– Az egyik ellenzéki portál közelmúltban megjelent cikke szerint a kormány gyerekek tízezreit hagyja az út szélén, az oktatási rendszerünk csak arra jó, hogy megerősítse a társadalmi különbségeket, nem mellesleg öl, butít és nyomorba dönt. Nem érzi jogosnak a kritikát?
– A magyar diákok sorra nyerik a nemzetközi versenyeket. Legutóbb augusztusban a kazanyi WorldSkillsről egy arany- és tizenegy kiválósági érmet hoztak haza. Az Academic Ranking of World Universities listája szerint 2018-ban öt magyar egyetem került a világ legjobb ezerje közé a hallgatóik és az oktatóik teljesítményének köszönhetően. A magyar kormány pedig – csak néhány példa – európai uniós szinten is kiemelkedően sokaknak biztosítja az ingyenes tankönyveket, az ingyenes vagy kedvezményes étkeztetést tan- és szünidőben egyaránt, hogy csökkentse a szülőkre háruló terheket. Szóval ez leginkább hangulatkeltésnek nevezhető.
– Az ellenzék nemzetközi szervezetekre és az unióra szokott mutogatni, mondván: a lesújtó vélemények valójában tőlük származnak. Brüsszel is hangulatot kelt?
– Az intézkedéseinket még Brüsszel sem tudja letagadni. Az Európai Bizottság szeptemberben bemutatott Education and Training Monitor 2019 című jelentése kiemelte, hogy Magyarország az utóbbi években fontos intézkedéseket hozott a tanulók teljesítménye közti különbségek kiegyenlítése érdekében. Akárcsak azt, hogy az oktatásra fordított kiadások GDP-hez viszonyított aránya (5,1 százalék) meghaladja az uniós átlagot (4,6 százalék). Hangsúlyozom, ez egy minden EU-tagállamban ugyanolyan módon végzett brüsszeli felmérés. És ehhez érdemes hozzátenni, a kormány 2020-ban már 645 milliárd forinttal fog többet költeni az oktatásra, mint 2010-ben.

Fotó: Kurucz Árpád
– Mindeközben viszont az elégedetlenkedők szerint olyan intézkedésekkel, mint az állami tankönyvek bíróság előtt is megtámadott bevezetése, kiirtották a sokszínűséget az oktatási rendszerből.
– Ez a vita valójában egészen másról szól: nem meglepő módon a profitról. A tankönyvpiacot 2004-ben privatizálta az akkori szocialista–szabad demokrata kormány. Mi ezt határozottan elleneztük, mert előrelátható volt, hogy csak az árak és nem a színvonal fog magasan emelkedni. A balliberális sajtó akkor azt írta, riogatunk. Ehhez képest mi történt? 2005 és 2009 között az alsó tagozatos tankönyvek átlagára 68 százalékkal, a felső tagozatosaké 72 százalékkal, a középfokú oktatásban használatosaké pedig 71 százalékkal nőtt. Forintosítva ez úgy jelent meg a nagyobb kiadók oldalán, hogy 2014-ig 23,8 milliárd forint nyereséget könyvelhettek el. Most ez az összeg hiányzik nekik, nem a sokszínűség.