Még napokig tarthat, mire kiemelik a Hableányt a Duna medréből

Újabb három holttestet találtak meg: az egyiket egy magyar búvár fedezte fel a Hableány egyik nyílászárójánál, a másik holttest a roncs közelében a Duna felszínén lebegett, a harmadik áldozatot pedig a Duna Fejér megyei szakaszán emelték ki. Tegnap a Clark Ádám úszódaru is megérkezett Budapestre, a roncs kiemelésével azonban várnak, ugyanis a magas vízállás miatt még nem tudják megközelíteni a baleset helyszínét. Az előrejelzések szerint a Duna vízszintje csak a jövő héten csökkenhet 400 centiméter alá.

2019. 06. 06. 6:30
A Clark Ádám úszódaru tegnap délután érkezett meg Komáromból Budapestre, ám egyelőre az Újpesti-öbölben horgonyozták le Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt hét szerdai tragédia óta egy pillanatra sem állt meg a munka a Dunán, a magyar és külföldi szakemberek a hajóroncs mielőbbi kiemelése érdekében jelenleg is a műszaki mentést előkészítő feladatokat végzik az uszadékos, zavaros és erős sodrású Dunán. Tegnap reggel a felderítő merülés alkalmával, a hajóablak végigtapogatása közben talált rá egy magyar búvár az egyik utasra. Délután a tragédiától nem messze, a Duna felszínéről, késő délután pedig 50 kilométerrel odébb, a Duna Fejér megyei szakaszán emeltek ki egy holttestet. Ezzel tizenötre nőtt az áldozatok száma; tizennégy távol-keleti turistát és a Hableány kirándulóhajó kétfős magyar személyzetét továbbra sem találják.

– Mindenki, aki ebben a szakmában számít, itt van – mondta lapunknak Szathmári Zsolt, a Havária Katasztrófavédelmi Egyesület elnöke.

– Soha nem találkoztunk még ilyen szakmai összefogással, a Terrorelhárítási Központ olyan magas színvonalú munkát végez, amit árvízi mentéseknél, védekezésnél még nem tapasztaltunk. Bármit kérünk a mentéshez, elintézik – fogalmazott Szathmári Zsolt. A merülésvezető a koreai búvárokkal való együttműködésről úgy nyilatkozott: a kezdeti nehézségek után sikerült megtalálni a közös hangot, a távol-keleti kollégák munkája kimagasló, azonban ők még nem találkoztak ilyen sodrással, így a helyismeret a magyarok mellett szól.

A szakember szerint az elmúlt harminc év legkeményebb merülése volt a keddi: a holttestet egy ablaknyílásba szorulva találták meg, s csak órákig tartó, nagyon komplikált merülés során sikerült felszínre hozni az áldozatot.

– Borzasztóan nehezek a körülmények, olyan, mintha 140 km/h-s szélben valakinek teljesen vakon, kapaszkodás nélkül kellene dolgoznia úgy, hogy tömlőn át kapja a levegőt, és arra is vigyázni kell, hogy ne akadjon be éles tárgyakba a roncsok között – magyarázta a mentés ­körülményeit Szathmári Zsolt, aki szerint nem a holttestek látványa, hanem a családtagok arca az, ami megviseli őket.

A Clark Ádám úszódaru tegnap délután érkezett meg Komáromból Budapestre, ám egyelőre az Újpesti-öbölben horgonyozták le
Fotó: Kurucz Árpád

Tegnap délután érkezett meg a Clark Ádám úszódaru a Népszigethez. A több mint negyven méter hosszú és húsz méter széles daru innen megy majd tovább a baleset helyszínére, amint a körülmények – vagyis a Duna vízállása – ideális lesz. A daru kapitánya, Gyenei Gyula elmondta: maga a kiemelés mind­össze néhány óráig tart majd. Ehhez azonban megfelelő vízállás kell, ugyanis a folyó szintje jelenleg 460 centiméter környékén van Budapesten, a művelet biztonságos elvégzéséhez azonban 420 centiméteres szint szükséges, ám erre csak a jövő hét elején számíthatnak a roncs kiemelésében közreműködő szakemberek.

A továbbra is életveszélyesnek minősülő művelet során először a búvárok merülnek majd le, hogy rögzítsék a hajót, megkotorják a meder alján fekvő Hableány előtti kőszórást, és oldalról drótköteleket húzzanak át. Miután fent behúzták a drótköteleket, az úszódaruhoz rögzítik, a kapitány szerint azonban a kötél aláfűzése a legbonyolultabb feladat, s a kiemelés sikere legfőképpen azon múlik, hogy a hajó hogyan viselkedik majd, amikor a daru elkezdi emelni.

A Hajózás.hu információja szerint a Viking Sigyn szállodahajó – őrizetbe vett – parancsnoka néhány hónapja egy másik balesetben is érintett volt: a Viking Idun nevű hajó április elsején ütközött neki egy olajszállító tankernek, miközben Antwerpenből Gentbe hajózott. A kapitány többszöri rádiós figyelmeztetés ellenére sem vette figyelembe a tankerhajót, és egyenesen nekikanyarodott, ezzel veszélybe sodorva a fedélzeten utazó 171 utasát. A balesetről a The Sun című brit napilap is beszámolt.

Emlékezetes, múlt szerdán, nem sokkal 21 óra után a Margit hídnál az ezertonnás szállodahajóval ütközött a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hab­leány turistahajó. A nyomozás jelenlegi állása szerint a Sigyn utolérte a Hab­leányt, ám mindenféle kapcsolatfelvétel és figyelmeztetés nélkül előzésbe kezdett, miközben nekiütközött, és felborítva maga alá gyűrte. A magyar hajó, amelyen harmincöten – 22 nő, 12 férfi és egy gyerek – utaztak, hét másodperc alatt elsüllyedt.

Ingyen szállítják A hozzátartozókat

Felajánlotta a LOT lengyel légitársaság, hogy a tragikus dunai balesettel összefüggésben díjmentesen vállalja a Magyarországra érkező hozzátartozók, illetve a koreai hatóságok utaztatását – jelentette be Magyarország szöuli nagykövetsége a hivatalos Facebook-oldalán tegnap.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.