Új Airbus katonai helikoptereket adtak át a honvédségnek + videó

A megrendelt tizenhat darabból két újabb H225M szállító helikopter érkezett a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az Airbus Helicopters dél-franciaországi gyártóközpontjából november 6-án.

2023. 11. 07. 6:11
Új H225M helikopter érkezése Szolnokra 2023.11.06-án Fotó: Honvédelem.hu Forrás: Honvédelem.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Honvédség szolnoki helikopteres alakulat hajózó-állományának közreműködésével hétfőn hazánkba érkezett új Airbus H225M helikopterek már a héten megkapják a magyar felségjelzést – számolt be a Honvédelem.hu. A pilótákat Bali Tamás ezredes, az alakulat parancsnoka fogadta.

A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programban a honvédelmi tárca összesen tizenhat ilyen típusú gépre kötött szerződést 2018 decemberében, amelyből – ezekkel együtt – négy már meg is érkezett hazánkba, a következő kettő pedig várhatóan decemberben érkezik.

Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, az első két Airbus H225M 2023 júliusában szállt le a szolnoki repülőtéren. Az akkori ünnepélyes fogadáson Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a H225M-es helikopterek olyan képességeket hoznak a magyar légierőbe, amelyeket az elhasznált korábbi, főként szovjet technológiájú gépek nem tudtak biztosítani a Magyar Honvédség számára. A gépek mindegyike az Airbus HForce fegyverzetrendszerével felszerelve érkezik.

A megrendelt 16 magyar gépből tíz lesz harcászati szállítóhelikopter (TTH) változatú, míg hat példányt a különleges műveleti erőknek (SOF) szánnak. A magyar H225M gépek a típuscsalád evolúciójának legmagasabb fokát képviselik, a francia légierő gépeit nagyjavításukkor erre a szintre fogják felhozni – tudta meg a Magyar Nemzet már korábban, a gépek gyártási helyén tett látogatáson.

A gépek strapabíró voltát jelzi, hogy igen hosszú, tábori körülmények között való alkalmazhatóságra tervezték, amit az afrikai és közép-keleti hadszíntereken már bizonyított. Az alacsony kenőanyag-szükségletű hajtóművek miatt a gép akár tíz órán keresztül folyamatosan üzemben lehet, járó motorok mellett is utántölthető az üzemanyag az előretolt ideiglenes bázisokon. A bevetéseknek szinte csak a személyzet fizikai, pszichikai tűréshatára szab gátat. A segédhajtómű a főhajtóművek nélkül is képes ellátni a gépet árammal, működtetve a fedélzeti berendezéseket és a légkondicionálást. A H225M-é a világon elérhető legjobb robotpilóta, akár hosszú időn keresztül is képes egy helyben függeszkedni automatikus üzemmódban.  A dupla csörlőt kezelő operátor a távirányítón lévő kis joystickkal képes a lebegő gépet kitéríteni, aminek például folyóból vagy viharos vízről való mentésnél van nagy jelentősége.

 

A gép utasterében maximum 28 főt lehet szállítani, felfegyverzett katonából egy szakasznyi fér el, akik a két oldalsó, nagy méretű tolóajtón szállhatnak ki-be. Az utastéren túl csomagtér is van a törzs végében, ahol felszerelés vagy ezer liternyi pótüzemanyag szállítható. A gépen kétoldalt egy-egy géppuskaállás is ki van alakítva a fedélzeti lövészeknek. A két pilótát a legmodernebb digitális repülési műszerek és érzékelők segítik, amelyek mellett éjjellátó és felderítő kamerarendszer, időjárásradar is a felszerelés része.

A H225M főbb technikai paraméterei 

Maximális felszállótömeg: 11 tonna

A helikopter teljes hossza: 19,5 méter

Maximális sebesség: 324 km/h

Személyzet: 3 fő (de egy fővel is repülhető)

Szállítható személyek száma: 28 fő

A hajtóművek maximális teljesítménye egyenként, felszálló üzemmódon 2101 LE

Maximális repülhető idő teljes tüzelőanyag-feltöltéssel: 4 óra 26 perc

Borítókép: Airbus H225M közepes katonai szállítóhelikopter érkezése Szolnokra 2023. 11. 06-án (Fotó: Honvédelem.hu)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.