Mindössze néhány napja döntött a Karácsony Gergely-féle városvezetés a Budapesti Klímaügynökség létrehozásáról, az új intézmény irányítására felkért Ámon Ada máris egy olyan elképzeléssel állt elő, amely rendkívül nehéz helyzetbe hozná a budapesti autósok nagyobbik részét. Az energiapolitikai szakértő ugyanis arról beszélt egy podcastműsorban, hogy kitiltaná a főváros utcáiról a tíz évnél idősebb gépkocsikat.
Értelmetlen Karácsonyék terve az Autós Nagykoalíció elnöke szerint
Már csak azért is átgondolatlan és észszerűtlen a Karácsony Gergely vezette főváros elképzelése arról, hogy kitiltanák a tíz évnél régebbi autókat Budapestről, mert ezzel az ottani lakosok tömegei közlekedését lehetetlenítenék el – jelentette ki lapunknak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. A szakember egyebek mellett azt is hangsúlyozta, hogy nem elsősorban a gépjármű életkorán múlik, hogy mennyire szennyező, hanem a karbantartás és a használat mikéntjén. A napokban Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltje is bírálta Karácsonyék terveit.

Amellett, hogy ez a terv tömegek közlekedését lehetetlenítené, ezer sebből vérzik. – Eleve nem értelmezhető egy autót pusztán az életkorát alapul véve kizárni a forgalomból, hiszen ennél sokkal meghatározóbb a műszaki állapot.
Ha egy tizenvalahány éves autót folyamatosan hordtak tervszerű, megelőző karbantartásra és a műszaki állapota megfelelő, akkor akár egy néhány esztendős járműnél is alacsonyabb lehet a károsanyag-kibocsátása.
A jármű igénybevételének mértékén is sok múlik. Például sok olyan, viszonylag új autó van, amellyel néhány év alatt többször annyi utat tesznek meg, mint egy tízévesnél régebbivel – fejtette ki lapunk kérdésére Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
Szavai szerint az elmúlt évek tapasztalatai is arra intenek, hogy az említetthez hasonló elképzeléseket nem árt óvatosan kezelni, hiszen korábban felmerült a fokozottan szennyezőnek tekintett dízelautók betiltása, ám extrém esetben, erősen szmogosabb napokon előfordulhat, hogy a legmodernebb dízelmotorok jobb levegőt engednek ki annál, mint amit beszívnak. A szakember annak fényében is rendkívül alacsonynak nevezte a tízéves határt, hogy a magyar személygépkocsik átlagéletkora 16 év országosan.
– A főváros terveinek kivitelezésében az is komoly nehézséget okozna, hogy a személygépkocsik döntő többsége lízingelt, céges autó.
Ezeknek az autóknak a tulajdonosai pedig a különböző lízingcégek és flottakezelők, amelyek hiába vannak mondjuk Budapestre bejegyezve, ha a járműveket más városokban használják – mutatott rá Knezsik István. További problémaként említette: azt sem tudni, hogy Budapestnek pontosan mely részeiről tiltanák ki a tízévesnél régebbi járgányokat, ahogy az sem ismert, hogy miként, milyen módszerrel próbálnák kiszűrni a potenciális szabályszegéseket. – Mindez azt mutatja, hogy nem egy alaposan átgondolt elképzelésről van szó – tette hozzá.
A szakember szerint azonban bőven lenne mód a budapesti közlekedés javítására, a dugóhelyzet enyhítésére és a károsanyag-kibocsátás ezzel együttjáró csökkentésére.
– Nagyon jótékony hatása lenne például annak, ha a főváros főbb csomópontjain szenzorokkal látnák el a közlekedési lámpákat, hogy azok a tényleges forgalomnak megfelelően váltsanak – vetette fel Knezsik István.
Mint megírtuk, Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltje felháborítónak nevezte Karácsonyék tervezett intézkedését, miként azt is, hogy arról meg sem kérdezték az autósokat. – Tipikus balos tempó, átgondolatlan döntések, sötétzöld szempontok és tiltás – fogalmazott Szentkirályi Alexandra a téma kapcsán megosztott minapi Facebook-videójában. Tarlós István korábbi főpolgármester egykori helyettese arra is felhívta a figyelmet, hogy a Belügyminisztérium adatai szerint jelenleg 440 ezer tíz évnél idősebb autó jár a főváros utcáin, ami az összes budapesti gépkocsi 61 százaléka.
További Belföld híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Ruszin-Szendi Romulusz már nem mellébeszél, hanem inkább elmenekül a kérdések elől + videó
Magyar Péter embere nem akart szembesülni a számára kínos kérdésekkel.

Szabó Bálint is feltűnt a szentendrei Lázárinfón
Vitályos Eszterhez került végül a híres trombita.

Műemlékké nyilvánítanák a hegyvidéki turulszobrot
Korábban már elcsendesedett a vita a turul körül, konszenzus született az ügyben.

Lázár János: Magyar fegyver, magyar katona, magyar kockázat
Lázár szerint Brüsszel tervének súlyos következményei lehetnek.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Kemény üzenetet küldött Gyurcsány volt felesége, szorul a hurok Magyar körül

Már nem hiányzik Doncic Dallasban, az NBA új szupertehetsége LeBron James ellen is bizonyított

„Kár érte, fantasztikus játékos” – eldőlt Kerkez Milos sorsa

A DK-ból kizárt Leel-Őssy Gábor megalapította a Duna Pártot + videó

Egy ország kap most a szívéhez: Kulcsár Edina megtette a szívszorító bejelentést Amaráról

XIV. Leó: kiderült, így győzte le Erdő Pétert Prevost bíboros – ezen múlt, hogy nem magyar az új pápa

Ukrajna csak egyvalakivel hajlandó tárgyalni

Jégkorong-vb: Kazahsztán–Magyarország

Szoboszlai is feltűnik egy fotón a Liverpool játékosainak titokzatos dubaji nyaralásán

Ezért válik el Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára

Szoboszlai kihúzta a gyufát a Liverpool-szurkolóknál: „Ehhez még nincs joga”

Horn Gábor szavai a szakadékba lökhetik Magyar Pétert
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Ruszin-Szendi Romulusz már nem mellébeszél, hanem inkább elmenekül a kérdések elől + videó
Magyar Péter embere nem akart szembesülni a számára kínos kérdésekkel.

Szabó Bálint is feltűnt a szentendrei Lázárinfón
Vitályos Eszterhez került végül a híres trombita.

Műemlékké nyilvánítanák a hegyvidéki turulszobrot
Korábban már elcsendesedett a vita a turul körül, konszenzus született az ügyben.

Lázár János: Magyar fegyver, magyar katona, magyar kockázat
Lázár szerint Brüsszel tervének súlyos következményei lehetnek.