A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

Khan Academy: világszínvonalú tanulási lehetőség mindenkinek

A kétezres évek elején az USA-ban élő Salman Khan matematikatanár oktatóvideókat kezdett el készíteni rokonai és barátai korrepetálásához. A videók felhasználói köre folyamatosan bővült, készítőjük pedig világszerte ismertté vált. Néhány év elteltével megalapította a Khan Academyt, napjaink egyik legnépszerűbb oktató platformját.

Gőz József Miklós
2023. 09. 03. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Khan Academyt működtető nonprofit szervezet ingyenes, rendszerbe foglalt, naprakész tananyagai felölelik a reál tudományok nagy részét, és a humán tudományok egyes területeit is. 

A rendszer lényege, hogy segítségével a diákok egyénre szabottan, szintjüknek megfelelően, saját tempójukban sajátíthatják el a tudást, munkájukra pedig azonnali visszajelzést kapnak.

 A diákok a rendszer vezetésével akár teljesen önállóan is képesek tanulni. A tanárok egyenként vagy csoportosan adhatják ki a feladatokat a diákoknak, és folyamatosan nyomon követhetik előrehaladásukat. Az akadémia honlapján jelenleg a tanulást segítő tízezer videó, hetvenezer szöveges tananyag és interaktív feladat található. Az angolt jól beszélő felhasználók eredeti formában is képesek használni a tananyagot, de az esélyegyenlőség jegyében világszerte megindult a Khan Academy adaptációja a helyben beszélt nyelvekre.

Magyarországon az Akadémia Határok Nélkül közhasznú alapítvány szervezésében indult el a fordítómunka. Ennek eredményeként a Khan Academy 2019-től magyar nyelven is elérhetővé vált, és folyamatosan bővül a lefordított anyagok kínálata. Az alapítvány nagyrészt önkéntes fordítócsapatában magas színvonalú munkát végző szakemberek dolgoznak az említett, hatalmas tudásanyag fordításán. Munkájuk jelentőségét tovább fokozza a tanári szakmai utánpótlás hiánya, ami régóta égető gondot jelent többek között a természettudományos oktatás területén.

Az alapítvány vezetője, Lovas Eszter – aki nyelvi lektorként is közreműködik – elmondta, hogy ő maga 2017-ben kezdett dolgozni a nemzetközi szervezetben, s hamarosan elkezdte kiépíteni az együttműködést a hazai szakemberekkel is. 

Folyamatosan jelentkeztek önkéntesen fordítónak, elkezdtem építeni a csapatot, egy idő után a legjobb szakfordítókat kértem fel lektoroknak. Együtt, többféle szempont alapján választjuk ki a lefordítandó anyagokat. Az alsó tagozatosoknak készült angol nyelvű videókat magyar nyelven újragyártjuk. Az interaktív programozás tantárgy videóit szinkronizáljuk, a többit feliratozzuk. Az akadémia magyar honlapja 2019-ben nyílt meg. Sikerült néhány támogatót is megnyernünk az ügynek, így 2022-re már annyi anyagot fordítottunk le, hogy elkezdhettünk együttműködni hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó szervezetekkel is. Tanáraik, mentoraik számára képzéseket tartunk. Nagy eredmény, hogy napokban megjelent a Khan Academy magyar applikációja az Apple-n és az Androidon.

Arra a kérdésre, hogy hányan élnek az akadémia szolgáltatásával, Lovas Eszter elmondta, hogy négyéves honlapjuknak 13 ezer regisztrált felhasználója van, pedig annak használatához nem kell feltétlenül regisztrálni. (A jóval régebb óta létező angol nyelvű honlapon 15 év alatt hatvanezren regisztráltak.) De az online platformok nemcsak az otthon-oktatásban segítenek. A e-learning eszközeit mindennapi munkájukba beépítő tanárok nagy segítséget kapnak a tanulásszervezés, az egyéni gyakoroltatás és értékelés terén. Egyes tanulási fázisok személyre szabottan, differenciáltan végezhetők, miközben több alkalom marad azokra a munkaformákra, amelyek csak az iskolai közösségben, személyesen valósíthatók meg.

Lovas Eszter külön kitért a Khan Academynek a Covid-járvány idején betöltött szerepére, amikor a tanulók egy része amúgy is távoktatásban tanult: 

„Tízszeresére nőtt a felhasználók száma a járványt megelőző évhez viszonyítva.” 

A kérdésre, hogy számokban hogyan fejezhető ki a magyar csoport munkája és mi várható a jövőben, Lovas Eszter elmondta: 

Jelenleg kb. 1200 videó és tízezer interaktív feladat, szöveges tananyag érhető el a honlapon és az alkalmazásban matematika, informatika, biológia, kémia, fizika, kozmológia, történelem, zene, animáció és fejlődésközpontú szemlélet területeken. Heteken belül újabb témakörök jelennek meg matematikából, biológiából, kémiából és fizikából. Az eddigi tendenciákat és az általános igényeket látva töretlen fejlődést jósolok az akadémiának. Úgy gondolom, egyre jelentősebb szerepet fog betölteni a magyar oktatási környezetben, és egyúttal egyre több támogató áll majd mellénk.

Borítókép: Laptopon tanuló diákok (Fotó: Kisalföld/Magasi Dávid)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.