Két dél-koreai áldozat holtteste került elő a Dunából

Hatórás önfeláldozó, időnként életveszélyes munkával sikerült felhozniuk a magyar búvároknak tegnap a múlt szerdai hajókatasztrófa újabb megtalált dél-koreai áldozatának holttestét. Délután Kulcs településnél pedig egy másik dél-koreai áldozat holttestére bukkantak a folyóban. A két magyar áldozat és tizenhét távol-keleti turista holttestét továbbra sem találják. Ők vélhetően a folyó fenekén megdőlve fekvő Hableány hajóban rekedhettek.

2019. 06. 05. 6:19
A Terrorelhárítási Központ szonárral készített víz alatti felvétele a folyó medrébe süllyedt, megdőlve elhelyezkedő kirándulóhajóról
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emberfeletti teljesítményt nyújtanak a hullámsírba merült Hableány hajó és a benne rekedt áldozatok Dunából való kiemelése érdekében a magyar, a dél-koreai és az osztrák búvárok, valamint az őket a felszínről biztosító, segítő nemzetközi csapat. Hősiességüknek köszönhetően tegnap újabb áldozatot hoztak fel a mélyből. Hatórás csapatmunka eredményeként sikerült a felszínre emelni egy dél-koreai férfi holttestét. Tegnap kora délután Budapesttől 55 kilométerre délre, Kulcs településnél egy Duna felett repülő helikopterből vettek észre egy a vízen lebegő holttestet – mint kiderült, a baleset egyik áldozatára, egy dél-koreai férfi maradványaira találtak rá.

Bár a folyó tovább apadt, még mindig életveszélyes a hajótestbe való behatolás, amit továbbra is tilt az operatív egység parancsnoka, Hajdu János vezérőrnagy, a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatója. A heves árban és nulla látótávolságban a lemerülő nehézbúvárok csak vakon, tapogatva tudják felderíteni a félig oldalára dőlt Hableányt.

Kedden reggel hatkor már bevetésre készen álltak az egységek, folytatódtak a Hableány roncsának mentési munkálataival kapcsolatos egyeztetések és felderítőmerülések. A magyar búvárok a reggeli merülés során a hajó ablakában egy holttestet találtak és jelöltek meg, amelynek felszínre hozatala bonyolult és nehezen kivitelezhető feladat elé állította a szakembereket.

Tíz óra tájban a mentésben részt vevők még a mentés kiindulópontját jelentő pontonon tanácskoztak, majd motoros hajókkal a margitszigeti kikötőjükbe hajóztak, és a szökőkút térségében felállított operatív ponton folytatták az elemző-tervező munkát. Csak a merülőpontonra időközben odakészített fekete, speciális zsákok árulkodtak a külső szemlélőnek arról, hogy újabb holttestet találhattak. Végül délután három óra tájban ki is emelték az áldozat holttestét.

Továbbra is kiemelt kockázat a merülés

Az operatív irányítást végző TEK munkatársa tegnap a Magyar Nemzettel közölte: a szakemberek továbbra is kiemelt kockázati körülmények között dolgoznak, és mindent megtesznek azért, hogy a munkálatok sikerrel végződjenek. A mentési munkálatokban részt vevők elsődleges feladata továbbra is a hajóroncs kiemelése, amelynek kivitelezésén több tucat tapasztalt magyar és külföldi szakember dolgozik.

Az apadó víz ellenére a folyó még mindig veszélyesen gyors, a Margit híd pillére pedig tovább gyorsítja a folyamot. Az ár továbbra is nagy mennyiségű uszadékot hord magával, mázsás farönkök is úsznak lefelé, nem egy vízzel telítődve, a zavaros vízben ember számára láthatatlanul halad lefelé. Az ár még mindig a folyó fősodorvonala felé viszi az uszadékot, éppen a Hableány felé.

A Terrorelhárítási Központ szonárral készített víz alatti felvétele a folyó medrébe süllyedt, megdőlve elhelyezkedő kirándulóhajóról

A merülés veszélyeire hívják fel a figyelmet a hétfő délutáni holttestkiemelés során történtek is. Aznap délelőtt a magyar nehézbúvárok szintén a roncs egyik nyílászárójába beszorulva találták meg egy dél-koreai nő holttestét, amit délután a távol-keleti búvárok hoztak a felszínre. Egyikük azonban eljutott a teljesítőképessége végső határáig, alig tudták beemelni az egyik biztosítócsónakba, majd a pontonon oxigénmaszkon át lélegeztetni kellett, amíg vissza nem nyerte annyira az erejét, hogy társai támogatása mellett a partra tudott hajózni.

Az Ázsiai szakemberek is érzékelték a veszélyt

A feladat veszélyességét mutatja a dél-koreai mentőcsapat egyik búvárjának a kijelentése, amit Shunkeun Song, a Dél-koreai Köztársaság budapesti katonai attaséja tolmácsolt a nemzetközi sajtónak. A véleményt formáló férfi egyike annak a három búvárnak, aki 2014-ben a háromszáz halálos áldozatot követelő dél-koreai kompkatasztrófa mentésében is részt vett – a mentés során két búvár is meghalt. A speciális búvár hétfőn elsőként merült a távol-keleti egység tagjai közül a megáradt, mázsányi hordalékot hozó, átláthatatlan Dunába. A katona utána kijelentette: ilyen veszélyes körülmények között még sosem merült, és sokkal nehezebb dolga volt, mint 2014-ben.

Az attasé a Korea Times nevű újságnak arról beszélt, hogy vasárnapig mindenképpen be akarják fejezni az áldozatok és a Hableány kiemelését a Dunából. Megerősítette azt a korábbi hírt is, hogy azt kérték a magyar kormánytól, emeljenek olyan kerítést a hajó köré, amely megakadályozza, hogy a víz elsodorja a hajóban lévő holttesteket. Az ezredes szerint a tervek arról szólnak, hogy leghamarabb szerdán kezdhetnek hozzá a mentéshez, de a Duna vízállása és sodrása miatt ez későbbre is tolódhat.

A jelenlegi helyzet szerint a Clark Ádám nevű, kétszáz tonna emelésére alkalmas úszódaru a magas vízszint miatt továbbra sem fér át több budapesti Duna-híd alatt, ezért várhatóan csütörtöknél korábban nem tud eljutni a tragédia helyszínére. A Hableány ötventonnás hajóteste hordalékkal és vízzel tele 70-80 tonnát is nyomhat, a helyszínen lévő úszódaruk pedig csak ötven tonnáig képesek emelni.

A nyilvánvaló veszélyek ellenére tegnap délután, a holttest kiemelése után a dél-koreai búvárok is akcióba léptek. Korábban csak úgynevezett félnehézbúvár-felszerelésük volt, de tegnap megérkezett a nehézbúvár-felszerelésük. A magyar szakemberek egyfajta átképzésben részesítették őket az áradó Dunát illetően, illetve a parton begyakoroltatták, hogy miként célszerű a nulla látótávolságban a Dunában vakon tapogatva felderíteni a Hab­leányt kívülről. Nyomatékosan figyelmeztették őket, hogy a hajótestbe továbbra sem hatolhatnak be, és ha felderítés közben a nyílászáróknál újabb áldozatra bukkannak, azt jelenteniük kell, a testet rögzítve, meg kell jelölniük úszóbójával, majd csak a kiemelés pontos megtervezése után kezdhetnek hozzá az áldozat kiemeléséhez. A merülést 20 órakor fel kellett függeszteniük.

Hazaszállítják az elhunytakat

A Reuters hírügynökség tegnap közölte: a dél-koreai kormány tervei szerint megkezdi az eddig megtalált tíz áldozat holttestének hazaszállítását. Torstein Hagen, a Viking River Cruises elnöke tegnap közleményben fejezte ki részvétét a baleset minden érintettjének. „A Viking River Cruises összes munkatársa nevében szeretném őszinte részvétemet kifejezni a dunai hajóbaleset minden érintettjének. Mindnyájunkat mélyen megrendített a tragédia” – írta az elnök.

Mint írta, imádkoznak a sérültekért és az áldozatokért, és együttéreznek a családtagokkal, barátokkal. Ahogy eddig is, úgy a továbbiakban is a legteljesebb mértékben együttműködnek a magyar hatóságokkal, és minden rendelkezésükre álló eszközzel segítik a folyamatban lévő vizsgálatot – áll az elnök közleményében.

A felszínre hozott halottakat ponyvával takarják el
Fotó: Havran Zoltán

A dél-koreai kormány a hét végén azt követelte a magyar hatóságoktól, hogy foglalja le a balesetet okozó Viking Sigynt, és megnyugtató módon, gyorsan folytassa le a büntetőeljárást s nevezze meg a felelősöket. A Sigynt az egynapos helyszínelés befejezése után, pénteken engedték útjára, kapitányát, a 64 éves ukrán Jurij C.-t őrizetbe vették, majd a bíróság 30 napra letartóztatta.

A verdikt szerint a férfi a jogerős elbírálását követően 15 millió forint óvadék lefizetése ellenében távozhat a börtönből, lábán elektronikus nyomkövetővel, ám Budapest területét nem hagyhatja el. Az ukrán gyanúsított ügyvédei jelezték, hogy védencük ki akarja fizetni az óvadékot, azonban a nyomozást felügyelő Fővárosi Főügyészség fellebbezett az ítélet ellen. A kényszerintézkedésről várhatóan még ezen a héten dönt a Fővárosi Törvényszék.

Emlékezetes, múlt szerda este, nem sokkal 21 óra után a Margit hídnál a svájci Viking Sigyn ezertonnás szállodahajóval ütközött a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hab­leány turistahajó, amely másodpercek alatt elsüllyedt. A nyomozás eddigi megállapításai szerint a Sigyn utolérte a Hableányt, mindenféle figyelmeztetés, kapcsolatfelvétel nélkül előzni akarta, közben nekiütközött és felborítva maga alá gyűrte. A magyar hajó, amelyen harmincöten – 22 nő, 12 férfi és egy gyerek – utaztak, hét másodperc alatt elsüllyedt.

Pintér Sándor: Szakszerű a mentés

Rendkívül gyorsnak és szakszerűnek értékelte tegnap a múlt szerdai dunai hajóbaleset utáni mentést a belügyminiszter az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága előtt. Pintér Sándor arról tájékoztatott: fél óra elteltével már személyesen átvette a mentés irányítását, és a helyszínen volt az országos rendőrfőkapitány, a katasztrófavédelmi főigazgató, a budapesti főkapitány és a fővárosi katasztrófavédelmi igazgató is. A miniszter a parlamenti jelentés után a sajtónak úgy nyilatkozott, hogy jó az együttműködésük a dél-koreai kormánnyal, a budapesti nagykövetségükkel és a búváraikkal is. A dél-koreaiak elfogadják az érveiket, hogy miért ne menjenek be a hajóroncsba. – A látótávolság gyakorlatilag nulla, nem tudják, mennyire sérült meg a hajó, milyen csapdák vannak belül, ezért életveszélyes bemenni – fogalmazott Pintér Sándor.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.