Minden év tavaszán családok ezreinek okoz fejtörést az iskolaválasztás. A kérdés nemcsak az, melyik intézménybe írassák a gyermeküket, hanem sokszor az is, a gyermek készen áll-e egyáltalán az első osztály megkezdésére.
Ahhoz, hogy az óvodai környezethez képest szigorúbb rendszerben megállják a helyüket a kicsik, mindenképp iskolaérettnek kell lenniük, ám ez nem következik be varázsütésre hatéves korban. Jó, ha az érintettek tudják, a beiratkozás szükség esetén egy tanévvel eltolható.

Fotó: Kurucz Árpád
– Jogszabály szerint az a gyermek, aki az adott év augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét, tanköteles korú. Arról, hogy elkezdi-e az iskolát, az óvoda vezetője önállóan dönt, a szülővel és az óvodapedagógussal való egyeztetés után.
Ha az álláspontok eltérők, akkor az illetékes pedagógiai szakszolgálatnál szakértői bizottsági vizsgálatot kell kezdeményezni, és ez a döntés lesz a mérvadó – magyarázza lapunknak Tompa Gyöngyvér gyermekpszichológus, a Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Hatvani Tagintézményének vezetője.
Elmondása szerint gyakran találkoznak azzal, hogy a szülők a még éretlen óvodásokat szeretnék iskolába vinni, pedig a siettetés a gyermeknek és a szülőnek is megterhelő.
– A szülők gyakran egyetlen szempontot mérlegelnek, leginkább azt, hogy elég okos-e a gyermekük, de előfordulhat, hogy a jó eszű, akár már olvasni-írni is tudó gyermek egy kortárs közösségben visszahúzódik, feladathelyzetben elsírja magát, nem mer megszólalni vagy az izgalomtól fáj a hasa, nem akar enni.
Ilyen esetben javasolt a további egy év óvodai nevelés, amit nem szabad kudarcként megélni. Kulcsfontosságú, hogy a gyermek érezze jól magát. Ha nagyon izgul, ha a büntetéstől vagy akár a piros pont, a jutalom elmaradásától fél, akkor nem tud a képességei szerint teljesíteni – fogalmazott a szakember, hozzátéve: kutatások igazolják, hogy biztonságos érzelmi környezetben jobb eredmény elérésére vagyunk képesek.
Az iskolaérettségi vizsgálat egy komplex eljárás, amely egyszerre nézi a testi, szociális, értelmi és érzelmi érettségét. – A tapasztalatok szerint gyakori probléma a szabályokhoz való alkalmazkodás hiánya. Ezért fontos, hogy az óvodában és otthon is legyen napirend. Előfordul az aktivitás hiánya, a mozgás összerendezetlensége is.