– Ma sokan inkább a kompetenciaalapú oktatást erőltetik a lexikális tudással szemben. Önök viszont a tények fontosságára hívják föl a figyelmet. Mi a véleménye a kompetenciaalapú oktatásról? Tényleg el lehet hagyni a magolást?
– Én, aki lusta gyerek voltam, biztosan örültem volna, ha kompetenciaalapú oktatást kapok, abban viszont már nem vagyok biztos, hogy tanultam volna-e belőle bármit is. Bizonyára mással foglalkoztam volna. Meg kell tanulnunk bizonyos alapvető dolgokat, hogy utána azokra alapozva érvelni tudjunk. Máskülönben nevetséges lesz, hogy anélkül fejtjük ki véleményünket, hogy az alapvető tényekkel tisztában lennénk. Ez veszélyes lenne, de többségünk idővel mégis így tesz. Amikor társaságban beszélünk bizonyos kérdésekről, ritkán ellenőrizzük előtte a pontos adatokat. Megelégszünk azzal, hogy valahol hallottunk valamit. Magam is gyakran esem ebbe a hibába, és később rájövök, hogy tévedéseket hangoztattam.
– Ki és mi alapján válassza ki, hogy mik a releváns adatok?
– Az iskolákban meg kell tanítanunk a gyerekeket, hogy értelmezni tudják az adatokat. Ma már az ENSZ és más globális szervezetek a világunkra vonatkozó legfontosabb tényeket nyilvánosságra hozzák. Ezek nem ellentmondásos adatok. Az iskoláknak a túlzottan összetett és érzékeny témákkal kevésbé kellene foglalkozniuk, mert az azokról való tudásunk módosulhat, ahogy egyre jobban megértjük a világot. Az, hogy hol és mennyi ember él a Földön, például nem egy vitatott kérdés. Az ilyen alapvető, globális társadalmi, gazdasági adatokkal és trendekkel mindenkinek tisztában kellene lennie. Az is fontos, hogy a diákok objektíven tudjanak foglalkozni a tényekkel, és megtanulják felismerni, amikor a maguk elgondolása szerint, szubjektíven átértelmeznének valamit.
– Felméréseikből kiderül, az újságírók sokszor az átlagembereknél is tájékozatlanabbak. Mekkora szerepe van a médiának a tévhitek terjedésében?
– A média többnyire igyekszik pontos információkat adni, de nem lehet mindent ellenőrizni és közben gyorsnak is lenni a hírversenyben. Örülnék, ha létrejönne egyfajta központi adatbázis, ahol az újságírók gyorsan utánanézhetnének az események kontextusának, amiről írniuk kell. Ha történik egy súlyos földrengés, az áldozatokról való tudósítás mellett meg lehetne említeni, hogy a természeti katasztrófák okozta halálozások száma világszerte szerencsére jelentősen csökken, annak ellenére, hogy egyre többen vagyunk. Rengeteget segítene, ha a média többször kitérne rá, hogy a globális trendek valójában inkább pozitívak, hogy az emberekben ne torz kép éljen.