– Kijelenthető, hogy mára az idősebb generációk platformja lett a Facebook?
– A fiatalok mindig elmennek arról a felületről, ahol a szülői generáció megjelenik. A 18 év alattiak – bár ott vannak a Facebookon, de – idejük jelentős részét a TikTokon és az Instagramon töltik, az általános iskolások pedig inkább a TikTokon. Ez nagy probléma, mert ott olyan hatások is érthetik őket, amelyekre nincsenek felkészülve életkoruk és élettapasztalataik alapján.
A 45 év fölötti korosztálynál az adathalászat, az internetbiztonsági kérdések jelentenek veszélyt, hogy mindenféle mondvacsinált indokkal lehúzzák a bankkártyaadatokat, a koronavírus-járvány idején például egészségügyi termékekkel kapcsolatos rendelésekkel történtek visszaélések. Mindegyik generációnak megvan a sajátossága.
– Nincs valamiféle kettősség abban, hogy manapság éppen a közösségimédia-felületeken igyekszünk kevesebb telefonhasználatra ösztönözni a fiatalokat?
– Egy fiatalt ott tudunk elérni információval, amilyen felületet használ. Ha ő az Instagramon van jelen, akkor egy „no filter” kampánynak is ott van a helye, mert azon keresztül tanítjuk meg azt, hogy nem kell mindent szűrőkkel, úgynevezett filterekkel ellátni. Nehéz megmondani, hogy hol van a határa annak, amit kívülre mutatunk és annak, ahogy valóban viselkedünk. Azt gondolom, hogy vétek lenne egy-egy kommunikációs kampányból kihagyni a közösségimédia-felületeket, hiszen a mindennapjaikat ott töltik a tinik, átlagosan kilenc órát aktívak ezeken a felületeken. Sajnos az influenszerérában is nagyon sok probléma van, sokan vásárolták a követőiket, a kommenteket és a lájkokat. A magyar influenszerérának ma körülbelül a fele hamisított, a cégek pedig sajnos nem néznek a számok mögé.
– Ön szerint hogyan lehet hatékonyan kivédeni a közösségi médiában rejlő veszélyeket?
– Ha olyan családból jön a fiatal, ahol folyamatosan beszélgetnek vele, ott kevesebb a sérülés lehetősége, hiszen hogyha bármi olyasmivel találkozik az interneten, ami számára idegen, akkor van kinek elmondania. Még akkor is, ha a szülő esetleg nem érti, miről beszél a TikTok kapcsán vagy nincs fent az adott felületen, mégis van egy olyan bizalmi viszony, amelyben megnyílhat a gyerek. Azokban a családokban, ahol rengeteg túlórát vállalnak a szülők, alig vannak otthon, mert folyamatosan dolgoznak, nagyon nehéz ezt megtenni, nincs a gyereken a fókusz. Ebből kifolyólag ha történik valami baj, a gyermekek nehezebben hozzák szóba.