3-as metró: kilenc ellenzéki párt gyűjt aláírást az akadálymentesítésért

Összesen 138 ezer érvényes aláírást kell összegyűjteniük.

MN
2017. 12. 20. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horváth Csaba, aki november közepén kezdeményezett népszavazást a metró akadálymentesítéséről, az MTI beszámolója szerint elmondta, hogy 138 ezer érvényes aláírást kell összegyűjteniük. Az aláírásgyűjtés a jogorvoslati határidők lejárta után várhatóan január 3-án indulhat, és február 3-ig tarthat – tette hozzá.

Horváth Csaba kérdése így hangzik:

Az ellenzéki politikus szerint a 3-as metró teljes akadálymentesítése 20 milliárd forintba kerülne, ekkora összeget fizetnek be a budapestiek adó formájában naponta az államkasszába. Nem fordulhat elő, hogy a fővárosiak harmincévente ne kaphassák vissza egynapi adóbefizetésüket – hangoztatta.

Horváth Csaba azt mondta, itt az ideje, hogy a budapestiek megmutassák az erejüket, mert Tarlós István főpolgármester és a fideszes kormányzat csak az erőből ért.

Élő Norbert, a Demokratikus Koalíció budapesti koordinációs tanácsának tagja úgy értékelte: az Orbán-rendszer leváltható, mert a pártok félretették minden nézeteltérésüket, és együttműködnek. Szerinte arról nem lehet alku, hogy minden budapestinek egyenlő jogot kell adni a közlekedéshez. „Tarlós István ne hülyítsen bennünket, midibuszokkal a kérdést nem lehet megoldani!” – hangoztatta.

Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke emlékeztetett arra, hogy pártja fővárosi képviselői az akadálymentesítésért már elindítottak egy petíciót. Hozzátette: az akadálymentesítés mindenkinek kényelmet jelent, de a mozgáskorlátozottaknak ennél többet, a társadalomba való beilleszkedésük elősegítését.

Szabadai Viktor, a Magyar Liberális Párt budapesti választmányának elnöke egy közvélemény-kutatásra hivatkozva azt mondta, a fővárosiak 92 százaléka egyetért a 3-as metró akadálymentesítésével. Szerinte senkit nem képvisel Tarlós István azzal a véleményével, hogy akadálymentesítés nélkül is fel lehet újítani a metrót.

Csárdi Antal, az LMP fővárosi közgyűlési képviselője politikán felüli ügynek nevezte az akadálymentesítést, és arra hívta fel a figyelmet, Budapest deklarálta, hogy képes megszervezni egy olimpiát. Ha arra lett volna 3000-4000 milliárd forint, akkor a teljes körű akadálymentesítésre is jutna 20-30 milliárd forint – közölte.

Bartha Péter, a Modern Magyarország Mozgalom elnökségi tagja elképzelhetetlennek nevezte, hogy a közösségi terek felújítása úgy történjen meg, hogy kirekesztenek annak használatából csoportokat.

Cseh Katalin, a Momentum Mozgalom elnökségi tagja nemcsak a Fidesz, hanem az elmúlt 27 év politikai elitje felelősségének tartotta, hogy a kérdés 2017-ben még napirenden van. Hozzátette: politikai generációváltásra van szükség, hogy ne kelljen minden fontos ügyről népszavazást tartani.

V. Naszályi Márta, a Párbeszéd elnökségi tagja szerint az akadálymentesítés nem kegy, hanem alapvető szolgáltatás. A mozgásukban korlátozottakra, a családosokra, az idősekre – az utazók egyhatodára – nem problémaként kellene tekinteni, ők is az utazóközönséghez tartoznak, nekik is szolgáltatást kell nyújtani – mutatott rá.

Székely Sándor, a Magyar Szolidaritás Mozgalom elnöke szerint végre olyan ügyről van szó, amely valamiért van, nem valami ellen, és azzal nem a társadalom egy kiemelt rétegének akarnak segíteni. 

A Fidesz később a sajtótájékoztatóra reagálva közölte: hiteltelen, hogy most azok beszélnek a 3-as metróról, akik 20 éven át tartó fővárosvezetésük és a kormányzásuk alatt hagyták azt szétrohadni. „Horváth Csaba és társai akkor a kisujjukat sem mozdították a budapestiek biztonságos közlekedéséért. Nemhogy az akadálymentesítés nem jutott akkor eszükbe, hanem tőlük aztán lerobbanhatott volna az egész 3-as metró. A 4-es metró beruházásról meg ne is beszéljünk, azt meg szétlopták” – emelte ki, hozzátéve: a kormány és a főváros erőfeszítéseinek köszönhetően sikerült befejezni a 4-es metrót, és elindult a 3-as metró felújítása, amelyre már évtizedekkel ezelőtt szükség lett volna.

Tarlós István főpolgármester és helyettese, Bagdy Gábor pedig leszögezte: a főváros nem akadályozza a 3-as metró akadálymentesítéséről szóló népszavazási kezdeményezést. Hozzáfűzték, hogy nem az empátia vagy a szándék hiányzik, az „esetleges tervmódosítás csak pénzügyi forrás kérdése”.

A referendumot „személyében hiteltelen politikus kezdeményezte, aki korábbi városvezetőként semmit nem tett a metró akadálymentesítéséért”, másfelől a kérdést meggondolatlanul fogalmazta meg, mert az M3-as metróvonal felújítása megfelel a törvényi rendelkezéseknek. Így a kérés még népszavazás nélkül is teljesülne – írták.

„Az utas- és forgalombiztonság alapvető fontossági sorrendjében tudunk dolgozni”, és „így is sokkal többet valósítunk meg a rászorulókért, mint az MSZP–SZDSZ tette az M2-es metró felújításakor” – közölte Tarlós István és Bagdy Gábor.

Kedden a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) közölte, hogy a magyar állam, Budapest Főváros Önkormányzata és a BKV Zrt. az M3-as metró részleges akadálymentesítésével megsértette a fogyatékossággal élő személyekkel szemben az egyenlő bánásmód követelményét, ezért eljárást kezdeményez ellenük az Egyenlő Bánásmód Hatóságnál (EBH).

A MEOSZ arra kérte a hatóságot, hogy kötelezze az eljárás alá vontakat a jogsértő állapot megszüntetésére és a jogszerű állapot fenntartására, vagyis az M3-as metró állomásainak külön-külön  akadálymentesíthetőségének vizsgálatára, az akadálymentesíthetőség kidolgozására, az állomásonkénti költségvetés kidolgozására, az akadálymentesítés elvégzésére, a költségek egyetemleges viselésére.

Tarlós István és Bagdy Gábor szerdai közleményében azt írta: a MEOSZ-nak joga van az EBH-hoz fordulni, az EBH azonban a vonatkozó hatályos jogszabályt nem írhatja felül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.