Még egy utolsó szippantás az aluljáróban Budapestből. Jól megfér egymás mellett a Nyugati pályaudvar alatt a szexshop, a játszóház és a kebabos méteres reklámposztere.
A felszínen, az Eiffel tervezte épületben az induló vonatok táblájánál – minő választék: személy, zónázó, sebes, gyorsított – semmi sem utal arra, hogy melyik állhat meg Ferihegynél, csupán a Nyíregyházára tartó IC-nél írták oda, hogy „Airport”. A személypénztárnál 700 forintért váltok jegyet, majd irány a kies helyről futó tizenhetedik vágány, mert néhány perc múlva indul az Üllő–Monor szakaszon közlekedő személyvonat.
A kocsik szinte konganak az ürességtől, az egyikben kapucniját a fejére húzva alszik valaki. Az ablakokat vagy nagyon régen tisztították, vagy sivatagi homokot égetett bele a tavaly nyári napfény.

Fotó: Teknős Miklós
A plüsshuzatos ülések tiszták, a földön viszont több helyen már felszáradt folyadék sötét nyomai. Az órám 8.38-at mutat, amikor menetrendszerűen kifutunk a Nyugatiból.
Már öten-hatan ülünk a mi kocsinkban, mosolygós kalauz vizsgálja jegyünket. Lehúzom az ablakot, hogy végre kilássak, ám a látvány elborzaszt: mindenhol szemét. A lila műanyag kádtól a vécécsészéig, az ágybetétrugóig van itt minden, amit az elsuhanó vonat látni enged. A vasúti síneket a várostól elválasztó kerítésen beöntik a sínekhez az emberek a szemetüket, kupacokban áll a lomtalanítások, lakásfelújítások mellékterméke. A vaspálya megkerüli a Városligetet, majd egy ideig a Hungária körút ívét követi, a Kerepesi útnál eltávolodik attól, és a szemetes Zuglóban, majd a szemetes Kőbányán fut tovább. A gyógyszergyár túloldalán a sínek mellett hajléktalanok házai látszanak.
Harminc perc múlva a ferihegyi vasúti megállónál nyolc-tíz ember száll le a reggeli vonatról. Talán hárman lehetnek turisták, kettőjükön hátizsák, a harmadik óriási bőröndöt húz maga után. Százegy lépcsőn kell felhúznia, hogy eljusson az Üllői úti 200E autóbusz megállójához, ugyanis egyik lift sem működik. A legelső ajtaján MÁV-emblémával ellátott tájékoztató: „A lift üzemen kívül helyezve.” Ugyanez olvasható a másik két liften is. Úgy látszik, nem volt rájuk igény.