Hadházy Ákos: „Uzsorakamatra” adják a mozgáskorlátozottaknak a hitelt

Kötelező kölcsönt felvenniük a rászorulóknak, még akkor is, ha a támogatással együtt ki tudnák fizetni a kocsi árát.

Lőrincz Tamás
2017. 09. 21. 10:23
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mozgáskorlátozottak csak akkor kapnak állami támogatást autóvásárláshoz, ha szerződést kötnek a Garancsi István üzlettársa érdekeltségébe tartozó Duna Lízing nevű céggel – állította Hadházy Ákos, az LMP társelnöke csütörtöki korrupcióinfóján. Az állam új autó vásárlása esetén egymillió forinttal, használt autó vásárlása esetén 600 ezer forinttal támogatja a mozgáskorlátozottakat. Ehhez azonban még akkor is kötelező felvenni valamekkora hitelt, ha a rászoruló a támogatással együtt már ki tudná fizetni a kocsi árát. Új autó esetében 25 ezer forintot, használt autó esetében 300 ezer forintot kötelező felvenni. Ha a programban részt vevő mozgáskorlátozottnak több hitelre van szüksége, akkor szintén csak ezzel a céggel szerződhet – mutatott rá az ellenzéki politikus.

Hadházy szerint ráadásul a teljes hiteldíjmutató (THM) több mint 17 százalékos, azaz a rászorulók – a jelenleg piacon jellemző 5 százalék körüli kamat helyett – jóval magasabb költségen juthatnak pénzhez. – A kalkulátorokkal azonnal kiszámítható, hogy ha valaki felvesz 2,4 millió forint hitelt, a 17 százalék THM mellett 3 év alatt pont 800 ezerrel többet, 3,5 milliót fizet vissza a banknak, mintha azt egy tisztességes banki díj mellett venné fel – fogalmazott Hadházy Ákos, aki szerint így az állami támogatás nagy része átfolyik a Duna Lízinghez.

Az LMP-s politikus szerint tisztázni kell, hogy miért kötelező hitelt felvenniük a mozgáskorlátozottaknak, miért csak egy banknál tehetik ezt meg, valamint hogy hogyan választották ki a kivételezett bankot. Hadházy Ákos úgy vélte: az állam el akarja tántorítani a mozgáskorlátozottakat az olcsóbb használt gépkocsi vásárlástól, és a lízing, illetve a Suzuki típusú autók felé akarja terelni őket, hiszen a program szerint az új autók közül csak Suzukit lehet vásárolni.  

Lázár János a sajtótájékoztatón elhangzottakra reagálva bejelentette, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma felülvizsgálja a jelenlegi rendszert, 2018 januárjától pedig megszüntetik a kötelező hitelfelvételek rendszerét. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt is elmondta, hogy a program 5 éve alatt négyezer mozgássérült jutott Suzukihoz. 

Hadházy Ákos korrupcióinfóján egy másik ügyet is ismertetett. Korábban már elmondta, hogy az állam lélegeztetőgépeket akart vásárolni, a pályázatra pedig több ajánlat is érkezett. Míg azonban a multinacionális vállalat, a General Electric (GE) egymilliárd forintért vállalta volna a szállítást, a többiek 1,7 milliárd forintos árat szabtak meg. A pályázatok beérkezése után azonban megváltoztatták a pályázati kritériumokat, és olyan szempontokkal egészítették ki, amely szakmailag nehezen indokolhatók, de a GE már nem felelt meg nekik – mondta Hadházy Ákos.

Az ügyben fellebbviteli eljárás is indult, az államot pedig végül 50 millió forintra büntették a szabálytalanságok miatt. Ebbe azonban az állam nem nyugodott bele, ezért pert indított, és a Szecskay Ügyvédi Irodát kérték fel a jogi képviseletre. – Az állam tehát pereli az államot egy elit ügyvédi irodával. És mindez azért történik, hogy az állam sokkal többet költhessen el ugyanarra – mondta a politikus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.