Több a figyelemzavarral küzdő kisfiú, mint a kislány

A tünetek már kisgyermekkorban jelentkeznek, és megmaradnak felnőttkorban is, bár ekkorra enyhülhetnek.

Forrás: MW2020. 10. 26. 15:25
null
Forrás: pexels
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nehéz megmondani, mekkora a figyelemzavarral küzdők aránya a társadalomban vagy egy-egy korosztályban. Ennek oka, hogy a hiperaktivitás nélküli figyelemzavarral küzdő gyerekek problémája fel sem tűnik, csendesnek, álmodozónak tűnnek, vagy azt mondják rájuk, hogy nem elég szorgalmasak, vagy nem túl jók a képességeik, azaz nem diagnosztizálják a problémájukat – nyilatkozta a Hajdú-bihari Naplónak dr. Pető Ildikó, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kara Gyógypedagógiai Intézetének a docense.

A szakembertől megtudhattuk, a valódi figyelemzavar az, ami nemcsak a környezet megváltoztatását igényli, hanem szakemberek együttműködését és hosszú ideig tartó terápiát is.

„Az agy megfelelő működés esetén kiszűri az adott helyzetben fontos információt a környezet ingerei közül. A figyelemzavarral küzdő személy idegrendszere erre nem képes, minden inger azonos erősségű, nem képes kiiktatni azokat, amelyek éppen akkor nem fontosak.”

– Például tanórán fontos inger a pedagógus kérdése, és ez idő alatt el kell nyomni azt, hogy az udvaron testnevelésóra van, a folyosón valakinek a cipője kopog, egy gyerek leejtette a ceruzáját, valaki pedig köhögött, vagy hogy kezd szomjas lenni, és melege van. Figyelemzavar esetén nem sikerül egy ingerre koncentrálni és a figyelmet csak azon tartani – fejtette ki.

Több tényezőn múlik

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy érdemes elkülöníteni két, a figyelem nem megfelelő működésével kapcsolatos állapotot. A két állapotot a kiváltó ok(ok) alapján lehet megkülönböztetni. A „valódi” figyelemzavart, a szakemberek többsége szerint az agyi hírvivő anyagok hiánya vagy nem elegendő mennyisége okozza. – De beszélnünk kell egy olyan állapotról is, amit a környezet vált ki a gyermek fejlődésében azzal, hogy nem a megfelelő életkorban és nem a megfelelő játékokat kapja a gyermek, nem a számára fejlesztő tevékenységekben vesz részt, a felnőttekkel kapcsolatos kommunikációban nem kap elég figyelmet, vagy éppen túl sok figyelmet kap. Az utóbbi esetben nem tanulja meg a gyermek a kívánságainak a késleltetését, az utasításokra való odafigyelést, a kitartó tevékenységet – hangsúlyozta.

Dr. Pető Ildikó szakmai véleménye szerint azért is nehéz meghatározni egy pontosabb értéket a figyelemzavarral küzdők arányáról, mert a környezet miatt kialakult viselkedésmódot gyakran nevezik figyelemzavarnak, pedig valójában nem az. – A szakirodalomban lehet három, hat és csaknem tíz százalékról is olvasni, de minden adatsor megegyezik abban, hogy több a figyelemzavarral küzdő fiú, mint a lány – hívta fel az olvasók figyelmét.

Vegyük észre idejében a jeleket!

– A szülők elsősorban a gyermek tanulmányai miatt aggódnak, mert nem tud hosszabb ideig figyelni, könnyen elterelődik a figyelme, hamar elfárad és elveszíti a kedvét. Nem jegyzi meg a feladatot, a magyarázatot, olyan, mintha „szitából lenne az agya”, az iskolai vagy családi feladatait, a szokásos napirendi tevékenységeit nehezen, hosszú noszogatás után kezdi el. Bosszantó, hogy a dolgait elhagyja, a szobája, a táskája mindig rendetlen, ruházata rendezetlen. Nem szokott kitartóan, hosszabb ideig játszani, nem tudja magát lefoglalni, szívesebben játszik a fiatalabb gyerekekkel, mint a saját kortársaival – sorolta dr. Pető Ildikó.

Arra is kitért: alvászavar szintén társulhat a jelekhez, és előfordulhat, hogy nemcsak nehezen alszik el, de keveset is alszik a gyermek. – A mozgásunk koordinációjához is szükséges a figyelem, ezért a figyelemzavarral küzdő gyerekek mozgásfejlődése az átlagnál vontatottabb, mozgásukban ügyetlennek tűnnek. A mozgásos játékokban nem elég ügyesek, sokszor megsérülnek, tele vannak kék-zöld foltokkal. A kézügyességük ugyancsak rosszabb a kortársaikénál, nem is szeret kézműveskedni, az iskolában csúnyán, esetenként szinte olvashatatlanul írnak – folytatta a szakértő.

Azt is hangsúlyozta, ezeknek a gyermekeknek sajátos viselkedésjegyeik is vannak, amiket a környezetük gyakran félreértelmez, s ez nem könnyíti meg a figyelemzavarral küzdő gyermek életét, nem javítja az önértékelését.

– Fontos, hogy ha a tünetek már a gyermek hatodik életéve előtt elkezdődtek, ezt pedig a környezete már legalább fél éve tapasztalja, és nem csak a családban vagy csak az iskolában, akkor mindenképp kérjék ki szakember véleményét – tette hozzá.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Elkészítették a világ legidősebb éttermeinek térképet

Folyamatosan bukkannak fel új, divatos, újhullámos éttermek, mégis van valami különleges abban, ha egy vagy két évszázada üzemelő helyre ülünk be. A NetCredit összegyűjtötte a világ legöregebb éttermeit, amelyek között egy magyar is szerepel.

Tovább...

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.