A foglalkoztatottság növelése érdekében régóta kiemelt kormányzati cél a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának tíz százalék alá szorítása. A legutóbbi, 2019-es KSH-adatok szerint országosan a diákok 11,8 százaléka hagyja félbe tanulmányait a végbizonyítvány megszerzése nélkül. Az általános és középiskolások körében minden évben elvégzett országos kompetenciamérés eredményei szerint – bár az idei dolgozatok jobban sikerültek a tavalyinál – továbbra is komoly aggodalomra ad okot a 10. évfolyamos szakközépiskolások teljesítménye.
Átfogó reform
Ők ugyanis nemcsak az országos átlag alatt teljesítenek, de rendszerint még a náluk négy évvel fiatalabb, hatodikos korosztály átlageredményét sem érik el sem szövegértésből, sem matematikából. Tavaly 1019 olyan diákot tartottak nyilván, aki elmúlt 16 éves, de még mindig általános iskolába járt. A lemorzsolódással veszélyeztetett diákok száma összességében eléri az ötvenezret,
jó hír viszont, hogy ez utóbbi adat három év alatt nem kevesebb, mint negyven százalékkal esett vissza.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) lapunkkal azt közölte: mindent elkövetnek, hogy javítsák a szakképzésben tanulók továbbtanulási esélyeit és végzettségi szintjét. Többek közt ezt a célt is szolgálja a szakképzési rendszer idei tanévtől életbe lépő átfogó reformja.
Az iskolaelhagyók számának csökkentése érdekében a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) 2,8 milliárd forintos uniós támogatással elindított egy programot, melynek lényege, hogy felméréseket végeznek a szakképzésben tanuló diákok körében, és az elért eredmények alapján célzott, a tanórák keretén belüli vagy tanórán kívüli egyéni és csoportos fejlesztéseket nyújtanak a fiataloknak.
Anyanyelvi kérdéssor
Ez a mérés nem azonos a 2001 óta minden tanévben elvégzett országos kompetenciaméréssel, de ahhoz hasonlóan a szakma elsajátításához szükséges speciális képességekkel együtt a mindennapi életben szükséges képességeket is vizsgálja. Részét képezi többek közt egy matematikai feladatsor, figyelemteszt, emlékezetteszt, anyanyelvi kérdéssor, és vizsgálják a tanulók szókincsét, szövegértését is. Az első felmérést 2018-ban végezték, 45 061 fő bevonásával, idén szeptemberben pedig már 69 396 tanuló vett részt rajta.