Két hónappal ezelőtt kezdődött az Egri Törvényszéken az a kártérítési per, amit 63 gyöngyöspatai cigány diák indított a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) ellen, hogy az állami szerv megtérítse a szegregált oktatásból származó hátrányukat. Mint ismert, a Kúria 2015 márciusában az Esély a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) által indított perben mondta ki, hogy a gyöngyöspatai roma diákokat jogellenesen különítették el nem roma társaiktól, és a szegregáció miatt alacsonyabb minőségű oktatást kaptak. Jelenleg az ügy ott tart, hogy profitorientált jogi cégek és szervezetek vállalták, hogy ingyen képviselik – nyertes per esetén az őket megillető összeget is az érintett gyerekeknek felajánlva – az ügyet, és ha kell, akár Strasbourgig is elmennek. A jogsértés megállapítása ellenére egészen mostanáig semmilyen következménye nem volt az esetnek.
A gyöngyöspatai ügy korántsem egyedi Magyarországon, a romák szándékos szegregációja nagyon is létezik – mondta el az MNO-nak Daróczi Gábor, a CFCF elnöke. Statisztikai adatok „természetesen” nincsenek, de a kutatások egészen pontosan tükrözik az országos trendeket. Egy 2010-ben készített tanulmány szerint például Heves megyében az enyhén értelmi fogyatékosnak minősített és erre hivatkozva elkülönített gyerekek 98 százaléka cigány. Ekkora hányad pedig nem indokolt, sem a kutatási adatok, sem a nagy számok törvénye, sem a „józan, paraszti” logika nem támasztja alá. Az alapítvány számításai szerint Magyarországon a roma gyerekek háromnegyede jár olyan iskolába, ahol az osztályban vagy akár az egész iskolában már ők vannak többségben, ennek oka pedig nem a lakhely szerint történő etnikai alapú elkülönülés, az érintett gyerekek mindössze ötöde-hatoda magyarázható települési szegregációval.
A romák iskolai elválasztása rendszerszintű probléma, és több évtizedes, szisztematikus gyakorlat a magyar közoktatásban, amely ellen a kormányzat nem lép fel hatékony eszközökkel, annak ellenére, hogy erre több nemzetközi egyezmény is kötelezi – ezt már Szendrey Orsolya, az Európai Roma Jogok Központjának (ERRC) szakértője mondta el. Akadémiai kutatások és szakértői vélemények egybehangzóan alátámasztják, hogy az utóbbi évek oktatáspolitikai döntései nyomán rosszabb lett a helyzet. Holott egyes 2003 után elindult kormányzati lépések következtében átmenetileg enyhült a szegregáció. Ráadásul