A múlt héten elkezdődött az új tanév, és ez alkalomból nem árt felidézni: egy hazai felmérés szerint az 5–8. osztályosok kétharmadát bántalmazták már fizikailag, verbálisan vagy virtuálisan az iskolában, tíz diákból egy hetente többször is bántalmazást szenved el a kortársaitól.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) 2015-ös kutatása azt mutatta, hogy a diákok közül mindössze minden harmadik kerüli el az iskolai erőszakot, 36,7 százalékukat egyszer-kétszer, 16 százalékukat néhányszor, 5 százalékukat hetente zaklatják. Az erőszakos megnyilvánulások között szerepel a verés, a lökdösés, a kényszerítés, a fogdosás, illetve a személyes holmi, a pénz elvétele. De a gyerekek erőszakként élik meg a kirekesztést, a lejáratást, a pletyka és hazugság terjesztését, a megaláztatást, valamint a virtuális térben zajló zaklatást is.
Az angol kifejezés nyomán bullyingnak is nevezett iskolai kegyetlenkedés egy 2017-ben közzétett amerikai kutatás szerint sokkal súlyosabb és gyakoribb az általános, mint a középiskolákban. A Science Daily online tudományos lapban publikált vizsgálat azt találta, hogy a diákok 24 százaléka van, illetve volt állandó zaklatásnak kitéve, ami miatt romlott az iskolai teljesítménye, hiszen nem szeretett iskolába járni és kevésbé bízott saját tudásában is.
Az amerikai kutatók rámutattak: az esetek száma ritkul ugyan az évek során, de sokaknak akár egész életükre kihatnak majd az iskolai éveik alatt elszenvedett traumák: a bántalmazottak önértékelése általában később is alacsony, ami negatív hatással van egész életükre, kapcsolataikra, munkájukra.
Az iskolai zaklatások témájával az 1970-es óta foglalkoznak behatóbban társadalomtudósok, elsősorban pszichológusok. A témának itthon mások mellett Berta Renáta és Dombi Edina szentelt önálló kutatást. A Szegedi Tudományegyetem Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszékén, 12–14 évesek bevonásával készült tanulmányukban megállapították: a fizikai agresszió inkább a fiúkra jellemző, míg a lányoknál az indirekt, burkolt módszerek a tipikusak.