Bayer Zsoltnak és Schmidt Máriának a szobrokról is az iszlám jut eszébe

A köztéri szobrokról tartott pódiumbeszélgetésen az is kiderült, hogy a fideszes publicista minek állítana emlékművet.

Kuthi Áron
2017. 11. 23. 19:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan vannak hatással a történelemszemléletre a köztéri szobrok, miért bontanak polgárháborús szobrokat Amerikában, és milyen szobroknak kellene még elkészülniük Magyarországon? Egyebek között ezek a kérdések is szóba kerültek az Örökség Kultúrpolitikai Intézet idei utolsó pódiumbeszélgetésén a budapesti Akváriumban, ahol Schmidt Mária, Bayer Zsolt és L. Simon László rajzolt ívet arról, hogy hogyan lakta be a kommunistátlanított közterületeket a konzervatív emlékezetpolitika. Bár adta volna magát, hogy a felek a szoborállítás és -döntés témáját mintegy megfűszerezve, a hazai politikai szekértáborok eltérő történelmi narratívái mentén elmerülnek a belpolitika bugyraiban, a jobbikozás-momentumozás ezúttal elmaradt. Volt azonban szobormustra, elsőként Kun Béla, Hóman Bálint és Lukács György, végül a franciaországi Ploermel városának II. János Pál pápa emlékműve.

A szoborról Bayer Zsolt állításával ellentétben még nem szedték le a keresztet, bár erről egy bírósági ítélet rendelkezik. A magyar és a lengyel hatóságok is jelentkeztek a szoborért, de a helyi polgármester, Patrick Le Diffon a Magyar Idők kérdésére közölte, hogy a pápa szobra a városban marad.

Egy fémdarab képes megszemélyesíteni politikai hitvallásokat, vitákat – helyeselt Bayer Zsolt a moderátor azt firtató kérdésére, hogy vajon miért olyan fontosak a köztéri szobrok, miért kerülnek időnként ádáz viták kereszttüzébe. Aztán azon merengett, hogy VV Aurelio vagy más reality-sztár sokkal ismertebb, mint bármelyik szobrász, viszont ha híre megy egy-egy szoborállításnak, ellene vagy mellette kritikus mennyiségű tömeg képes összegyűlni. Aztán rögtön bedobta, hogy a marxista filozófusnak, Lukács Györgynek miért lehet szobra, az oktatási miniszternek, Hóman Bálintnak pedig miért nem.

A válaszadást a Terror Háza Múzeum főigazgatója, Schmidt Mária vállalta magára, aki kicsit messzebbről kezdte. Szerinte a nyugati világban a múlt negligálása zajlik, a véleményvezérek a tudás kizárólagos birtokosaként mutatkoznak. A narratíva lényege, hogy ne lehessen kimondani, hogy a kereszténység és a nemzetállam érték; ez a liberálisok szerint bűn, a kereszténység inkvizíció, a nemzeti szuverenitás akadály, a nemzetállamok pedig eddig csak háborúkat szítottak. „A probléma az, hogy ezt a magának kizárólagosságot követelő internacionalista narratívát a keleti blokk pont negyvenöt éven át próbálta ki, és már nem kérünk belőle.” A Hóman-szobor fel nem állítása pedig azt mutatja, hogy egy váltás a mai napig nem történt meg, nevesül az, hogy a nyugati elit azt a narratívát nem tudja elengedni, miszerint nyertesei és vesztesei vannak a második világháborúnak, legitimációjukat még mindig a második világégéshez kapcsolják – emlékeztetett. „Az EU-ban, Amerikában még mindig ez számít, és ez nem normális dolog. Ezt talán el kéne engedni” – összegzett.

L. Simon László az elkészült, de fel nem állított Hóman-szobor ügyét csak annyival kommentálta, hogy valóban nem várt identitásviták kereszttüzébe került. A szoborállítás abszolút negatív példájaként viszont az aradi vértanúk Aradon látható, nem eredeti helyére visszaállított szoborcsoportjának sorsát említette. „A tér a megosztottság tere, nem segíti a megbékélést.” A közelmúlt nagy szoborvitái közül még kiemelte a Felvonulási téren látható 1956-os emlékművet, amelynek nonfigurativitása rengeteg ellenérzést szült a konzervatív táboron belül is. „Sok fideszes aktivista szemében szinte árulásként hatott, hogy a nonfiguratív művet a védelmembe vettem. De így működik a leegyszerűsített nyilvánosság” – tette hozzá.

Több alkalommal is szinte kínálta magát az alkalom, hogy valamelyik hozzászóló megemlítse Kiss Gy. Csaba irodalomtörténész tárgyban íródott fontos művét, a Haza mint kertet. De mint ahogy az aktuálpolitizálás, ez is elmaradt, pedig a neves kutató a könyvben nem kevesebbet állít, mint hogy minden nemzet bír szimbolikus terekkel, amelyeket szobrokkal laknak be azok a népek, amelyek épp az adott területet uralják, és részint ilyen módon adnak narratívát a térnek. Például a csehszlovák állam megalakulásakor is az első teendők között szerepelt Mária Terézia szobrának, Fadrusz János alkotásának a ledöntése Pozsonyban.

A nyári amerikai szobordöntő mozgalom a polgárháborús Lee tábornokot szemelte ki magának, de Bayer szerint elképzelhető, hogy hamarosan az alapító atyák szobrainak eltávolítását fogják követelni „az esélyegyenlőség és a tolerancia nevében”. Az Echo TV véleményvezére szerint míg a protestantizmus, a felvilágosodás és a liberalizmus hármasa régen a leghaladóbb eszmerendszert képviselte, ma ebből annyi maradt, hogy „döntsük le Lee tábornok szobrát, az egyetemeken safe space-t követelnek, és Shakerpeare-t cenzúráznak”.

Mindegyik hozzászóló egyetértett abban, hogy a fejlett világban a történelem újraírása zajlik, a hagyományhoz való új viszony keresése, és ennek része a francia Ploermel kisvárosában található II. János Pál-szobor. „Micsoda rikoltozás lenne, ha valahonnan a félholdat vennénk le” – mondta Schmidt Mária, aki a nyelvi szempontból is megvilágította a problémát: „keresztényellenes”, de „iszlamofóbia”. Mintha ez utóbbi betegség volna, tehát az az ember egyben beteg is, aki kritizálja az iszlámot – érvelt.

A talán legemlékezetesebb, legintenzívebb magyar szoborvita értelmezése sajnos elég rövidre sikeredett. A német megszállás áldozatainak Szabadság téri emlékművét L. Simon László álvitának nevezte. „A holokauszthoz való viszonyunk ugyanaz, mint a másik oldalnak, és aki mást állít, azt vissza kell utasítani. Méltatlan volt a körülötte lévő hisztéria.” Az akkori kulturális államtitkár szerint az egész szoborállításba egyetlen hiba csúszott, a kormányhatározatból kimaradt az áldozat szó.

Végezetül a három közszereplő közül kettő elárulta, milyen szobrokat szeretne még látni idehaza. Schmidt Mária Donáth György néhai országgyűlési képviselő egyszer már majdnem felavatott, de a tiltakozás hatására elszállított budapesti szobrának újbóli felállítását javasolta: Ennyi járna neki. Bayer Zsolt azt mondta, a magyarság ezeregyszáz éve a sok megpróbáltatás ellenére sikersztori, ezért egy magyar megmaradás emlékművet látna szívesen. L. Simon László azzal ütötte el a kérdést, hogy ő már annyi balhét szenvedett el szoborállítások kapcsán, hogy inkább nem mond példát. 

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.