Nem hozott meglepetéseket az országos kompetenciamérés. Az Oktatási Hivatal (OH) a napokban tette közzé a 2018-as eredményeket, amelyből kiderül, hogy szövegértésből és matematikából is hasonlóan teljesítettek a diákok, mint a megelőző tanévben, sőt az elmúlt tíz évet tekintve sincs érdemi változás. A vizsgálatba minden évben a 6., a 8. és a 10. évfolyamos tanulókat vonják be, ezúttal több mint 264 ezren írták meg a teszteket.
Az OH jelentése szerint most is a budapesti, nyugat-dunántúli és a közép-magyarországi régió teljesített a legjobban, míg az észak-magyarországi, valamint az észak-alföldi régió diákjai gyengébben szerepeltek. Elmondható, hogy mindhárom évfolyamon jobbak voltak a lányok a szövegértési teszten, a fiúk pedig matematikából jeleskedtek. Matematikából egyébként minden évfolyamon szinte teljesen megegyeznek az eredmények a korábbi értékekkel, szövegértésből a nyolcadikosok és tizedikesek javítottak, a hatodikosok viszont kicsit rontottak 2017-hez képest.
A felmérés ezúttal is rámutatott a szakképzésben tanulók komoly hiányosságaira, kiderült ugyanis, hogy a tizedikes szakközépiskolások ismét alulmúlták az általános iskolásokat, sikerült még a tőlük négy évvel fiatalabb hatodikosoknál is gyengébb dolgozatokat produkálniuk.
A szakközépbe járók – tehát az érettségit nem adó, hároméves, korábban szakiskolának hívott iskolatípus diákjainak – elszomorító adatai kapcsán az OH jelzi, hogy ezek a diákok nem a tizedik osztályra maradnak le társaiktól, hanem már a 6. évfolyam végén is gyengébbek voltak. A 9–10. évfolyamon pedig sem a matematikai eszköztudásuk, sem a szövegértési képességeik lényegében nem fejlődtek tovább.
A Magyar Nemzet által megkérdezett közoktatási szakértő szerint fontos lenne, hogy az iskolák rendszeresen végezzenek saját méréseket is, amelyekkel már az alacsonyabb évfolyamokon is figyelemmel kísérhetik diákjaik teljesítményét. Szakál Ferenc Pál szerint így elkerülhető lenne, hogy csak a 6. osztály végén szembesüljenek az esetleges rossz eredményekkel. – Annál is inkább, mert mire a 6. osztályban végzett teszt eredményeit nyilvánosságra hozzák, már hetedikesek a tanulók, és kevés idő áll rendelkezésre, hogy ha történik is valamilyen beavatkozás, az érdemi eredményt hozhasson a 8. osztályos mérésig. Idén például már lement a 2019-es felmérés, mire a 2018-as eredménye kiderült – magyarázta a szakértő, hozzátéve: abban az iskolában, ahol ő tanít, megkezdték egy saját mérési rendszer kidolgozását, hogy fokozottan tudják figyelni, mikor és hogyan érdemes változtatni a tanítási módszereken.