az üresen álló egykori nagy szállókból ifjúsági szállást, sportközpontot alakítana ki, az Őrtorony utca környékén pedig egyebek mellett a gyerekeknek nyári napközit és táborhelyet.
Ezek szép, megfontolandó tervek, jóllehet jócskán túlmutatnak azon az alapkérdésen: hol épüljön meg a gát, és az erről szóló döntés milyen hatással lesz a jelenlegi környezetre és atmoszférára.
Koncsos László professzor cikkünkben elsőként szemlézett tanulmányában emlékeztet, a 19. században, a fiumei vasútvonal építésekor felmerült, praktikus lenne a nyomvonal vezetése szempontjából a Balaton lecsapolása. „Vajon akadna-e ma Magyarországon valaki, aki a némileg gyorsabb haladás kedvéért le akarná csapolni a Balatont? Aligha” – jegyzi meg. Végül leszögezi: a Római-part ehhez képest csak kis pont, kis feladat, megoldása nem kellene hogy meghaladja ennek a nemzedéknek a képességeit.
Hamarosan kiderül, valóban így van-e.
A gátépítési tervek a kilencvenes évekig nyúlnak vissza, a part menti mobilgátra és a Nánási út – Királyok útja mentén futó védvonalra vonatkozó első konkrét tervek 2002-ben születtek meg. Utóbbi kivitelezése már a kezdeti elemzések szerint is körülbelül feleannyi pénzt igényelne. A kerület 2006-ban a part menti változat mellett tette le voksát, dacára annak, hogy az előző évben elkészült csatornarendszernek köszönhetően jelentős javulásnak indult a vízminőség, már-már fürdésre alkalmassá téve a folyót. 2007-ben a képviselő-testület egyhangúan a parti mobilgát mellett döntött. 2009-ben a főváros is a part menti változat mellett foglalt állást, megváltoztatva korábbi véleményét, ezzel nagykoalíció jött létre az ügyben. 2013-ban megkezdődött a tervezés, amellyel szemben a pártok közül akkor még egyedül csak az LMP foglalt állást. 2015-ben a kormány kiemelt projektté minősítette a parttól 50 méteren belül megépítendő gátat, majd a főváros 10 milliárd forintot nyert – a Környezet és energia operatív program pályázatán – a Csillaghegyi-öblözet védelmére. 2016 őszén Tarlós István főpolgármester is felvetette a tanulmányokban is hangsúlyosan szereplő talajtörés veszélyét, illetve a hidrológiai adatok hiányát. 2017 áprilisában a Fővárosi Közgyűlés a parti nyomvonal mellett döntött, az út menti beruházást „magasabb bekerülésűnek”, környezetpusztítóbbnak, városképileg elfogadhatatlanabbnak minősítve. Aztán júniusban fel is kérték Tarlós Istvánt, hogy gondoskodjon az engedélyezési eljárás megindításáról.
###HIRDETES###