Provence-ban születnek a honvédség repülő sivatagi hiúzai

A Magyar Nemzet is elkísérte a magyar küldöttséget az Airbus Helicopters marignane-i gyáregységébe, ahol már a végszerelő soron van a honvédség új közepes katonai szállítóhelikopterének első példánya. A delegációt Maróth Gáspár, a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos vezette. A franciaországi Airbus Helicopters-gyárban összesen tizenhat, H225M típusjelű helikopter készül hazánk részére.

2021. 07. 12. 7:30
null
Hungarian Ministry of Defence / HUNGARY Fotó: Eric RAZ Forrás: Airbus Helicopters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A tervezett ütemben halad a Magyar Honvédség Airbus H225M helikoptereinek gyártása – mondta el Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos múlt szerdán Marignane-ban, a Marseille–Provence nemzetközi repülőtér tőszomszédságában lévő helikoptergyárban tartott bejáráson, ahol Bruno Evennel, az Airbus Helicopters vezérigazgatójával áttekintette a magyar közepes katonai helikopterprogram helyzetét.

A védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos hozzátette: az első tesztelt és berepült helikopterek szállítása 2023-ra várható.

Maróth Gáspárnak Patrick Le Barbenchon mutatott be egy, a leendő magyar konfigurációhoz nagyon hasonló, már kész gépet
Fotó: Airbus Helicopters

 

A legjobb kombináció

– A gépeket egyedileg, az adott hadsereg igényei szerint gyártják le, egy-egy helikoptert tízezer alkatrészből raknak össze, összehasonlításképpen egy jobban felszerelt felső középkategóriás személygépkocsi kétezer alkatrészből áll – világította meg a gyártás bonyolultságát a kormánybiztos. Hozzátette: a gépek végső konfigurációját három év tervezés előzi meg, ez jelenleg 85 százalékos készültségen áll, és ennek ellenére az első, Magyarország részére készülő közepes helikopterek összeszerelése már megkezdődött. Ez úgy lehetséges, hogy a tervezés utolsó 15 százaléka már csak a gépek végső felszerelését érinti, és a gyártás kezdeti fázisában ezekre még nincs szükség.

– A típusnak kutató-mentő, különleges műveleti és szállítási feladatokat határoztak meg. A H225M és a már meglévő H145M könnyű katonai többcélú helikopterek kombinációja a leginkább megfelelő mind képességekben, mind árban, mind az ipari együttműködést tekintve a Magyar Honvédségnek – fogalmazott Maróth Gáspár.

Mint kiderült, a 16 magyar gépből tíz lesz harcászati szállítóhelikopter (TTH) változatú, míg hat példányt a különleges műveleti erőknek (SOF) szánnak. A harci, kutató-mentő feladatok kapcsán felmerül a gépek légi utántöltési lehetősége is. – Most tárgyaltunk erről a kérdéséről, hiszen amikor megrendeltük ezeket a gépeket, akkor még nem láttuk világosan, hogy lesz ilyen jellegű képessége (hazánk két KC–390-es katonai, rámpás, tankerképességű gépet rendelt – szerk.) a Magyar Honvédségnek – árulta el a kormánybiztos, hozzátéve:

hosszú távon mindenképpen támogatják a helikopterek légi-üzemanyagfelvételét lehetővé tevő eszközök beszerelését, ezek műszaki hátteréről további egyeztetések lesznek. Azt is megjegyezte: nem titkolt cél, hogy regionálisan az egyik központi felújító, karbantartó üzeme Magyarországon legyen ezeknek a helikoptereknek.

Az első, már a végszerelő soron lévő magyar gép oldalát dedikálta a kormánybiztos
Fotó: Airbus Helicopters

Sorra kerültek

Az Airbus vezetése, valamint az üzem dolgozói részletesen bemutatták a készülő helikopterek gyártási folyamatát. A delegációt az úgynevezett végszerelő soron vezették végig, ahol az egyik magyar gépen is dolgoztak. A sárgászöld alapozóval kezelt helikoptersárkányokba hat hónap alatt kerülnek bele a hajtóművek, reduktorok, különböző fedélzeti rendszerek, érzékelők, kábelek. A hatalmas hangár két utcájának két oldalán sorakoznak a különböző gyártási fázisban lévő gépek. Az egyik soron a H215M és nagyobb típustestvére, a H225M mintegy tucatnyi példánya épült, körbevéve a szerelők munkáját segítő állványokkal, tesztelő munkaállomásokkal. A soron lévő gépek gyártása manufakturális módszerekkel történik, aminek oka, hogy a néhány grammos alátéttől a több száz kilós, különleges darukkal mozgatható részegységekig ezerféle alkatrésszel kell dolgozni. Ráadásul a soron egyszerre több megrendelő, eltérő felszereltséggel készülő gépei vannak gyártás alatt. Az összeszerelést gépenként négy hónapos tesztfázis követi.

A magyar gépek kapcsán elhangzott: a többfunkciós helikopterkoncepció jegyében ezek éppúgy a HForce fegyverrendszerrel ellátott gépek lesznek, mint a könnyű H145M-ek. Ez lehetővé teszi, hogy az élettartamuk során viszonylag rugalmasan lehessen konfigurálni őket az aktuálisan megszabott feladatokra.

 

Harcedzett típus

A gyárváros repülőtér felőli oldalán lehetőség volt megtekinteni egy harmadik félnek már elkészült, az épülő magyar gépekkel szinte teljesen azonos felszereltségű H225M-et. A francia légierőben Caracal (sivatagi hiúz) néven rendszeresített gépet Patrick Le Barbenchon mutatta be. A veterán pilóta a típussal több ezer órát, közte éles afganisztáni bevetéseket is repült, jelenleg az Airbus marketingmenedzsere. Elmondása szerint

a magyar H225M gépek a típuscsalád evolúciójának legmagasabb fokát képviselik, a francia légierő gépeit nagyjavításukkor erre a szintre fogják felhozni.

Le Barbenchon kiemelte a gépek strapabíró voltát, az igen hosszú, tábori körülmények között való alkalmazhatóságát, amit az afrikai és közép-keleti hadszíntereken már bizonyított. Az alacsony kenőanyag-szükségletű hajtóművek miatt a gép akár tíz órán keresztül folyamatosan üzemben lehet, járó motorok mellett is utántölthető az üzemanyag az előretolt ideiglenes bázisokon. A bevetéseknek szinte csak a személyzet fizikai, pszichikai tűréshatára szab gátat. A segédhajtómű a főhajtóművek nélkül is képes ellátni a gépet árammal, működtetve a fedélzeti berendezéseket és a légkondicionálást. A H225M-é a világon elérhető legjobb robotpilóta, akár hosszú időn keresztül is képes egy helyben függeszkedni automatikus üzemmódban. Ennek hasznát Le Barbenchon a csörlőrendszer kapcsán mutatta meg. A dupla csörlőt kezelő operátor a távirányítón lévő kis joystickkal képes a lebegő gépet kitéríteni, aminek például folyóból vagy viharos vízről való mentésnél van nagy jelentősége.

A szakember elmondta: a gép utasterében maximum 28 főt lehet szállítani, felfegyverzett katonából egy szakasznyi, 16 fő fér el, akik a két oldalsó, nagy méretű tolóajtón szállhatnak ki-be. Az utastéren túl csomagtér is van a törzs végében, ahol felszerelés vagy ezer liternyi pótüzemanyag szállítható. A gépen kétoldalt egy-egy géppuskaállás is ki van alakítva a fedélzeti lövészeknek. A két pilótát a legmodernebb digitális repülési műszerek és érzékelők segítik, amelyek mellett éjjellátó és felderítő kamerarendszer, időjárásradar is a felszerelés része.

Amint az a Magyar Nemzet korábban megírta: a Honvédelmi Minisztérium 2018. december 14-én írta alá azt a szerződést az Airbus Helicoptersszel, amelynek értelmében tizenhat H225M közepes helikoptert vásárol a nemzetközi helikoptergyártó vállalattól. A tervek szerint a leszállításuk 2023-ban kezdődik. Abban az évben négy, 2024-ben nyolc, 2025-ben újabb négy példány érkezik Szolnokra.

Keretes:

Magyar szívvel

A tizenhat H225M helikopter többségében már magyar alkatrészek is lesznek – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére Maróth Gáspár. A védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos hozzátette: a gyulai Airbus vegyesvállalat és további magyar cégek is részesei lesznek annak a programnak, amelynek nem kisebb a célja, minthogy 2040-re új európai katonai helikoptercsaládot fejlesszenek ki. Maróth Gáspár lapunk kérdésére azt is elmondta, hogy a légi ipari beruházásokkal párhuzamosan több milliárd forint értékű oktatásfejlesztési program indul a régióban egyetemi és szakképzési szinten, amihez az Airbus által kidolgozott rendszert adoptálják.

A marignane-i üzemben Damien Lamy regionális igazgató által tartott prezentációból kiderült, a húsz hektáron felépülő gyulai gyár fejlesztése ütemterv szerint halad, az Airbus Helicopters 2022 végétől számít az itt készített alkatrészekre. A Békés megyei, harminc százalékban állami tulajdonú vállalatnál az első körben kétszáz, magasan képzett munkás és mérnök dolgozik majd, és ez a további fejlesztésekkel négyszázra emelkedhet. A teljesen állami tulajdonú, az Airbus-gyár mellett felépülő STU felületkezelő üzemben pedig további száz-százötven ember foglalkoztatását tervezik a termelés felfutásával.

Az előadáson elhangzott: a gyulai üzemben egyebek mellett az Airbus összes, katonai és polgári helikoptertípusának a szíve, a gázturbinák és a forgószárnyak közötti kapcsolatot, erőátvitelt jelentő főreduktor készül majd. A rendkívül magas minőségi követelményeknek megfelelő gyárral Európában Magyarország a Franciaország, Németország és Spanyolország alkotta elit klubhoz csatlakozik. Az Airbus bizalmát jelzi, hogy a legérzékenyebb alkatrészek gyártása kerül hazánkba, és az sem véletlen, hogy a titán, az acél, a magnézium és kisebb részt alumínium részegységek megmunkálását a legkorszerűbb, roncsolásmentes minőség-ellenőrzési rendszer telepítése kíséri. (B. G.)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.