A múlt hét szerdai tragédia óta egy pillanatra sem állt meg a munka a Dunán, a magyar és külföldi szakemberek a hajóroncs mielőbbi kiemelése érdekében jelenleg is a műszaki mentést előkészítő feladatokat végzik az uszadékos, zavaros és erős sodrású Dunán. Tegnap reggel a felderítő merülés alkalmával, a hajóablak végigtapogatása közben talált rá egy magyar búvár az egyik utasra. Délután a tragédiától nem messze, a Duna felszínéről, késő délután pedig 50 kilométerrel odébb, a Duna Fejér megyei szakaszán emeltek ki egy holttestet. Ezzel tizenötre nőtt az áldozatok száma; tizennégy távol-keleti turistát és a Hableány kirándulóhajó kétfős magyar személyzetét továbbra sem találják.
– Mindenki, aki ebben a szakmában számít, itt van – mondta lapunknak Szathmári Zsolt, a Havária Katasztrófavédelmi Egyesület elnöke.
– Soha nem találkoztunk még ilyen szakmai összefogással, a Terrorelhárítási Központ olyan magas színvonalú munkát végez, amit árvízi mentéseknél, védekezésnél még nem tapasztaltunk. Bármit kérünk a mentéshez, elintézik – fogalmazott Szathmári Zsolt. A merülésvezető a koreai búvárokkal való együttműködésről úgy nyilatkozott: a kezdeti nehézségek után sikerült megtalálni a közös hangot, a távol-keleti kollégák munkája kimagasló, azonban ők még nem találkoztak ilyen sodrással, így a helyismeret a magyarok mellett szól.
A szakember szerint az elmúlt harminc év legkeményebb merülése volt a keddi: a holttestet egy ablaknyílásba szorulva találták meg, s csak órákig tartó, nagyon komplikált merülés során sikerült felszínre hozni az áldozatot.
– Borzasztóan nehezek a körülmények, olyan, mintha 140 km/h-s szélben valakinek teljesen vakon, kapaszkodás nélkül kellene dolgoznia úgy, hogy tömlőn át kapja a levegőt, és arra is vigyázni kell, hogy ne akadjon be éles tárgyakba a roncsok között – magyarázta a mentés körülményeit Szathmári Zsolt, aki szerint nem a holttestek látványa, hanem a családtagok arca az, ami megviseli őket.

Fotó: Kurucz Árpád
Tegnap délután érkezett meg a Clark Ádám úszódaru a Népszigethez. A több mint negyven méter hosszú és húsz méter széles daru innen megy majd tovább a baleset helyszínére, amint a körülmények – vagyis a Duna vízállása – ideális lesz. A daru kapitánya, Gyenei Gyula elmondta: maga a kiemelés mindössze néhány óráig tart majd. Ehhez azonban megfelelő vízállás kell, ugyanis a folyó szintje jelenleg 460 centiméter környékén van Budapesten, a művelet biztonságos elvégzéséhez azonban 420 centiméteres szint szükséges, ám erre csak a jövő hét elején számíthatnak a roncs kiemelésében közreműködő szakemberek.