Eldugott a kormány egy mondatot a július végén megjelent új adóeljárási törvény tervezetében, amivel végleg eltitkolná, hogy mennyi taotámogatást adnak vállalatok focicsapatoknak – írja az Index.
A portál kiszúrta, hogy a több száz paragrafus és még ennél is sokkal több pontja, valamint alpontja között alig észrevehetően bújik meg a 3. rész 128. § (5). pontja, amely azt mondja ki, hogy „közérdekű vagy közérdekből nyilvános adat nem ismerhető meg, ha az (1) bekezdésben meghatározott adótitoknak minősül”.
Ez az egy kis mondat pedig első ránézésre megváltoztathatja azt, hogy hozzájuthatunk-e adatokhoz a kormány egyik legőrzöttebb titkáról, a taopénzekről, és bebiztosíthatja azt, hogy az állam ne veszítsen el többé adatigénylési pereket ebben az ügyben.
Az Index felidézi: a székesfehérvári bíróság egy DK által indított perben kimondta, hogy mivel a taotámogatás közpénz, így a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványnak ki kell adnia, hogy mire költötte a 2013 és 2015 között kapott taoforintokat. A Transparency International (TI) pedig a nemzetgazdasági tárcát és az erőforrás-minisztériumot, illetve a sportági szakszövetségeket perelte az adatokért – azt kérte, hogy adják ki, kinek mennyi taotámogatás érkezett és honnan. Az egyik ilyen perben 2017 márciusában a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen a TI-nek adott igazat, arra hivatkozva, hogy a taotámogatásokat osztó cégek az államtól olyan kedvezményben részesülnek a támogatásért cserébe, mely „közpénzjelleggel bír”.
A minisztériumok azonban felülvizsgálatot kértek, így most a Kúrián a sor, hogy eldöntse, kinek ad igazat ebben az ügyben.
Martin József Péter, a Transparency International magyarországi ügyvezető igazgatója szerint nehéz nem úgy értelmezni a tervezetet, hogy azt az elveszített perek inspirálták.
Elvileg persze a törvénytervezet nem kellene, hogy befolyásolja a Kúriát, mert a kérdéses ügyet október végén vizsgálja ki a testület, a tervezetet pedig, ha el is fogadnák addigra, az elvileg csak januártól lépne hatályba. De Martin József Péter szerint ha mondjuk előbb léptetnék hatályba a törvényt, vagy valamiért elcsúszna a Kúria az üggyel, akkor még befolyásolhatja a döntést ez a kitétel. Ha viszont így lenne, akkor a pártpolitika felülírná a bíróság munkáját.