– Az egyetemi évnyitó kapcsán mint a felsőoktatásért is felelős miniszterrel beszélgetünk. Hogy látja, nem lett túl magas mára a felsőoktatásban tanulók száma?
– Először is kezdjük azzal, hogy az első negyedévben 5,3 százalékkal nőtt a GDP, így az év első hat hónapjában 5,1 százalékkal bővült a gazdaság az előző év azonos időszakához képest. Évről évre egyre többet, 2010-hez képest 660 milliárd forinttal költünk többet oktatásra, mint előtte. Az egyetemek finanszírozása és működése a kancellária-rendszernek köszönhetően stabil, jelenleg 240 milliárd forintos tartalékaik vannak. Márpedig azt, hogy mi számít soknak, az ország gazdasági és társadalomszerkezete, továbbá annak eredményessége határozza meg. Az EU azt a célt tűzte ki, hogy a tagállamokban a 28 és 34 éves korosztályban negyven százalék rendelkezzen felsőoktatási diplomával. Nálunk most több mint 31 százalék diplomás ebben a korosztályban. Lengyelországban magasabb az arány, mint Németországban, de mégsem mondaná senki, hogy a lengyel társadalom előrébb tart, mint a német. Az egyetemi végzettség annak az ipari, technológiai környezetnek a működtetéséhez szükséges, ami az adott országot jellemzi. Magyarországon egyre magasabb a high-tech beruházások aránya, és ezt az infrastruktúrát a hazai egyetemeken végzett szakemberek működtetik. Lengyelországban a high-tech aránya a gazdaságban húsz százalék, nálunk pedig nyolcvan. Magyarországon nincs diplomás-munkanélküliség, és még a németeket is megelőzzük ezzel a teljesítménnyel. Úgy tűnik tehát, hogy mi a jelenlegi aránnyal megfelelően tudjuk működtetni a gazdaságunkat.
– A bolognai rendszer bevezetése sokak szerint ártott a felsőoktatás színvonalának. Igaz ez?
– Volt egy politikai döntés arról, hogy be kell vezetni a bolognai rendszert azért, hogy a kétszintű európai oktatási rendszerrel kompatibilis szisztéma jöjjön létre. Mi is a három plusz két éves megoldást indítottuk be, pedig nálunk főiskolák és egyetemek voltak korábban, és így mindkét típusú intézményt belekényszerítettük egy tőle idegen rendszerbe. Az egyetemek megpróbálták a három évbe belezsúfolni azt, amit előtte öt évig tanítottak, a főiskolákat meg arra kényszerítettük, hogy váljanak olyanná, mint az egyetemek, és rávettük őket, hogy a négy évből hármat csináljanak, de utána azt is mondtuk, hogy a maradék két évben oktassanak mesterképzésen is. Ezzel a rendszerrel küzdünk most. Semmiképpen sem szabad viszont feladnunk a bolognai rendszert, mert részei vagyunk az európai felsőoktatási környezetnek, mindazonáltal széles körben és őszintén kell beszélni a tapasztalatokról, hiszen kellő idő telt el a bevezetése óta. A tudományegyetemek és az alkalmazott tudományok egyetemei közötti különbségeket is jobban figyelembe kellene venni. Minden egyetemnek a maga feladatához kell szabni a képzéseit. Az a célunk, hogy a magyar fiatalok jobb, versenyképesebb egyetemeken tanuljanak, értékes diplomát kapjanak, amivel megállják helyüket az életben és a munkaerőpiacon.