Volt mit aprítaniuk a tejbe a David Pressman budapesti amerikai nagykövet háborúpárti kampányát irányító kommunikációs szakembereknek már a Medgyessy–Gurcsány-kormányok idején is. Az amerikai pénzből fizetett „Ruszkik, haza!” plakátkampány kulcsfigurái, Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán még az akkori SZDSZ-es irányítású fővárostól kapott vaskos megbízások révén növelték meg az általuk alapított cégcsoport tőkéjét, ami nem volt véletlen, hiszen mindketten jó káderei voltak a balliberális pártnak.
A hozzájuk köthető Capital Group Zrt.-hez (CG) tartozó társaságokkal 2005-ben, 2006-ban és 2007-ben számos szerződést kötöttek, például a politikai elemzéseket készítő Political Capitallal, a lobbizással, érdekcsoport-építéssel foglalkozó GPS Capitallal és a Privy Councillal (PC), amely sajtókapcsolatok, stratégiai kommunikáció területén tevékenykedett, és a CG 2007-es egymilliárd forintos bevételének több mint felét hozta.
Az így „feltőkésített” vállalkozók annyira biztos pályán mozogtak, hogy még amiatt sem aggódtak különösen, hogy a hűtlen kezelés gyanúja is felmerült egy megbízásuk miatt, amelyet a Demszky Gábor vezette főváros kommunikációs vezetője, Nyáry Krisztián gründolhatott a számukra. A fővárossal ebben az időben folyamatosan üzleti kapcsolatban álló Szabados Krisztiánhoz köthető Privy Council akkor került a sajtóérdeklődés középpontjába, amikor 2005 nyarán a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztálya körlevélben üzente meg a budapesti útfelújításokat végző társaságoknak, mely PR-cégeket preferálják a lakosság és a sajtó tájékoztatásáról szóló megbízásokhoz. Ahogyan azt a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet is megírta, Konyáry Zsófia vezető főtanácsos az aszfaltozó cégeknek írt levelében a következőképpen rendelkezett: „A szerződéskötéssel kapcsolatban a PR-cégek meg fogják önöket keresni. A szerződéseket az általunk felhasználható tartalékkeret terhére, kizárólag részemről szignáltan és a PR-cég által aláírtan szabad megkötni.”
Ez alapján tehát azt lehetett feltételezni, hogy előre kiválaszthattak egyes társaságokat, amelyek felkeresik a megbízott útfelújító cégeket a szerződések megkötéséhez.
Az ilyen rendhagyó módon kiválasztott PR-cégek végül 48 millió forintot használhattak fel, ebből egy tízmillió forintos részt pedig a Privy Council kapott meg. Később bebizonyosodott, hogy a PR-cégek kiválasztásakor mellőzték a közbeszerzést, ugyanakkor felfedezhető kapcsolat a társaságok között. Az öt nyertesből négy kapcsolódott különböző módon a politikai elemző Somogyi Zoltán vezette Capital Grouphoz: a One Nation Kft., a Privy Council Kft., az Art Média Kft. és a 451 Fahrenheit Bt. A Privy ügyvezetője és Somogyi mellett CG-társ volt az a Szabados Krisztián, aki 1997 és 1998 között az SZDSZ elnöki kabinetjében dolgozott, 1998-tól 1999-ig az SZDSZ sajtófőnöke volt. Mint korábban megírtuk, Szabados jelenleg többek között annak a Plow PR Kft.-nek az ügyvezetője, amely a Pressman-féle plakátkampányt megrendelő Nyugati Pályán című platform üzemeltetője.
Az útfelújítási reklámfeladatok ügyében, 2005-ben nemcsak az irányítottnak tűnő beszerzés miatt merülhetett fel a törvénysértés gyanúja, hanem azért is, mert a beruházások PR-jára fordított pénzt nem a rekonstrukciót végző cégek biztosították, hanem a főváros, így egyes vélemények szerint nem az aszfaltozókkal kellett volna szerződni.
A főváros ugyanakkor a beszerzés értékébe nem feltétlenül számíthatta volna bele a PR-feladatok költségét is. Nyáry Krisztián, a Városháza akkori kommunikációs igazgatója ezzel szemben azt állította, hogy bárki jelentkezhetett a PR-munkára, s tagadta, hogy előírták volna, kit válasszanak a kivitelezők. A Fidesz fővárosi frakciója felkérte Deák Andrást, a fővárosi önkormányzat közbeszerzési bizottságának elnökét, hogy tegyen feljelentést hűtlen kezelés gyanúja miatt az egyes PR-cégek megbízásai miatt. A feljelentés utáni rendőrségi nyomozást azonban bűncselekmény hiányában nem követte vádemelés.
Borítókép: David Pressman, az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövete (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)