Olasz módra – Kilencven éves a Pininfarina

Egy olasz családi vállalkozás története a kezdeti technikáktól a klasszikussá nemesedett formákig.

null

A Pininnek, olasz nyelven Öcsinek becézett Battista már huszonéves korában irigylésre méltó utat járt be.

Az alapító, Battista Farina és fia, Sergio. Fotó: Autó-Motor/Archív

A családi vállalkozás története az autózás hőskorában kezdődött, amikor a 12 éves Battista Farina a bátyja, Giovanni műhelyében dolgozott, és arra vágyott, hogy saját céget alapítson. A Pininnek, olaszul Öcsinek becézett Battista már huszonéves korában irigylésre méltó utat járt be.

Enzo Ferrari (balra) és Sergio Pininfarina első közös, szériagyártású autója az 1955-ös Ferrari 250 GT volt.
Fotó: Autó-Motor/Archív

1920-ban meglátogatta Henry Fordot, aki állást ajánlott neki, ő azonban hazatért és családot alapított, majd rendszeresen versenyzett saját autójával, mellyel nem csak győzött, hanem az Aosta-Gran San Bernardo futamon 11 éven át érvényes rekordot állított fel. Jó kapcsolatot épített ki autóipari szakemberekkel, többek között Vincenzo Lanciával, aki az álmát is segített valóra váltani. 1928-ban a Stabilimenti Farinát hátrahagyva létrehozta saját karosszériaépítő vállalkozását, a Carrozzeria Pinin Farinát, ebben Lancián kívül családja és felesége is támogatta.

Torinói műhelye az első évben 50 autóhoz készített felépítményt, ami jó kezdetnek számított, így 1930-ban vállalattá minősítette át, ezzel megalapította a mai cég korabeli megfelelőjét, a Societá anonima Carrozzeria Pinin Farinát.

Sergio Pininfarina és Renzo Carli a Fiat 130 Coupé mellett 1972-ben. Fotó: Autó-Motor/Archív

Első hivatalos munkáját természetesen a Lancia számára készítette, a Dilambdát az 1931-es Concours d’Elegance at Villa d’Este rendezvényen leplezték le. Hírnevét is barátjának köszönhette, hiszen a mára szinte elfeledett autómárka egykor forradalmi újításairól volt híres. Többek között az önhordó karosszéria is a Lancia nevéhez fűződik, így a Pinin Farina lehetett az első karosszériaépítő cég, amely önhordó konstrukciót tervezett, miközben az alváz eltűnésével párhuzamosan a legtöbben a klasszikus manufaktúrák megszűnésére számítottak.

A Ferrari aranykorának csaknem minden modellje a Pininfarina tervezőinek nevéhez fűződik. A képen Sergio az 1984-es Testarossával pózol. Fotó: Autó-Motor/Archív

Hamarosan az akkoriban még független Alfa Romeo, a Fiat, a Cadillac és a Hispano-Suiza is az ügyfele lett, a háború kitöréséig tucatnyi, műalkotásnak is tekinthető típus formavilágát álmodta meg. 1939-ben az egyre keresettebbé váló műhely 400 alkalmazottja havonta 150 karosszériát szállított le.

Leonardo Fioravanti eredetileg a brit BMC-nek szánta az 1967-es Berlina Aerodinamica tanulmányt, amely a Pininfarina kihagyásával végül a Citroën GS és CX mellett sok modern autó formatervét ihlette. Fotó: Autó-Motor/Archív

A cikk folytatásáért és azért, hogy megtudja, hogyan jutott el az olasz családi vállalkozás a klasszikussá nemesedett formákig, látogasson el az Autó-Motor oldalára!

A tisztaság ára – dízel vagy elektromos? Korábbi cikkünkben arról írtunk, mennyibe kerül egy akkumulátoros-elektromos dízel motorral felszerelt furgon kiváltása?

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.