Mindössze néhány napja döntött a Karácsony Gergely-féle városvezetés a Budapesti Klímaügynökség létrehozásáról, az új intézmény irányítására felkért Ámon Ada máris egy olyan elképzeléssel állt elő, amely rendkívül nehéz helyzetbe hozná a budapesti autósok nagyobbik részét. Az energiapolitikai szakértő ugyanis arról beszélt egy podcastműsorban, hogy kitiltaná a főváros utcáiról a tíz évnél idősebb gépkocsikat.
Értelmetlen Karácsonyék terve az Autós Nagykoalíció elnöke szerint
Már csak azért is átgondolatlan és észszerűtlen a Karácsony Gergely vezette főváros elképzelése arról, hogy kitiltanák a tíz évnél régebbi autókat Budapestről, mert ezzel az ottani lakosok tömegei közlekedését lehetetlenítenék el – jelentette ki lapunknak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. A szakember egyebek mellett azt is hangsúlyozta, hogy nem elsősorban a gépjármű életkorán múlik, hogy mennyire szennyező, hanem a karbantartás és a használat mikéntjén. A napokban Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltje is bírálta Karácsonyék terveit.
Amellett, hogy ez a terv tömegek közlekedését lehetetlenítené, ezer sebből vérzik. – Eleve nem értelmezhető egy autót pusztán az életkorát alapul véve kizárni a forgalomból, hiszen ennél sokkal meghatározóbb a műszaki állapot.
Ha egy tizenvalahány éves autót folyamatosan hordtak tervszerű, megelőző karbantartásra és a műszaki állapota megfelelő, akkor akár egy néhány esztendős járműnél is alacsonyabb lehet a károsanyag-kibocsátása.
A jármű igénybevételének mértékén is sok múlik. Például sok olyan, viszonylag új autó van, amellyel néhány év alatt többször annyi utat tesznek meg, mint egy tízévesnél régebbivel – fejtette ki lapunk kérdésére Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
Szavai szerint az elmúlt évek tapasztalatai is arra intenek, hogy az említetthez hasonló elképzeléseket nem árt óvatosan kezelni, hiszen korábban felmerült a fokozottan szennyezőnek tekintett dízelautók betiltása, ám extrém esetben, erősen szmogosabb napokon előfordulhat, hogy a legmodernebb dízelmotorok jobb levegőt engednek ki annál, mint amit beszívnak. A szakember annak fényében is rendkívül alacsonynak nevezte a tízéves határt, hogy a magyar személygépkocsik átlagéletkora 16 év országosan.
– A főváros terveinek kivitelezésében az is komoly nehézséget okozna, hogy a személygépkocsik döntő többsége lízingelt, céges autó.
Ezeknek az autóknak a tulajdonosai pedig a különböző lízingcégek és flottakezelők, amelyek hiába vannak mondjuk Budapestre bejegyezve, ha a járműveket más városokban használják – mutatott rá Knezsik István. További problémaként említette: azt sem tudni, hogy Budapestnek pontosan mely részeiről tiltanák ki a tízévesnél régebbi járgányokat, ahogy az sem ismert, hogy miként, milyen módszerrel próbálnák kiszűrni a potenciális szabályszegéseket. – Mindez azt mutatja, hogy nem egy alaposan átgondolt elképzelésről van szó – tette hozzá.
A szakember szerint azonban bőven lenne mód a budapesti közlekedés javítására, a dugóhelyzet enyhítésére és a károsanyag-kibocsátás ezzel együttjáró csökkentésére.
– Nagyon jótékony hatása lenne például annak, ha a főváros főbb csomópontjain szenzorokkal látnák el a közlekedési lámpákat, hogy azok a tényleges forgalomnak megfelelően váltsanak – vetette fel Knezsik István.
Mint megírtuk, Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltje felháborítónak nevezte Karácsonyék tervezett intézkedését, miként azt is, hogy arról meg sem kérdezték az autósokat. – Tipikus balos tempó, átgondolatlan döntések, sötétzöld szempontok és tiltás – fogalmazott Szentkirályi Alexandra a téma kapcsán megosztott minapi Facebook-videójában. Tarlós István korábbi főpolgármester egykori helyettese arra is felhívta a figyelmet, hogy a Belügyminisztérium adatai szerint jelenleg 440 ezer tíz évnél idősebb autó jár a főváros utcáin, ami az összes budapesti gépkocsi 61 százaléka.
További Belföld híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezSzili Katalin: A magyaroknak „tartásos nemzetnek” kell lenniük
A miniszterelnöki főtanácsadó szerint a múltból meríthetünk erőt.
MSZP: újra egy elnök vezeti majd a pártot, október 19-én lesz tisztújítás
Az MSZP próbál megújulni, de nem sok életjelet mutat, sőt ismert arcok is végleg távozhatnak a pártból.
Borult ég, záporok – a hét végén változhat a borús idő
Egy országrészben még kell esőre számítani.
A pálinkafőzés igazi hungarikumnak számít
A magyar emberek számára a pálinkafőzés szinte szabadságjog, a nemzeti kultúra szerves része – jelentette ki Latorcai Csaba államtitkár.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Lánczi András: Na és mi van akkor, ha Magyar Péter csak egy egyszerű stróman?
"Aférfiúr (Mr. The Man) pártja évente 2 millió forintos rezsiáremelést akar minden magyar családnak"
Sírva intettek búcsút az Ázsia Expressznek Stohl Andrásék
Airbnb-szabályozás: máris sokkal több az eladó jó állapotú kislakás Terézvárosban
"Szégyen az egykori sportnemzetre" – dühében kipakolt az olimpiák hőse
A Schaefflert is elérte az elbocsátási hullám
Pulai András szilánkokra törte Magyar Péter meséjét
PL: Wolverhampton–Liverpool
Még egy holdja lesz a Földnek
Lionel Messi magyar futballistát ajándékozott meg életre szóló emlékkel
Svájc támogatja a kínai-brazil béketervet
Medvék bukkantak fel egy közkedvelt magyarországi kirándulóhelyen
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezSzili Katalin: A magyaroknak „tartásos nemzetnek” kell lenniük
A miniszterelnöki főtanácsadó szerint a múltból meríthetünk erőt.
MSZP: újra egy elnök vezeti majd a pártot, október 19-én lesz tisztújítás
Az MSZP próbál megújulni, de nem sok életjelet mutat, sőt ismert arcok is végleg távozhatnak a pártból.
Borult ég, záporok – a hét végén változhat a borús idő
Egy országrészben még kell esőre számítani.
A pálinkafőzés igazi hungarikumnak számít
A magyar emberek számára a pálinkafőzés szinte szabadságjog, a nemzeti kultúra szerves része – jelentette ki Latorcai Csaba államtitkár.