Lányi Andrásék mentenék meg a Római-partot

Szakemberek bevonásával készítik a mobil gát alternatív tervét a környezetvédő filozófus kezdeményezésére.

2017. 08. 04. 3:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megakadályozhatjuk, hogy felszámolják a Duna budapesti szakaszának utolsó természetközeli partját, a Rómait – indokolta a Magyar Nemzetnek Lányi András író, filozófus és környezetvédő, hogy miért készítik szakemberek bevonásával a mobil gát alternatív tervét. A Nánási út–Királyok útja nyomvonal tanulmányával a Fővárosi Közgyűlés augusztus végi üléséig kell előállniuk a civileknek.

A főpolgármester azért adott erre lehetőséget, mert attól tart, hogy a római-parti fejlesztésnél a városligetihez hasonló tiltakozások lesznek. Csütörtökön az Együtt és a Párbeszéd bejelentette: fővárosi népszavazást kezdeményeznek a mobil gát megépítése ellen.

– Azon dolgozunk, hogy éljünk a lehetőséggel, amit személyesen Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester adott a Római-partra tervezett mobil gát ügyében – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Lányi András. Az író, filozófus, környezet- és ligetvédő augusztus végéig – hozzáértő szakemberek, vízügyi mérnökök, építészek, tájépítészek segítségével – le akarja tenni a Fővárosi Közgyűlés asztalára az árvízvédelmi mű alternatív, a Nánási út–Királyok útjára készülő nyomvonalváltozatát. Elmondta: ez az utolsó pillanat, amikor egy szakmailag megalapozott tanulmánytervvel megakadályozható, hogy ősszel hozzáfogjanak a fővárosban a Duna utolsó természetközeli partszakaszának felszámolásához.

– Itt nem csupán a fák kivágására kell gondolni, hanem arra, hogy ha a partélet feltöltik, rézsűt alakítanak ki, az egyenlő a Római-part teljes élővilágának elpusztításával. Akármit állítottak is az eddigi tervek készítői, a legfontosabbat, az embert felejtették ki elképzeléseik középpontjából. A tervezett, a Fővárosi Közgyűlésben idén áprilisban már eldöntött beruházás, amelyről egyébként ma sem lehet tudni pontosan, hogy mennyibe kerül, megszünteti a part és a folyó kapcsolatát, s ezzel felbecsülhetetlen mértékű károkat okoz – hangsúlyozta Lányi. Hozzátette: évekig dolgoztak a két nyomvonalat összehasonlító, döntésmegalapozó tanulmányon, de csak egy gyenge minőségű anyagot sikerült előállítaniuk, melynek jó néhány pontját több elismert hazai szakember is megcáfolta.

Lányi András egy évvel ezelőtt a Városligetben, a Budapest egyik legnagyobb összefüggő zöldterületének védelmében tartott nyilvános fórumon azt mondta: „Mindannyian ligetvédők vagyunk, mert nemcsak a Városligetben, hanem egész Budapesten védelmezzük a fákat és általában a zöldterületet, az élhető emberi életet.”

A Római-partra tervezett védmű várhatóan ősszel kezdődő munkálatainak megakadályozására a Ligetvédők, civil szervezetek és Facebookon szerveződő csoportok is hasonló akciókat ígértek, mint a Városligetben. Itt már több kerítésbontás, géphez láncolás és szinte szó szerinti „összecsapás” is történt a fakivágások ellen tiltakozók, illetve a beruházók által megbízott kivitelezők, biztonsági emberek, valamint a rendőrök között.

Ettől tart Tarlós István is, aki július 27-i sajtótájékoztatóján megnyugtatta a római-parti csatára készülőket: „Ha a csillaghegyi öblözet védműve ellen tiltakozók akadályoznák vagy meggátolnák az építkezést, jogilag nem lennének közvetlenül felelősek az esetleges árvízi károkért.” Ugyanakkor szerinte a főváros sem lesz felelős, ha a tiltakozók miatt késve vagy egyáltalán nem épülne meg a védmű. A Fővárosi Közgyűlés júniusi tanácskozásán – ahol kiderült, 600-900 fa helyett csak 480-at kell kivágni – a főpolgármester megjegyezte: hét évig vitázhatott bárki, most már nem, mert „nincs idő várni”. A múlt héten az Együtt által a parton felállított 4 méter magas, 2,5 méter széles mobil gátelemre pedig azt mondta: közönséges valósághamisítás, ami semmire nem jó, csak az emberek hergelésére.

Közben csütörtökön az Együtt és a Párbeszéd budapesti politikusai bejelentették: fővárosi népszavazást kezdeményeznek a mobil gát megépítése ellen. Hatályon kívül helyeztetnék a római-parti nyomvonalról hozott áprilisi döntést, hogy egy új határozatban a Nánási utat és a Királyok útját jelöljék meg. Szándékaik szerint októberben kezdődhetne az aláírásgyűjtés, a referendumot pedig az országgyűlési választásokkal egy időben tartanák meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.