A mindenkori magyar közbeszéd és politika visszatérő eleme, hogy hol a helyünk a nagyvilágban, a Nyugathoz vagy a Kelethez tartozunk, esetleg egyféle hídként funkcionálunk a két kultúrkör között. Ennek leágazása napjainkban a regnáló kormányzat külpolitikájának rendszeres és folyamatos kritizálása. Már-már irracionalitásba hajló őrjöngés veszi kezdetét ilyenkor – pláne egy Putyin- vagy Erdoğan-találkozót követően –, mindennaposak az „Orbán kivezeti az országot Európából” vagy „bizantikus despotákkal parolázik” szalagcímek.
Csakhogy már önmagában a kérdésfeltevés is hibás, ráadásul jól rámutat a hazai (és nemzetközi) baloldal szellemi korlátoltságára. A kérdés ugyanis nem az, hogy Nyugat vagy Kelet, hanem hogy mi a magyar érdek. Aki az előbbi opciót tartja kizárólagosan választható alternatívának, az csak birodalmi rendekben és az azokhoz való igazodásban tud gondolkodni, nem mer magyar lenni. Ahogy korábban ezeken a hasábokon is megfogalmaztam: az egyik oldal az egymással végül fuzionáló transznacionális metaszerveződésekben látja a „jó rend” alapját, a másik pedig a lehatárolt, a helyhez kötöttség érzéséből táplálkozó társadalmi entitásokban. Ez alapvető különbség.
Nem az fáj tehát igazából a kritikusoknak, hogy egy, a nemzeti önszabadságot előtérbe helyező kormányfő keleti nagyhatalmak vezetőivel találkozik – hiszen ugyanazzal a töretlen kedélyességgel háborognak, ha Trumpról van szó, és ugyanígy rökönyödnek meg, ha Merkelről –, hanem az, hogy mintamásolás helyett modellalkotáson töri a fejét. Hogy mer magyar lenni. A haladásfetisiszta progresszió számára ez persze érthetetlen: ők mindig azon munkálkodnak, hogyan lehetne uniformizálható minták alapján jobbá tenni a világot, így nem győznek csodálkozni, ha valaki elutasítja a Nyugatról (vagy Keletről) való egyoldalú normaátvétel üdvös voltát.
ÖSSZEKÖT MÉG VALAMI?
Tény persze, hogy országunk – és vele teljes „félperifériás” (sic!) régiónk – lelkialkata évszázadok óta arra van trenírozva, hogy alá kell magunkat rendelni egyik vagy másik, földrajzi vagy szellemi kolonizálást végző törekvésnek, más út nem létezhet. Mielőtt valaki Szent István vagy a Monarchia példájával jönne, meg kell jegyezni: természetesen a kettőnek lehet közös metszéspontja vagy akár halmaza is. Lehet, létezhet – ahogy létezett is – olyan szituáció, amikor egy külső, birodalmi vagy globális tendencia és a magyar érdek egybeesik: ez jó forgatókönyv mindenkinek, de realista gondolkodás alapján nem azért, mert mindenkinek jó, hanem mert nekünk (is) jó.