– Jelenleg számos egyetemen folyik tanárképzés. Miért hozta létre az NKE a Nemeskürty István Tanárképző Kart?
– A döntésnek külső társadalmi és belső intézményi okai vannak. A társadalmi ok többrétű: egyrészt megújult a Nemzeti alaptanterv, az újfajta anyag újfajta szemléletet igényel az oktatásban, másrészt hosszú idő után rendeződik a közoktatásban dolgozók bérezése. Ez fokozottabb érdeklődést kelt a tanári pálya iránt, amit a már ismert jelentkezői létszámnövekedés egyértelműen visszaigazol.
A kormányzat hangsúlyos lépése jelzi, hogy a köznevelésre és a közoktatásra prioritásként tekint az állam.
A belső intézményi ok pedig az, hogy már az előző intézményfejlesztési tervünkben is szerepelt az a gondolat, miszerint a közszolgálatiság égisze alatt foglalkoznunk kell a tanárképzéssel. A missziónkból és a gondolkodásunkból következik, hogy erre a területre belépjünk. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem feladata a magyar állam működtetésében legfontosabb szerepet vállaló szakemberek képzése, a tanári pálya pedig éppúgy ennek a közszolgálatnak a része, mint az egyetem által oktatott többi hivatás.

– Miért Nemeskürty Istvánról nevezték el a tanárképző kart?
– Hiszünk abban, hogy szükség van a példaképekre. A tanárképzés területén Nemeskürty István tanár úr, Széchenyi-díjas és Kossuth-nagydíjas író, irodalom- és filmtörténész testesítette meg munkásságában egyik legjobban az igazságot és a szépséget, hiszen szépprózai igényességgel írta a tudományos műveit. Ezért váltak népszerűvé a történelmi munkái, amelyekben a tárgyi igazságot tudta egyesíteni a gyönyörű szépprózai stílusával. A névválasztással tisztelgünk a kadétiskolai múltat is magáénak tudó Nemeskürty István tanár úr öröksége, valamint az általa képviselt értékek előtt.
– Milyen szakokat fognak indítani, és mekkora hangsúlyt fektetnek a természettudományos tantárgyakat oktatók képzésére?
– Elsősorban a társadalomtudományi területre fókuszálunk, így alapvetően a magyar nyelv és irodalom, a történelem, az idegen nyelvek közül az angol és a német biztosan szerepelni fog az oktatási portfóliónkban. Hiány van szakemberekből és tanárokból a természettudományi területen, ezért a földrajz és az integrált természettudományok is megjelennek majd választható szakként, továbbá tervezzük az óvodapedagógus- és tanítóképzést is.