Cigányok hátrányban: tombol a szegregáció

A roma gyerekek közel háromnegyede jár olyan iskolába, ahol már ők vannak többségben.

Konopás Noémi
2016. 04. 27. 15:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két hónappal ezelőtt kezdődött az Egri Törvényszéken az a kártérítési per, amit 63 gyöngyöspatai cigány diák indított a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) ellen, hogy az állami szerv megtérítse a szegregált oktatásból származó hátrányukat. Mint ismert, a Kúria 2015 márciusában az Esély a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) által indított perben mondta ki, hogy a gyöngyöspatai roma diákokat jogellenesen különítették el nem roma társaiktól, és a szegregáció miatt alacsonyabb minőségű oktatást kaptak. Jelenleg az ügy ott tart, hogy profitorientált jogi cégek és szervezetek vállalták, hogy ingyen képviselik – nyertes per esetén az őket megillető összeget is az érintett gyerekeknek felajánlva – az ügyet, és ha kell, akár Strasbourgig is elmennek. A jogsértés megállapítása ellenére egészen mostanáig semmilyen következménye nem volt az esetnek.

A gyöngyöspatai ügy korántsem egyedi Magyarországon, a romák szándékos szegregációja nagyon is létezik – mondta el az MNO-nak Daróczi Gábor, a CFCF elnöke. Statisztikai adatok „természetesen” nincsenek, de a kutatások egészen pontosan tükrözik az országos trendeket. Egy 2010-ben készített tanulmány szerint például Heves megyében az enyhén értelmi fogyatékosnak minősített és erre hivatkozva elkülönített gyerekek 98 százaléka cigány. Ekkora hányad pedig nem indokolt, sem a kutatási adatok, sem a nagy számok törvénye, sem a „józan, paraszti” logika nem támasztja alá. Az alapítvány számításai szerint Magyarországon a roma gyerekek háromnegyede jár olyan iskolába, ahol az osztályban vagy akár az egész iskolában már ők vannak többségben, ennek oka pedig nem a lakhely szerint történő etnikai alapú elkülönülés, az érintett gyerekek mindössze ötöde-hatoda magyarázható települési szegregációval.

A romák iskolai elválasztása rendszerszintű probléma, és több évtizedes, szisztematikus gyakorlat a magyar közoktatásban, amely ellen a kormányzat nem lép fel hatékony eszközökkel, annak ellenére, hogy erre több nemzetközi egyezmény is kötelezi – ezt már Szendrey Orsolya, az Európai Roma Jogok Központjának (ERRC) szakértője mondta el. Akadémiai kutatások és szakértői vélemények egybehangzóan alátámasztják, hogy az utóbbi évek oktatáspolitikai döntései nyomán rosszabb lett a helyzet. Holott egyes 2003 után elindult kormányzati lépések következtében átmenetileg enyhült a szegregáció. Ráadásul

a szegregáció nem csak a cigányok által nagyobb arányban lakott, elszegényedő kistérségekben van jelen

– ahogy arra rendszerint hivatkoznak a tendenciával szemben tehetetlennek mutatkozó, magukat mentegető döntéshozók –, hanem akár megyei jogú városokban és egyes fővárosi kerületekben is, ami sehogyan nem indokolható a területi elkülönülés problémájával.

Legalább tíz-tizenkétféle okra hivatkozva különítik el a roma származású gyerekeket nem roma társaiktól – emelte ki Daróczi. Ezek közül a legkárosabb, amikor enyhe fokban értelmi fogyatékossá minősítik őket a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma szakmai irányítása alá tartozó és jellemzően a megyei közgyűlések által fenntartott tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok, sok esetben akkor is, amikor az nem lenne indokolt. Ez talán a szegregáció létező legsúlyosabb fajtája, egyrészt mert már kisgyerekkorban olyan stigmát kapnak a tanulók, ami egész életükben elkíséri őket, másrészt mert a kelleténél alacsonyabb minőségű oktatásban részesülnek. Ez pedig nyilván erősen korlátozni fogja továbbtanulási, majd munkavállalási képességüket is, tehát lehetőséget sem kapnak a felnőttkori boldogulásra.

Másik bevett gyakorlat, amikor a fenntartók szándékosan úgy alakítják ki az iskolák beiratkozási körzethatárait, hogy az egyik helyre csak hátrányos és halmozottan hátrányos, valamint roma nebulók kerüljenek, míg a másikba a nem romák. Általános tapasztalat az is, hogy az egyházi intézmények felszívják a helyi „elitet”, amire az állami iskolák gyakran az osztályaik közötti különbségtétellel reagálnak.

A cigányok elkülönítése elleni küzdelem decentralizált iskolarendszerben az önkormányzati és egyházi, illetve más intézményfenntartók együttműködése nélkül nem lehet sikeres – mutat rá Szendrey. Az államosított szisztémában viszont hatékonyabb eszközök léteznek a probléma ellen, politikai akarat azonban nincs. A roma gyerekek úgynevezett felzárkóztató oktatását legitimizáló kormányzati kommunikáció és az annak nyomán született jogszabály sajnos éppen erre világít rá – véli a szakember.

A 2013-as centralizáció elvileg az iskolák közötti óriási különbségek csökkentését és az esélyegyenlőség javítását szolgálta volna. Szendrey szerint azonban valójában

nem történtek olyan oktatásirányítási lépések, amelyek a szegregáció felszámolását célozták volna.

Ellenkezőleg: a jogi környezet felpuhítására tett lépések, az oktatási integrációt megvalósító iskolák finanszírozásának elvonása, a szakmai támogató programok kiüresítése, eltűnése és az egyházi fenntartású intézmények térnyerésével az iskolai szelekció erősödése a roma gyerekek szegregációját növeli országszerte.

Annak ismeretében ugyanis, hogy egy 2006-os tanulmány szerint fejenként akár 70 ezer euróval (21,7 millió forint – egész életre vetítve) kellene kevesebbet költenie a magyar államnak, ha egy cigánygyerek érettségit szerezne, különösen sürgető lehetne az állam számára a probléma mielőbbi orvoslása. Ez az összeg ugyanis nem menne el többek között börtönök fenntartására, vagy a szegények esetén gyakrabban előforduló betegségek kezelésére, illetve szociális juttatásokra, miközben drasztikusan emelkedne az érintettek által befizetett különböző adók mértéke.

Hiába a hazai bíróságokon legfelső szinten született számos bírói ítélet ami megállapítja a szegregációt és kötelezi az érintett iskolákat és fenntartójukat a jogsértő elkülönítés felszámolására, nincs hatékony jogorvoslat, és a rendszerszintű diszkrimináció tovább folytatódik az országban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.