Magyarország megmutatta, hogy sikeres lehet a családokra építő és a bevándorlást elutasító politika, emiatt támadják hazánkat Brüsszelben. Demokratának lenni azonban annyit jelent, hogy nem félünk, ezért kiállunk az igazunkért – nyilatkozta lapunknak Varga Judit, akit az igazságügyi miniszteri feladatairól és a közelgő önkormányzati választásról is kérdeztünk. A politikus szerint a Fidesz-KDNP jelöltjei alkalmas, rátermett politikusok, akik együtt tudnának működni a kormánnyal a további fejlődés eléréséért.
Csekő Imre
2019. 09. 21. 6:55
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– Igazságügyi miniszterként az uniós ügyekért is felel. Melyik jelenti a nagyobb feladatot?
– Mindkét feladat egyformán fontos a számomra. A két szerepkör egymást kiegészítve és segítve a munkám ötven-ötven százalékát teszi ki. A két terület, azontúl, hogy egy épületben való elhelyezésük méret- és munkaidő-gazdaságossági szempontból fontos, a jogharmonizáció feladata miatt is összetartozik. Ráadásul így szó szerint az alaptörvény talaján állva védjük Brüsszelben a hazai érdekeket.
– Hétfőn Brüsszelben járt a hetes cikkely szerinti eljárás részeként tartott meghallgatáson. Nemigen tudni, mi történt, mert az esemény nem volt sajtónyilvános. Mi hangzott el odabent?
– Mi korábban javasoltuk, hogy nyílt legyen a meghallgatás, de azok, akik máskor a transzparencia nagy hívei szoktak lenni, nem akarták ezt. Azért mentünk, hogy megvédjük Magyarországot, és bemutassuk, jogi szempontból minden megfelelően működik nálunk. Nem leptek meg a kérdések, hiszen a legtöbben a Sargentini-jelentés állításait és a sajtóhírekben olvasható vádakat ismételték. Néhányan – sajtóforrások alapján – olyasmit is felvetettek, ami nincs benne a jelentésben, ezt visszautasítottuk, és kértük, csak arról beszéljünk, ami konkrétan az eljáráshoz tartozik. El lehet játszani a jogállamiságért való aggódást, de a hétfői meghallgatás után is egyértelmű, hogy mindez miről szól: politikai megrendelésre támadják hazánkat, mert elutasítjuk a bevándorlást.
– Hogyan folytatódik az eljárás?
– Ez mindenki számára terra incognita. A hetes cikkely nagyon szűkszavúan fogalmaz, ezért sok mindent bele lehet érteni abba a rövid részbe. Nem egyértelmű, hány körös meghallgatásra van szükség, és hogy kell-e egyáltalán döntés a folyamat végén, amit négyötödös többséggel hoznának meg a tagállamok, és az Európai Parlament jóvá kellene hagyjon. Figyelembe véve, hogy éppen az uniós költségvetésről tárgyalunk, és azt sem tudni, hogyan alakul a brexit ügye, érezni, hogy csökken a tagállamok érdeklődése ebben a kérdésben. A meghallgatáson is csak kilencen szóltak hozzá az elhangzottakhoz. Sajnos azonban a politikai lehetőséget a bevándorláspárti többség kihasználhatja, hogy tovább erőltessék és húzzák az eljárást, mert a szerződés elnagyolt megfogalmazása erre lehetőséget ad.
– Említette, hogy kevesen szóltak hozzá. Kik voltak a kritikusok?
– A „jogállamiság nagy barátai” vitték a prímet. Szerintem mindenki régóta tudja és el tudja képzelni, kik ők. A kérdéseket is ismertük előre, hiszen ezek is mind elhangzottak már korábban kritikaként.
– Sophie in ’t Veld liberális EP-képviselő a Twitteren kritizálta önt, és az emberi jogok megsértésével vádolta hazánkat. Hogyan lehet az ilyen támadások ellen védekezni?
– Egy, az Európai Parlamentben régóta minket kritizáló képviselőről van szó, aki már a LIBE bizottságban is ellenünk volt. Az a probléma ezzel az eljárással, és számunkra az jelenti a nehézséget, hogy nyilvánvalóan sokkal könnyebb címszavakban vádaskodni, mint összetett jogi érvekkel hosszasan cáfolni a hamis állításokat. Én azért is mondtam a meghallgatáson, hogy tereljük jogi mederbe az eljárást, beszéljünk konkrétumokról. Szerencsére most volt megfelelő időkeretünk érdemben kifejteni az álláspontunkat. A tagállamoknak egészen eltérő jogi hagyománya és intézményrendszere van, és nem lehet kijelenteni, hogy a jogállamiság szempontjából ezek közül melyik a jobb vagy rosszabb. Rajtunk most olyan intézmények szerepét is számonkérik, amelyek más országokban nem is léteznek. Erre az Alkotmánybíróság a legjobb példa. Nem mondhatjuk, hogy Európában csak egy modell tökéletes. Ebben senki nem is tudna megállapodni. Elfogadhatatlan, hogy egyes részleteket kiemelve kritizáljunk országokat.
– Kinevezésekor a miniszterelnök azt mondta, csatárt igazolt a kormány. Eddig az igazságügyi miniszterség inkább védekező posztnak tűnt. Támadásba lendülnek?
– A tárgyalásokon én a kettős mércére szoktam felhívni a figyelmet, amit mindenképpen elutasítunk. A focis hasonlatnál maradva: a miniszterelnök úr a csapatkapitánya a kormánynak, ő tudja, milyen poszton számít rám. Én magam a középpályás szerepkörét szoktam meg, ahol amellett, hogy az ember állja a sarat és védekezik, a támadások szövésébe is bekapcsolódhat, és egyfajta pozitív narratívát is felépíthet. Lényegében arról van ugyanis szó, hogy van egy ország Közép-Európában, amelyik másképpen gondolkozik, mint a nyugati többség. Ezt az egyedi szemléletet mi le is képezzük a jogszabályokban, és a kormány politikáját már harmadszorra kétharmados felhatalmazással jutalmazták a választók. Sok nyugat-európai politikus nehezen emészti meg, hogy sikeres a politikánk. Nemcsak azért támadnak minket, mert nemet mondunk a bevándorlásra, hanem azért is, mert sikerült szövetségeseket gyűjtenünk magunk köré, akikkel közösen egyre nagyobb sikerrel tudunk fellépni. Bizonyítottuk, hogy meg lehet állítani a szárazföldön a bevándorlást, hogy igenis lehet a családokban hinni és lehetséges a saját erőforrásainkra építve gyarapodni. Közép-Európában a szomszédainkkal – közös történelmi hagyományainknak köszönhetően – könnyebben értjük meg egymást. Nyugaton sokszor nem egyszerű a számunkra alapvetésnek számító dolgokat megértetni. Gyakran történelemmagyarázatot kell végezzek, és Európa sokszínűségét hangsúlyozom, amikor tárgyalok, mert azt szeretném, ha megértenék a nyugatiak, hogy a nálunk a politikában megjelenő elemek milyen történelmi, társadalmi tapasztalatokra vezethetők vissza.
– Nem tart tőle, hogy a költségvetési tárgyalások során anyagi nyomásgyakorlással megbonthatják a V4-ek egységét?
– Demokratának lenni annyit jelent, hogy nem félünk, úgyhogy én nem tartok semmitől. Ugyanakkor reálisan nézve az a helyzet, hogy ha nem sikerül a hetes cikkellyel sakkban tartani minket, akkor keresnek más megoldást. Egyértelmű, hogy a kondicionalitás – a támogatások jogállamisági feltételhez kötése – a jogbiztonságot sérti, és ellenünk használhatnák, ha a jövőben meg akarnak büntetni bennünket, mert nem értünk egyet bizonyos kérdésekben. Az új EU-s költségvetési tervezettel Magyarország járna a legrosszabbul. A sávokat is olyan számítási módszerekkel határozták meg, hogy egyes lehetőségektől pont elessünk. Ez nem véletlen, egyértelmű, hogy dolgoznak ellenünk a bevándorlást támogató erők a háttérben. A jelenlegi formájában Magyarország nem fogadja el és megvétózza az uniós költségvetést.
– Trócsányi László mire számíthat a biztosi meghallgatásán?
– Olyan jelöltet állítottunk, aki nemcsak Magyarország, de az egész Európai Unió számára a legjobb jelölt. Trócsányi László elismert diplomata és nemzetközi szaktekintély, aki a Velencei Bizottság tagja is volt több mint nyolc évig. Kiválóan beszél franciául, ami Brüsszelben mindig előnyt jelent. Szakmailag a legfelkészültebb, ugyanakkor a politikai erőviszonyok és játszmák függvénye, hogy mennyire lesz nehéz számára a meghallgatás. Az viszont önmagában beszédes, hogy az egyik legfontosabb portfóliót kapta Magyarország.
– Valóban fontos még a bővítés kérdése? Emmanuel Macron francia elnök mintha gátolná a folyamatot.
– Nyilván nem konfliktusmentes ez a portfólió, de egyértelmű, hogy Európa jövője szempontjából meghatározó érdek, hogy a nyugat-balkáni országok csatlakozzanak, és ne várassuk őket, mert akkor más hatalmak vonhatják őket érdekszférájukba. Ez nemcsak gazdasági, hanem biztonságpolitikai érdeke is Európának.
– Az elmúlt években nagyon fontos kodifikációs munka zajlott. Maradt még komoly feladat önnek?
– Az jut erről az eszembe, hogy nem elég a jó tanulónak egy ötöst kapnia, a jó eredményt meg is kell tartania. Elődöm valóban hatalmas munkát végzett a fő kódexek, a Ptk. és a Btk. kodifikációjával. Nekem az a feladatom, hogy együttműködjek a jogalkalmazó szakemberekkel, akik napról napra látják, ha kisebb változtatásokra, finomhangolásra van szükség. Jogászként örülök, hogy most, amikor hazatérek, ezzel a területtel foglalkozhatom, és célom, hogy a szakmabeliek számára elérhető legyek, és tudják, figyelembe vesszük a javaslataikat.
– Mit lehet tudni az Országos Bírósági Hivatal (OBH) és az Országos Bírói Tanács (OBT) közötti viszályról? Hogyan rendeződhet az ügy?
– Leszögezném, hogy a magyar bírói rendszer felépítését Európában ismerik, a szabályozást még a Barroso-bizottság pecsételte le. Miniszterként nem foglalhatok állást az ügyben. Azonban a megbékélés közös érdek, mert rengeteg fontos feladat áll előttünk. A magyar bíróság egyébként minden statisztika szerint jól teljesít. Az OBH eredményei vitathatatlanok. Az Európai Igazságügyi Eredménytábla szerint is Európa élvonalához tartozik a magyar igazságszolgáltatás. Egyre könnyebb az ügyintézés, és gyorsul az ügyek lezárása is, évről évre kevesebb az ügyhátralék.
– Ha tényleg ilyen remek a bírák munkája, joggal várhatnak béremelést.
– Valóban régóta méltatlan állapot ez, és minél előbb sort fogunk keríteni a bírák illetményének emelésére.
– Részt vesz az önkormányzati kampányban?
– Külföldön éltem kilenc évet, és az motivált a hazaköltözésben, hogy lehetőségem adódik itthonról megvédeni Magyarország érdekeit. Természetesen részt veszek a választási kampányban, szeretném megosztani azokat a tapasztalatokat, amelyeket Brüsszelben szereztem. Szeretném elmondani az embereknek: legyenek büszkék arra, hogy egy olyan közösség tagjai, amelyre ma Európában felnéznek. Minket ma azzal bátorítanak nagyon sokan, hogy fel ne adjuk azt a küzdelmet, amit a keresztény európai kultúra megvédése érdekében folytatunk. Magyarországon egy felívelő korszak elején vagyunk, fontos, hogy alkalmas, rátermett településvezetőket válasszunk. Ahhoz pedig, hogy ne törjön meg az a fejlődés, amely az elmúlt években jellemezte a magyar városokat, falvakat, megerősített együttműködésre van szükség a kormány és a polgármesterek között.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.