Hogyan vannak hatással a történelemszemléletre a köztéri szobrok, miért bontanak polgárháborús szobrokat Amerikában, és milyen szobroknak kellene még elkészülniük Magyarországon? Egyebek között ezek a kérdések is szóba kerültek az Örökség Kultúrpolitikai Intézet idei utolsó pódiumbeszélgetésén a budapesti Akváriumban, ahol Schmidt Mária, Bayer Zsolt és L. Simon László rajzolt ívet arról, hogy hogyan lakta be a kommunistátlanított közterületeket a konzervatív emlékezetpolitika. Bár adta volna magát, hogy a felek a szoborállítás és -döntés témáját mintegy megfűszerezve, a hazai politikai szekértáborok eltérő történelmi narratívái mentén elmerülnek a belpolitika bugyraiban, a jobbikozás-momentumozás ezúttal elmaradt. Volt azonban szobormustra, elsőként Kun Béla, Hóman Bálint és Lukács György, végül a franciaországi Ploermel városának II. János Pál pápa emlékműve.
A szoborról Bayer Zsolt állításával ellentétben még nem szedték le a keresztet, bár erről egy bírósági ítélet rendelkezik. A magyar és a lengyel hatóságok is jelentkeztek a szoborért, de a helyi polgármester, Patrick Le Diffon a Magyar Idők kérdésére közölte, hogy a pápa szobra a városban marad.
Egy fémdarab képes megszemélyesíteni politikai hitvallásokat, vitákat – helyeselt Bayer Zsolt a moderátor azt firtató kérdésére, hogy vajon miért olyan fontosak a köztéri szobrok, miért kerülnek időnként ádáz viták kereszttüzébe. Aztán azon merengett, hogy VV Aurelio vagy más reality-sztár sokkal ismertebb, mint bármelyik szobrász, viszont ha híre megy egy-egy szoborállításnak, ellene vagy mellette kritikus mennyiségű tömeg képes összegyűlni. Aztán rögtön bedobta, hogy a marxista filozófusnak, Lukács Györgynek miért lehet szobra, az oktatási miniszternek, Hóman Bálintnak pedig miért nem.
A válaszadást a Terror Háza Múzeum főigazgatója, Schmidt Mária vállalta magára, aki kicsit messzebbről kezdte. Szerinte a nyugati világban a múlt negligálása zajlik, a véleményvezérek a tudás kizárólagos birtokosaként mutatkoznak. A narratíva lényege, hogy ne lehessen kimondani, hogy a kereszténység és a nemzetállam érték; ez a liberálisok szerint bűn, a kereszténység inkvizíció, a nemzeti szuverenitás akadály, a nemzetállamok pedig eddig csak háborúkat szítottak. „A probléma az, hogy ezt a magának kizárólagosságot követelő internacionalista narratívát a keleti blokk pont negyvenöt éven át próbálta ki, és már nem kérünk belőle.” A Hóman-szobor fel nem állítása pedig azt mutatja, hogy egy váltás a mai napig nem történt meg, nevesül az, hogy a nyugati elit azt a narratívát nem tudja elengedni, miszerint nyertesei és vesztesei vannak a második világháborúnak, legitimációjukat még mindig a második világégéshez kapcsolják – emlékeztetett. „Az EU-ban, Amerikában még mindig ez számít, és ez nem normális dolog. Ezt talán el kéne engedni” – összegzett.