Platformizálódott a magyar kommunikációs tér, így napjainkban nehezen érvényesülhetnek azok a piaci vagy közéleti szereplők, amelyek nincsenek jelen a közösségi médiában – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült kutatásból.
A médiahatóság aktuális tanulmánya a háromszáz legnépszerűbb hazai Facebook-oldal mintegy hárommillió, 2021 és 2024 között született posztját vette górcső alá.
Ezek közül a legtöbb lájkot és egyéb reakciót a sporthírek váltották ki, a legtöbb komment a politikai témájú bejegyzésekhez érkezett, míg a legtöbb megosztást a receptek érték el.
A legnépszerűbb posztok a mindennapi élethez kapcsolódó mémek, az életről és halálról szóló nagy bejelentések, a celebekről, sportolókról, zenészekről szóló hírek, a gyors és egyszerű receptek, a megható történetek, az idézetek és az ezoterikus tartalmak voltak.
Az, hogy hány emberhez jut el egy-egy bejegyzés, szorosan összefügg azzal, hogy egyébként milyen gyakran posztol az adott oldal: az online hírportálok felületei például jellemzően óránként több bejegyzést is közzétesznek, ezek azonban kevésbé mozgatják meg a felhasználókat. Ezzel szemben a ritkábban, napi egy-két alkalommal posztoló közéleti személyiségek bejegyzései sokakat képesek megszólítani.
A Facebook kimondott és burkolt elvárásai egyaránt meghatározzák, hogy a tartalomgyártók mit, mikor és milyen mennyiségben állítanak elő.
A platform például kimondottan, szabályzatában lefektetve tiltja a felnőtt tartalmak közzétételét, míg a burkolt elvárásait leginkább az algoritmusok preferenciái határozzák meg, ezek azonban csak gyakorlati úton tapasztalhatók. A tartalomgyártóknak tehát muszáj a posztjaikat a Facebook elvárásaihoz és ízléséhez igazítaniuk, máskülönben láthatatlanná válhatnak a felhasználóknak.
Az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) lehetővé teszi, hogy megértsük és finomhangoljuk, mit és hogyan mutat nekünk a platform.
Lehetőségünk nyílt például néhány kattintással beállítani, hogy az algoritmikus válogatás helyett időrendi sorrendben lássuk a posztokat, csökkentve a kitettségünket a Facebook algoritmusainak.
Ennek ellenére a tartalomgyártóknak továbbra is érdemes figyelembe venniük a platform preferenciáit, hiszen a felhasználók nem álltak át tömegesen az időrendi sorba rendezett hírfolyamra.