Az értékrend hiánya okozhatta a késelést

Elfojthatta magában a feszültséget H. András Csaba, aki csütörtökön megkéselte az általa vártnál rosszabb jegyet adó tanárnőjét Győrben. A tettest emberölési kísérlet miatt gyanúsították meg és indítványozzák letartóztatását.

2019. 12. 07. 7:30
-
Egyre többször fordul elő, hogy a tanulók fizikailag bántalmazzák a pedagógusokat. Győrben egy diák megkéselte tanárát. Fotó: Krizsán Csaba Forrás: MTI/Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendőrségi nyomozás mellett belső vizsgálat indult a Győri Szakképzési Centrumban, ahol szakpszichológusok alkalmazásán és a házirend szigorításán gondolkodnak. Az M1 Híradójában Gede Eszter, a centrum kancellárja azt mondta: végig kell gondolni, hogy milyen szigorításokkal, kontrollal tudják kézben tartani a dolgokat. Ezzel együtt az is nagyon fontos, hogy felhívják a tanárok és a diákok figyelmét arra: ha bármelyik tanulónál problémát észlelnek vagy meggondolatlan kijelentéseket hallanak, azt nem szabad félvállról venni – tette hozzá.

Az iskolában osztályfőnöki órával kezdődött a tegnapi tanítás. Az érintett osztályhoz pszichológusok is érkeztek, utána hazamehettek a diákok.

Mint beszámoltunk róla, két napja a Győri Szakképzési Centrum Jedlik Ányos szakgimnázium és szakközépiskola 10. osztályos tanulója, a 17 éves H. András Csaba megkéselte az 51 éves matematika–fizika szakos tanárnőt, aki egyben osztályfőnöke is a támadónak. Az asszonyt több szúrás érte a hátán, az alkarján, amit műteni is kellett; állapota stabil, nincs életveszélyben. Az emberölési kísérlet megalapozott gyanúja miatt őrizetbe vett diák letartóztatását indítványozzák.

B.-né N. Mónika csütörtökön egyenletet írt fel a táblára a dupla fizikaórán, amikor H. András Csaba felállt a helyéről és egy svájci bicskával többször hátba szúrta. A tanárnő elájult, támadóját a diáktársai teperték a földre. A hírek szerint az egyébként jó tanuló diák azért támadt tanárnőjére, mert hármast kapott a dolgozatára. Állítólag korábban megmondta, ha rossz jegyet kap, leszúrja a tanárnőt. Túl nagy volt rajta a nyomás és nem bírta tovább – mondta kihallgatóinak H. András.

Az agressziót nem feltétlenül elítélő hangok, nyilatkozatok elősegíthetik az iskolai erőszakot
Fotó: MTI/Krizsán Csaba

A lapunknak nyilatkozó Végh József kriminálpszichológus szerint a támadó kortársaihoz hasonlóan értékválsággal küzd. Főleg az internetről tájékozódva sorra negatív szituációkkal szembesülnek, ám nincs szilárd értékrendjük, nincsenek pozitív válaszaik a nehézségekre. Azt tudják, hogy például az iskolában fegyelmezettnek kell lenniük, ám ehhez elfojtják magukban a problémák megoldását, sosem engedik ki úgymond a gőzt, telítődnek a negatívumokkal és belerobbannak egy cselekvésbe, esetünkben a késelésbe. A szakember úgy véli, az elkövetőnek van reménye, hogy több bűncselekményt ne kövessen el, ehhez pszichológusi segítségre van szüksége és főleg arra, hogy szülei mellette maradjanak.

A tanárkéselés után ismét az emberi erőforrások miniszteréhez fordul a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, kérve, hogy a tárca tűzze napirendre a közfeladatot ellátó személyek biztonságának kérdését, a köznevelési államtitkárság pedig külön foglalkozzon a pedagógusokat érő agresszió speciális körülményeivel. A szakszervezet szerint az elmúlt évtizedekben az élet minden területén nőtt az agresszió, és csökkent a közfeladatot ellátó munkavállalók biztonsága. Így van ez a pedagógusok esetében is, mind gyakrabban kerülnek olyan szituációba a tanárok, amelynek kezeléséhez sem nekik, sem az oktatás jelenlegi rendszerének nincs kellő eszköztára, és amelyek több esetben átlépik a ­pedagógiai megoldások kereteit.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.