időjárás 1°C Vilma 2021. December 5.
logo

Az újabb nyersanyag-hiány leállást hozhat a világ autóiparában

Forrás: Autó-Motor
2021.10.20. 19:11

Kína szállítja a világ magnéziumának 85%-át – a gyártókapacitás jelentős részét áramtakarékosság miatt leállították.

A félvezetőhiány jelentős lassulást okozott a világ autógyártásában, és most egy, még ennél is komolyabb hatású nyersanyag-hiányra figyelmeztetnek az elemzők - írja az Autó-Motor magazin.

 

A magnéziumot nem önmagában, hanem jellemzően alumínium ötvözőanyagaként használják az autóiparban gyakorlatilag mindenre – karosszériaelem, motorblokk, futóműalkatrészek, felnik, satöbbi –, nincs autó alumínium nélkül. Magnézium nélkül pedig nincs alumínium, és a dolog jelen állása szerint decemberre elfogyhatnak a magnéziumkészletek – figyelmeztet a Barclays elemzője.  A magnézium-világpiac 85%-át Kína látja el, az energiaintenzív folyamat áldozatául esett az ország energiaválságának, azaz központilag leállították az ipar működését, hogy a lakosság energiaellátását biztosítani tudják. A magnéziumipar központja Yulin városa, az 50 magnéziumöntödéből 35-öt leállítottak, a fennmaradó 15-nél a termelés jelentős korlátozását írták elő – egyelőre az év végéig, de könnyen lehet, hogy meghosszabbítják a leállást. Gyakorlatilag csak a helyi igényeket látják el, exportra nem jut magnézium.

 

Az európai készletek novemberig elegendőek, a problémát az jelenti, hogy a magnézium önmagában erősen korrozív anyag, korlátos ideig lehet csak tárolni. Ha leáll az utánpótlás, kiürülnek a raktárak, leáll az autóiparban használt alumíniumötvözetek gyártása, és ennek következtében az autógyártás is. Jelenleg heti 20-40%-kal emelkedik a magnézium ára.

 

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.