Folyamatosan bővül a környezettudatos iskolák száma, az elmúlt tanévben már több mint ezer intézmény viselhette országszerte az Ökoiskola címet – derül ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma adataiból. A szaktárca szerint tavaly 102 új iskola lépett be a nemzetközileg is egyedülálló hálózatba, ebből 56 az Örökös Ökoiskola címet nyerte el. Utóbbi elismerés annak az intézménynek jár, amelyik többször is sikeresen pályázott, és legalább hat éven át ökoiskolaként működött.
Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és -fejlesztő Intézetének tájékoztatója szerint a 2000-ben elindított programnak köszönhetően tavaly már a diákok 28 százaléka tanult, illetve a pedagógusok 29 százaléka dolgozott olyan intézményben, ahol a mindennapok részévé tették a fenntarthatóságra nevelést. Az intézet pedagógus-továbbképzéseket is szervez a témában, továbbá szakértői segítséget is nyújt a pályázattal kapcsolatos kritériumok teljesítéséhez.
– 2018 tavaszán adtuk be a pályázatot, így az idei volt az első tanévünk, amikor birtokoltuk az Ökoiskola címet, de számos környezettudatos intézkedésünk, például a szelektív hulladékgyűjtés már hosszú évekre nyúlik vissza. Ökomunkatervben rögzítjük, hogy a tanórai és a szabadidős foglalkozásokban hogyan jelenik meg a környezettudatosság, a programokat pedig egy diákokból és pedagógusokból álló ökomunkacsoport szervezi. Rendszeresek iskolánkban a fenntarthatósági témanapok, emellett papírgyűjtést, műanyaggyűjtést és használtruha-gyűjtést is szoktunk szervezni. Számos hulladéktároló edényt vagy éppen a komposztálót is a diákok maguk készítették el – sorolta a példákat lapunknak Bánkiné Kiss Anikó, a XVI. kerületi Móra Ferenc Általános Iskola intézményvezetője.

Fotó: Havran Zoltán
Mint mondta, több szervezettel is együttműködnek, rendszeresen szerveznek például csoportos látogatásokat a helyi szennyvíztisztítóba, a kerületi kertbarát kör jóvoltából pedig a növénygondozást, kertépítést is megtanítják a diákoknak. – A fenntarthatóság témájához kötődő világnapokra mindig egész napos programokkal készülünk. Az állatok világnapjára például legutóbb a tanulók behozhatták saját háziállataikat. A diákok előadásokat tartottak arról, ki hogyan gondozza a kedvencét, és mit kell tudni arról az állatfajról. A program nagy sikert aratott a gyerekek körében. De említhetném az újrahasznosításra ösztönző törekvéseinket, amelynek egyik legizgalmasabb projektje a Sulizsák program. Ez arról szól, hogy a tanulók használt ruhadarabokat gyűjtenek és hoznak be az iskolába, majd azokat átalakítjuk, és divatbemutatót rendezünk, ahol a tanulók felvonulnak az újjáalkotott kreációkban. Egy-egy ilyen élmény kiváló szórakozás a diákoknak, és persze nevelési szempontból is sokkal többet ér, mintha az órán magyarázna nekik a pedagógus a környezetvédelem vagy az újrahasznosítás fontosságáról.